Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millä viikoilla uskaltaa vielä pitkälle automatkalle + risteilylle?

19.04.2006 |

Hei!

Odotan kaksosia viikolla 23+5 ja tähän asti ei ole ollut suurempia ongelmia, kivuttomia supisteluja jne, mutta ei mitään isompia.

Tarkoitus olisikin ensiviikolla lähteä autolla Helsinkiin noin 250km matka ja sitten päivä Tukholmassa risteilylle ja taas 250km automatka takasin. Vieläköhän uskaltaa matkaan? Matka varattiin pari kuukautta sitten, jolloin olin autuaan tietämätön tuplaraskaudesta.

Ensimmäinen kaksosraskauden äitipolikontrolli on juuri ennen matkaa viikolla 24+3, jolloin saan lääkärin mielipiteen asiasta.

Missäö vaiheessa muut olette vielä uskaltautuneet noin pitkille automatkoille ja laivalle jne? Miulla on aika ristiriitanen olo, ei yhtään uskalla suunnitella ko reissua, jos vaikka lääkäri kieltää lähtemästä. Toisaalta olisi kiva jo suunnitellakin lomaa jne, mutta ei uskalla ettei tule isompia pettymyksiä.

Voiko ennenaikainen synnytys tulla ilman mitään ennakkomerkkejä?Pelottaa myös, että jos lääkäri antaakin matkustusluvan ja lapset alkavatkin syntymään laivassa :)

Kertoilkaahan kommentteja

babybel ja muksut rv 23+5

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärisi antaa luvan ja sulla on kohdunkaula vielä monta senttiä jäljellä ja kohdunsuu tiukasti kiinni, niin miksi et lähtisi.

Varatkaa automatkaan vain runsaasti aikaa sillä voi olla aika puuduttaavaa istua, joten pienet jaloittelu tauot varmaan tekevät terää.

Mulla oli autossa sellainen turvavyön alennin, jolloin äkkinäiset jarrutukset eivät vahingoita vauvoja.

Ennenaikaisista synnytyksistä en tiedä. Mutta eiköhän he saa Turusta lääkärihelikopterin suhteellisen nopesti laivalle, jos tulee jotain yllättävää. Joten hyvä matkavakuutus on varmaan hyvä olla.

Hyvää matkaa

hopsi ja taaperot 1v4kk

Vierailija
2/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin päivä Tukholmassa -risteilyllä rv 22+3, hyvin jaksoin reissun. Kyllä jossain vaiheessa kävi mielessä, että jospa jotain tapahtuu, mutta kaikki meni erinomaisesti. Laivan ravintolassa sain lasten annoksen hinnalla pienemmän annoksen, kun ei mahaan enää mahtunut koko annosta. :D

Jos sua huolettaa raskautesi, kannattaa vaikka mainita laivalle mennessä henkilökunnalle tilanteestasi. Muistaakseni ainakin Siljan sivuilla oli jotain ohjettakin henkilöille, joilla on jokin erityinen tila tms. Ajatuksena kai on, että henkilökunta voi varautua mahdollisiin ongelmiin etukäteen. Ja helikopterilla tosiaan pääsee kohtalaisessa ajassa laivalle, JOS jotain tapahtuisi.

Oikein hyvää reissua!

Mia79 ja touhukaksikko 4,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja etenkin kannustuksesta ja rohkaisusta. Ehkä tässä vähitellen pakkailen reissua varten. Jospa se lääkäri vaikka antaisi matkustus luvan.

Ja kiitos etenkin tuosta helikopteri jutusta, ei tullut pieneen mieleenkään että sellaisella laivasta pois pääsisi jos jotain tapahtuu. Luulin jotta joutuu sitten synnyttämään laivassa keskoslapset ilman kätilöitä :) Taitaa lapset viedä äitiltä viimeisetkin aivosolut :)

Kommentteja otetaan mielellään vastaan lisääkin, jos jollain löytyy.

Babybel

Vierailija
4/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin meni kaikki, vaikka suurimman osan reissusta tietysti lepäilin. Linja-autossa istuminen otti tosin voimille ja supistelujakin oli aika paljon. Sain kuitenkin lääkärin luvan ja äitipolilla kävin heti seuraavana aamuna kontrollissa.

Ajattele positiivisesti ja lähde vain reissuun, mikäli vointisi sen suo. Itse en ajatellut, että lapset laivaan synytyisivät. Sanoin vaan, että pääseehän sieltä sitten, vaikka helikopterilla pois jos tarve vaatii.

Vierailija
5/7 |
20.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse työskennellyt aiemmin laivalla, Siljalla tarkemmin ja välillä Hki-Tukholma siis.

Varmasti pahin vaara mikä laivoilla vaaniin on vatsatauti - kehottaisin siis syömään jossain muualla kuin seisovassa pöydässä, jos haluat ottaa varman päälle. Tiedäthän, tuhansia ihmisiä koskemassa samoja ruokia, etkä koskaan voi tietää kuka pesi kädet ja kuka ei.

En halua olla ilonpilaaja, mutta pakko kommentoida tuota helikopteria vielä. Laivalla on töissä sairaanhoitaja, jolla on ihan hyvät välineet ja tilat, missä ihmisiä hoidetaan. Tämä tarkoittaa käytännössä useimmiten sitä, että jos matkustajalla vointi huononee, niin hän lepäilee sairaanhoitajan hoteissa joko Maarianhaminaan, Tukholmaan tai Helsinkiin saakka, riippuen missä kohtaa reittiä mennään. On hyvin harvinaista, että laivalle tilataan helikopteria. Työvuosieni aikana olen nähnyt vain muutaman kerran. Ja puolestaan taas olen nähnyt useamman mamman lepuuttavan supistuksissa sairaanhoitajan hellässä huomassa.

Ei muuta kuin hyvää matkaa ja paljon karkkia taxfreesta :)

Vierailija
6/7 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota tällä palstalla ei usein viljellä eli tuntuu, että täällä kirjoittelee yleensä eniten täysiaikaisena syntyneiden kaksosten vanhempia, joilla raskaus on sujunut hyvin ja vauvojen kanssa kaikki on mennyt suht ok.

Minä en ehkä uskaltaisi lähteä enää tuossa vaiheessa reissuun, jos kivuttomia supistuksia kuitenkin tulee. Lääkäriltä kannattaa ainakin asia tarkistaa. Itse olen saanut kaksoseni keskosina, toinen pikkukeskonen. Nuo viikot on kaksosten kohdalla usein aika riskiviikkoja ja jos jotain sattuisi, riittävää apua laivalla ei olisi noilla viikoilla saatavilla. Minun kohdallani kivuttomat supistukset lyhensivät paikat muutamassa päivässä ihan yhtäkkiä vaikka viikkoja olikin jo supistellut kivuttomasti. Keskosvanhemmuuden itse kokeneena minimoisin kaikki riskit.

Pelotella en halua, mutta toisen näkökulmankin tuoda esiin, koska ilmeisesti edellisillä kirjoittajilla raskaus on sujunut tosi hyvin ja reissukin on tietysti mennyt hyvin, jos ongelmia ei ole ollut. Voi olla, että sinunkin reissusi onnistuisi hyvin, mutta valitettavasti ennenaikaisuuksia tulee aina jonkun kohdalle.

Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
7/7 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy sanoa etten kovasti nauttinut koko reissusta. Ensinnäkin ruoat tuntu olevan jopa a la cartessa tosi epähygienisiä, puhumattakaan seisovasta pöydästä josta sitten sainkin vatsan kipeäksi molempina aamuina aamupalalla. Väsytti ja teki mieli vaan levätä mutta hytti ei ole varsinkaan yksin mikään miellyttävä oleskelupaikka. Ja yöt nukuin kovassa sängyssä ja keinutuksessa tosi huonosti. Laivalla ihmiset välillä tungeksi eikä tiennyt mistä päin tuli kyynerpäätä masua kohti. Leikkihuoneessa ei ole ajateltu raskaanaolevia äitejä että olisi esim. mukavat istumapaikat..

Olihan esikoisen kannalta kiva että tuli reissu tehtyä mutta sinuna miettisin että onko se kaiken riskin arvoista, nautitko reissusta loppujen lopuksi?

Elise 19+4