Näkyykö herpes papakokeessa?
Olen käynyt papakokeessa säännöllisesti ja viimeisin oli marraskuussa. Luokka on ollut aina 1.
En ole ollut yhdynnöissä tuon testin jälkeen. Minulla on alkanut muutaman viikon välein olla pieniä näppyjä iholla alapäässä (ei limakalvoilla) häpyhuulen ja nivustaipeen välillä. Huomasin ne aivan sattumalta, eivät ole yhtään kipeitä, ovat yksi siellä, toinen täällä. Puristin yhdestä pois kirkasta nestettä ja sekään ei sattunut yhtään. Puhtaus on kunnossa, peseydyn useita kertoja päivässä. Mitään yleisoireita ei ole. Millä voisi hoitaa vai ovatko pysyviä? En seurustele tai harrasta irtosuhteita. Ja jos on herpes, on sukupuolielämäni eletty. Kiitos, jos osaat auttaa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Mistä muusta syystä voisi olla rakkuloita kuin herpes?
Hikinäppyjä, ihottumaa, sisäänkasvaneita karvoja, finnejä, you name it. Jos ei mene itsestään ohi, ihotautilääkäri on parempi osoite kuin gyne. Tuskin on herpestä noiden kuvailujen perusteella.
Papakoe ei kerro noista rakkuloistasi yhtään mitään.
Onneksi herpekseen on lääkitys. Jos käyttää lääkitystä ja antaa myös kumppanille pillerin niin mkähän on tartuntavaara silloin? Tilanteessa jolloin ei ole aktiivinen vaihe päällä. Lääkityksen avullahan aktiivinen vaihe pysyy yleensä kokonaan poissa.
siis jos ottasin joltain jätkältä suihin ja ei olis kortsua niin voisinko mä saada herpeksen? jos sillä ei oo siellä mitään rakkulaa? vai kun niitä voi ilmestyä minne vaan. Voiko tutkituttaa itsensä herpeksen varalta vaikka ei olis rakkulaa?
Mulla tulee perseen tyveen pakaraan sellanen itikanpuremannäköinen näppy n. joka 3 kuukausi. Eli the Herpes. Usein ei kehity edes rakkulaksi, joskus kehittyy jos huono vastustuskyky.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee perseen tyveen pakaraan sellanen itikanpuremannäköinen näppy n. joka 3 kuukausi. Eli the Herpes. Usein ei kehity edes rakkulaksi, joskus kehittyy jos huono vastustuskyky.
Onko se tutkittu, että on herpes?
Minulla on todella kuivat limakalvot ja jostain syystä aika ajoin tulee jotain vesirakkuloita. Onko sitten jotain ihorikkoja ensin, en osaa sanoa. Eivät ole tulehtuneita kuitenkaan.
Huomatkaa, että papakokeesta VOI nähdä vaikka mitä, mutta kaikkea ei joka kerta tarkasteta. Eli jos käy esimerkiksi joukkoseulontapapassa, niin siitä katsotaan onko solumuutosta, mutta ei testata mikä papilloomavirus on kyseessä, onko mahdollisesti klamydiaa, trikomonas- tai muuta infektiota jne.
Tuleeko herpesnäpyt iholle vai limakalvoille? Siis tuohon kohtaan, jossa karva kasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, että papakokeesta VOI nähdä vaikka mitä, mutta kaikkea ei joka kerta tarkasteta. Eli jos käy esimerkiksi joukkoseulontapapassa, niin siitä katsotaan onko solumuutosta, mutta ei testata mikä papilloomavirus on kyseessä, onko mahdollisesti klamydiaa, trikomonas- tai muuta infektiota jne.
Tein sellaisen kotitestin kondylooman takia ja siinä oli tuloksena korkean riskin muutos. Puhuin tästä lääkärille ja passitti papakokeeseen. Siinä oli tulos normaali eli ei mitään muutoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein sellaisen kotitestin kondylooman takia ja siinä oli tuloksena korkean riskin muutos. Puhuin tästä lääkärille ja passitti papakokeeseen. Siinä oli tulos normaali eli ei mitään muutoksia.
Kotitestin tulos oli väärä, tai sitten muutos oli parantunut papaan mennessä, tai Papa otettiin eri kohdasta.
Vierailija kirjoitti:
siis jos ottasin joltain jätkältä suihin ja ei olis kortsua niin voisinko mä saada herpeksen? jos sillä ei oo siellä mitään rakkulaa? vai kun niitä voi ilmestyä minne vaan. Voiko tutkituttaa itsensä herpeksen varalta vaikka ei olis rakkulaa?
Kyllä voit saada herpeksen, se mahdollisuus on aina olemassa. Miehillä tämäkin sukupuolitauti voi olla oireeton.
Hempeä ei näy PAPA-kokeessa, hempeä testattava erikseen. Jos on näkyvä rakkula niin näyte siitä, ellei ole niin veren vasta-ainetesti.
Herpes tarttuu myös oireettomana ollessaan, virusta voi olla myös iholla ei pelkästään limakalvoilla.
Tarttuu tietysti kuten muutkin taudit, suuseksissä.
Joskus oireilu on niin vähäistä ettei sitä huomaa mutta silti on tartuttaja. Ja herpeshän ei koskaan parane.
Primääritartunta voi olla todella kivulias, jatko ei välttämättä. Kondomi ei täysin suojaa tartunnalta, virusta kun voi tosiaan olla ihollakin
Sori typo, herpes siis, ei hempeä. Ennakkosyöttö 😠😡
Vierailija kirjoitti:
Hempeä ei näy PAPA-kokeessa, hempeä testattava erikseen. Jos on näkyvä rakkula niin näyte siitä, ellei ole niin veren vasta-ainetesti.
Herpes tarttuu myös oireettomana ollessaan, virusta voi olla myös iholla ei pelkästään limakalvoilla.
Tarttuu tietysti kuten muutkin taudit, suuseksissä.
Joskus oireilu on niin vähäistä ettei sitä huomaa mutta silti on tartuttaja. Ja herpeshän ei koskaan parane.Primääritartunta voi olla todella kivulias, jatko ei välttämättä. Kondomi ei täysin suojaa tartunnalta, virusta kun voi tosiaan olla ihollakin
Verinäytteestä voi todeta ainoastaan sen, että on saanut herpes-tartunnan, sijaintia ei.
Vierailija kirjoitti:
Moi!Mulla on alapää herpes, sain ex-poikakaverilta. Herpesnäyte otetaan labrassa puhkaisemalla rakkula. Ja ne rakkulat on muuten s**tanan kipeitä, tiedät kyllä jos on herpes!Jos rakkuloita ei tule eivät yleensä ala testaamaan. Herpes tarttuu toiseen rakkulavaiheessa eli ei se seksielämä siihen lopu.
Korjaan nyt pienen asiavirheen. Herpes tarttuu toiseen osapuolen myös silloin, kun tartuttaja on oireettomassa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on herpes, silti mun papa on ollut puhdas.
Kuinka monta päivää näppylät tai rakkulat kestävät?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta päivää näppylät tai rakkulat kestävät?
Yleensä vuosikymmeniä. Siksi herpestä (latinaksi herpous) kutsutaankin lorttorutoksi.
Rakkulavaihe 3pv-viikko, sitten haavaumat ja ruvet. Ensimmäiset oireet pahimmat. Voi uusia tai olla uusimatta.
Kai se oireilee jotenkin kirvelynä ja kipeinä rakkuloina siinä oirevaiheessa vai olenko väärässä?