Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nollasoppari ja arkipyhä

Vierailija
12.03.2018 |

Mulla on toistaiseksi voimassa oleva työsoppari ”tarvittaessa töihin kutsuttava”. Töitä on ollut per kk noin 60-160h jatkuvasti. Pomo ei maksa ikinä korvauksia arkipyhistä tai lyhennä työaikaa laskemalla keskimääräisen työajan per vko. Onko tää ihan laillista? Periaatteessa työsopparini ei ole nolla, kun minut merkataan aina ennakkoon työvuorolistaan ja aina on töitä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On laillista.

Vierailija
2/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On laillista.

Gröhöm. Tiedätkö edes millä alalla Ap työskentelee?

Arkipyhän vaikutukset työaikaan ja niistä maksettavat korvaukset kannattaa tarkistaa oman toimialan työehtosopimuksesta.

Lain mukaan ainoa palkallinen vapaapäivä on itsenäisyyspäivä siinä tapauksessa, jos se olisi ollut työntekijän työpäivä. Arkipyhien palkallisuus määrittyy kuitenkin useimmiten työehtosopimuksissa, joista useimmat säätävät työntekijälle korvauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen tiedoilla mahdoton vastata. Aloita kertomalla ala, millä työskentelet.

Vierailija
4/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkipyhäkorvaus maksetaan jos se olisi normaalisti työntekijän työpäivä.

Tarvittaessa töihin kutsuttavalla se ei taida olla työpäivä.

Vierailija
5/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes mukaan työaikaa lyhentää esim. pitkäperjantai ja 2. pääsiäispäivä.

Osa-aikaisen työajan lyhennys on se tuntimäärä, mikä saadaan jakamalla työsopimuksessa sovittu keskim. viikkotyöaika viidellä.

Vaihtelevassa periodityössä keskim. viikkotyöaika lasketaan kahdeltatoista aiemmalta kalenteriviikolta.

Osa-aikaisen tuntipalkkaisen lyhennys vaatii työskentelyä kyseisellä viikolla, jos keskimääräinen työaika on alle 12 tuntia viikossa. Työajan lyhennys voi olla myös rahakorvaus.

Eli itse olen töissä tuon pitkäperjantai viikon ma-to. En saa lyhennystä tai korvausta siltä. Ärsyttää kun ei ole sovittu keskimääräistä työaikaa niin sittenkö ei tarvi maksaa. Vaikka aina olen väh. 20h/vko töissä.

Vierailija
6/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan 7,7% arkipyhäkorvausta joka palkan päälle, kun maksan raksafirman palkkoja. Työntekijät on siis tuntipalkkalaisia. Eli jos vaikka tuntipalkalla palkka olisi tasan 100 Euroa, niin seuraavalla rivillä lukee "arkipyhäkorvaus 7,7% 7,7 Euroa"

Vierailija
7/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan 7,7% arkipyhäkorvausta joka palkan päälle, kun maksan raksafirman palkkoja. Työntekijät on siis tuntipalkkalaisia. Eli jos vaikka tuntipalkalla palkka olisi tasan 100 Euroa, niin seuraavalla rivillä lukee "arkipyhäkorvaus 7,7% 7,7 Euroa"

Tuntipalkka on ihan eri asia kuin nollasopimus.

Vierailija
8/12 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan laillista. Siksi juuri nollasopimuksia tehdään, että voidaan kiertää monia asioita.

Vierailija
9/12 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tes, nollasopimus eli tarvittaessa töihin kutsuttava, ei minimituntimäärää. Maksetaanko pyhäkorvaukset?

Paskasopimus?

Vierailija
10/12 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä maksoivat, nykyisessä ei vissiin. Paska puljuja.

Vierailija
12/12 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en tajua, miksi arkipyhistä pitäisi jotain maksaa, jos silloin ei ole töitä?

Olen itse ollut työsopimuksella 30-40h/viikko ja käytännössä joka viikko tein täyttä työpäivää. Arkipyhästä tuli tuplapalkka, jos se oli työpäivä ja jos se ei ollut työpäivä, niin tietenkään palkkaa ei tullut. Töitä tehtiin ma-su joten ei niitä arkipyhiä aina osunut omalle kohdalle, vaikka kovasti toivoikin. Joidenkin pyhien osalta toki kyseltiin vapaaehtoisia (joulu ja juhannus) ja niihin useimmiten ne vapaaehtoiset löytyikin, eikä niihin ketään tarvinnut määrätä vasten tahtoaan. Sopivasti löytyi halukkaita sinkkuja tai muuten vaan rahanahneita hommiin näinäkin päivinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä