Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleinen asumistuki ja epäsäännölliset tulot

Vierailija
12.03.2018 |

Miten yleinen asumistuki lasketaan jos joka ikinen kuukausi on erisuuruiset palkkatulot? Viimeisen neljän kuukauden aikana olen saanut palkkaa neljästä eri paikasta. Joinain kuukausina tulot 500 euroa, toisena 2000. Monesti töitä myös tarjotaan lyhyellä varoitusajalla, joten säännöllisiä tuloja on täysin mahdoton ennakoida.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin samalla tavalla kuin käsittääkseni muutenkin, eli kolmen kuukauden palkkakuitit ja niistä laskettiin jonkinlainen keskiansio.

Vierailija
2/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei myöskään ole mitään takeita siitä että esimerkiksi kesällä olisi lainkaan töitä, saatan joutua jopa toimeentulotukea hakemaan. Ja jos joudun sitä hakemaan, en ole oikeutettu täyteen toimeentulotukeen koska minulla on "liian kallis" vuokra. En myöskään ole oikeutettu työttömyystukeen, opintotukeen, opintolainaan tms vaikka olen päätoiminen opiskelija.

Kannattaako alkaa nostamaan joka kuukausi tililtä satanen tms jemmaan jos joudun tuolle leikatulle toimeentulotuelle jatkossa? Sillä nimittäin ei ihan oikeasti pärjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin samalla tavalla kuin käsittääkseni muutenkin, eli kolmen kuukauden palkkakuitit ja niistä laskettiin jonkinlainen keskiansio.

Kiitos!

Vierailija
4/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kaipaan ohjeita miten piilottaa rahaa, nykyinen työpätkä loppuu parin kuukauden päästä enkä ole löytänyt yhtään mitään vaikka hakemuksia pommittanut sinne tänne. Kannattaako nostaa rahat vai siirtää jonkun sukulaisen tilille?

Vierailija
5/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollatuntisopimukset on kyllä ihan hanurista, kun ikinä ei tiedä onko seuraavassa kuussa rahaa puuroon vai ei :(

Vierailija
6/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostan rahat tililtä ja laitan piirongin laatikkoon. 😚

Vierailija
7/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa suomessa perustulo niin loppuisi kaikki tällainen kikkailu. Ei tarvisi pelätä joutuvansa kadulle, kun tippuu eri tukijärjestelmien väliin.

Vierailija
8/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo ylös, kansanedustajien sopeutumiseläkkeet alas.

Vierailija
9/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekevät laskennallisen tulon mukaan päätöksen,joka voi olla mitä vaan ja vuodeksi tehdään kerrallaan, oli niitä töitä koko vuodeksi tai ei. Minulle tekivät 3päivän tulojen mukaan laskelman jonka mukaan tienasin yli 2000e/kk

Vierailija
10/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekevät laskennallisen tulon mukaan päätöksen,joka voi olla mitä vaan ja vuodeksi tehdään kerrallaan, oli niitä töitä koko vuodeksi tai ei. Minulle tekivät 3päivän tulojen mukaan laskelman jonka mukaan tienasin yli 2000e/kk

Apua... Onnistuuko toimeentulotuen "tarkistuspyyntö"?

Vierailija
11/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ei sovi enää lainkaan tilanteeseen jossa ihmisellä on epäsäännölliset tulot. Sun PITÄÄ tietää etukäteen paljonko tienaat. Jos tienaat enemmän, olet rikollinen tukihuijari, jolta peritään tuet takaisin, jos tienaat arvaustasi vähemmän, sinulla jää saamatta tukea, joka sinulle olisi kuulunut.

Perustulo on tähän ratkaisu ja siinä muodossa että sisältää asumiskulut, eikä niitä tueta erikseen.

Vierailija
12/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yleinen asumistuki lasketaan jos joka ikinen kuukausi on erisuuruiset palkkatulot? Viimeisen neljän kuukauden aikana olen saanut palkkaa neljästä eri paikasta. Joinain kuukausina tulot 500 euroa, toisena 2000. Monesti töitä myös tarjotaan lyhyellä varoitusajalla, joten säännöllisiä tuloja on täysin mahdoton ennakoida.

Ootko hakenut ansiosidonnaista päivärahaa? Paljon parempi kuin asumistuki, eivät voi kyniä sitä takaisin kun ilmoitat Kelaan tehdyt tunnit ja päivät. Niiltä kuukausilta kun tienaat sen 2000 et saa mitään mutta lähetät silti hakemuksen joka kk. Sitten siitä on hyötyä kum tienaat 500€. Mekin ennen saatiin tikea mutta kävipä sitten niin että jouduin maksamaan 600€ takaisin kelan virheen takia. Sen jälkeen ei olla asumistukea haettu eikä saataiskaan enää.

Vierailija
13/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein asumistukea voi tarkistaa?

Vierailija
14/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki ei sovi enää lainkaan tilanteeseen jossa ihmisellä on epäsäännölliset tulot. Sun PITÄÄ tietää etukäteen paljonko tienaat. Jos tienaat enemmän, olet rikollinen tukihuijari, jolta peritään tuet takaisin, jos tienaat arvaustasi vähemmän, sinulla jää saamatta tukea, joka sinulle olisi kuulunut.

Perustulo on tähän ratkaisu ja siinä muodossa että sisältää asumiskulut, eikä niitä tueta erikseen.

Niinpä niin. Ei ole helpoksi tehty.

Vierailija
15/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko hakenut ansiosidonnaista päivärahaa? Paljon parempi kuin asumistuki, eivät voi kyniä sitä takaisin kun ilmoitat Kelaan tehdyt tunnit ja päivät. Niiltä kuukausilta kun tienaat sen 2000 et saa mitään mutta lähetät silti hakemuksen joka kk. Sitten siitä on hyötyä kum tienaat 500€. Mekin ennen saatiin tikea mutta kävipä sitten niin että jouduin maksamaan 600€ takaisin kelan virheen takia. Sen jälkeen ei olla asumistukea haettu eikä saataiskaan enää.

Itse siis tällaisella systeemillä kun mulla ei ole kokoaikatyötä.

Vierailija
16/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asumistuki on laskettu todellisia tuloja pienemmäksi, voiko saada toimeentulotuesta apua puuttuvan osan maksamiseen?

Vierailija
17/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös kaipaan ohjeita miten piilottaa rahaa, nykyinen työpätkä loppuu parin kuukauden päästä enkä ole löytänyt yhtään mitään vaikka hakemuksia pommittanut sinne tänne. Kannattaako nostaa rahat vai siirtää jonkun sukulaisen tilille?

Nostat ne lompakkoosi, ei niitä tule sieltä kukaan laskemaan. Vai onko rahaa niin paljon että ei mahdu sukan varteen?

Vierailija
18/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asumistuki on laskettu todellisia tuloja pienemmäksi, voiko saada toimeentulotuesta apua puuttuvan osan maksamiseen?

Itselle maksettavaksi jäävät kohtuulliset asumismenot huomioidaan toimeentulotuessa menoiksi, eli saat.

Eihän tuolla ole toimeentuen saajalle mitään merkitystä, raha tulee vain eri nimellä.

Ongelmahan tuo on pienituloisille, jotka saavat asumistukea mutta myös palkkatuloja, mutta eivät toimeentulotukea.

Vierailija
19/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole oikeutettu koska olen päätoiminen opiskelija. Terveisin ap.

Vierailija
20/32 |
12.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselle maksettavaksi jäävät kohtuulliset asumismenot huomioidaan toimeentulotuessa menoiksi, eli saat.

Eihän tuolla ole toimeentuen saajalle mitään merkitystä, raha tulee vain eri nimellä.

Ongelmahan tuo on pienituloisille, jotka saavat asumistukea mutta myös palkkatuloja, mutta eivät toimeentulotukea.

Jep. Välillä on töitä ja en tarvitse toimeentulotukea. Mutta pahimmillaan palkkatulot on menneet 2 euroa yli toimeentulotuen rajan, enkä saanut mitään apua kotivakuutukseen, lääkekuluihin jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi