Paljonko teillä on "vararahasto" hädän varalle? VALEHTELEMATTA.
Ihan siis sinun onat rahasi, ei miehen.
Minulla on 50 000.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Kommentit (904)
Lainarahaa saa pankista, velkavivulla onnistuu :). Näin olen tehnyt myös itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 sijoitusasuntoa, kaksio ja yksiöitä, sijoitusrahastossa 120 000. Ihan pahan päivän varalle en meinannut loputtomiin säästää, niitä kun ei käärinliinoihin mukaan saa. Elelen mukavasti vuokratuloilla oman palkkani lisäksi jo nyt, tarvittaessa voin realisoida asunnot.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, millä rahalla olet 4 asuntoa hankkinut?
Nämä on näitä naistenlehtien ”self made-miljonäärejä” jotka ”unohtavat” kertoa mistä rahat on peritty.
Lainarahaa saa pankista, kunhan on vakuudet kunnossa. Velkavivulla onnistuu :eli ei tarvitse olla miljoonia valmiiksi tilillä :). Näin olen tehnyt myös itse.
vbvbv kirjoitti:
Kyllä on rikasta porukkaa pienten lasten äidit! Lapsilisät vain köyhille siis, ja isompina. Näin rikkaat eivät niitä tarvitse, alun perinkin vähävaraisille perheille tarkoitetut. Sitten köyhille perheille voisi antaa enemmän ja nämä rikkaat voi elellä sijoitusasunnoillaa. Onhan ihan hullua, että yhteisiä verovaroja törsätään antamalla niitä hyvinvoiville, jotka eivät rahapulasta tiedä mitään. Varmaan lapsilisärahat laitetaan lapsen asuntotilille?
Eli kun keskiluokka ja sitä paremmin tienaavat maksavat leijonanosan veroista niin silloin verokassa on yhteinen. Ja kun tuota yhteistä kassaa pitäisi ruveta jakamaan niin silloin verovarat ja lapsilisät ym. muuttuvatkin korvamerkityiksi. (...ja tähän se itkupotkuhymiö)
joku 80.000 taitaa olla tileillä..yksinäinen mies eikä penniäkään velkaa.täytys varmaan rahoillaan jotakin tehdäkkin ennenko kuolee pois
Tällä hetkellä säästötilillä 200e...
T: Matalapalkkatöitä kesätyönä tekevä opiskelija.
Noin puolen vuoden palkan verran. Olen realisoinnut muun omaisuuden, nauttinut elämästä ja lahjoittanut osan. Tapan itseni työllä ennen kuin pääsen eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
En laskisi sijoituksia vararahastoksi, tai ainakaan omiani siksi miellä. Todennäköistä on että jos kakka osuu henkilökohtaisesti tuulettimeen niin se voi olla isossa tuulettimessa myös silloin. Sijoitusten realisointi ihan euroiksi voi olla silloin hankalaa/tappiollista.
Mikä on se tilanne, missä tarvitaan kymmeniä tuhansia euroja heti paikalla? Kyllä sijoitukset on ihan käypänen rahavarasto. Normaalisti hätätilanne on työttömyys tai sairastuminen, joka aiheuttaa tulonmenetyksiä. Tällöin niitä sijoituksia pitää purkaa vain siihen tahtiin, kuin mitä elämiseen menee rahaa, muutama tonni kuussa. Ei YT-neuvottelut töissä tarkoita sitä, että koko sadan tonnin osakesalkku pitää heti laittaa lihoiksi, vaikka asuntolainaa olisikin.
Älkää kootko itsellenne aarteita maan päälle, missä koi ja ruoste raiskaa ja missä varkaat murtautuvat sisään ja varastavat.
Vaan kootkaa itsellenne aarteita taivaaseen, missä ei koi eikä ruoste raiskaa ja missä eivät varkaat murtaudu sisään eivätkä varasta. Sillä missä sinun aarteesi on, siellä on myös sinun sydämesi.
Luotan siihen, että taivaan isä pitää huolen. En kaipaa maallisia rikkauksia. Toki käyn normaalisti töissä enkä törsää, mutten myöskään ensisijassa tavoittele vaurastumista vaan lähemmäs Jeesusta pääsyä.
Pyrin siihen, että n. 2000 € olisi aina hätävaraa tilillä. Nykyään pidän myös luottokortin aina hoidettuna, joten sitäkin voi käyttää jos joku odottamaton tilanne tulisi.
Tämän lisäksi mulla on pidemmän tähtäimen varalla yksi sijoitusasunto (josta enimmäkseen vielä velkaa) ja n. 2000 € kiinni rahastoissa.
En kyllä makuuttaisi kymmeniä tuhansia ”pahan päivän varalle” vaan lyhentäisin sillä summalla toista asuntolainaani.
Asun yksin yhden lapsen kanssa.
Normaali tilanteessakaan ei ole kuin korkeintaan satanen ja nyt ei sitäkään.
Vähän epäilen,että tällä palstalla suurimmalla osalla on monen kymmenen tuhannen säästöt/rahastot.
M37 kirjoitti:
vbvbv kirjoitti:
Kyllä on rikasta porukkaa pienten lasten äidit! Lapsilisät vain köyhille siis, ja isompina. Näin rikkaat eivät niitä tarvitse, alun perinkin vähävaraisille perheille tarkoitetut. Sitten köyhille perheille voisi antaa enemmän ja nämä rikkaat voi elellä sijoitusasunnoillaa. Onhan ihan hullua, että yhteisiä verovaroja törsätään antamalla niitä hyvinvoiville, jotka eivät rahapulasta tiedä mitään. Varmaan lapsilisärahat laitetaan lapsen asuntotilille?
Eli kun keskiluokka ja sitä paremmin tienaavat maksavat leijonanosan veroista niin silloin verokassa on yhteinen. Ja kun tuota yhteistä kassaa pitäisi ruveta jakamaan niin silloin verovarat ja lapsilisät ym. muuttuvatkin korvamerkityiksi. (...ja tähän se itkupotkuhymiö)
Kyllä minua hyvätuloisenakin ottaa päähän maksaa lasten taskurahoja/sijoitusrahastoja. Lapsilisät pitäisi vähintään ottaa vanhempien tuloverotuksen piiriin.
Pääosin täyttä bullshittia tämä keskustelu - vai on muka lapsiperheillä kymmeniätuhansia euroja makoilemassa tileillä. Meidän taloudessa bruttotulot yhteensä ~130 t€ (hlääkäri ja di) + joitain tuhansia pääomatuloja vuodessa. Lainaa omakotitalosta ~200 t€. Lisäksi sijoitusasunto vuoralla. Ajelemme vanhahtavalla autokalustolla ja lapsilla ei ole aina uusimpia puhelimia yms . kallista. Matkustelemme edullisesti autolla, toinen vanhemmista yksin, vanhemmat yhdessä, toinen vanhempi+pari lasta, tms. Tällä setupilla ei jää rahaa säästöön ja loju nurkissa niin paljon, että missään järkevässä aikataulussa kertyisi ylimääräiselle tilille 50 k€. Peilaten omaan tulotasoon ja kulutukseen totean, että suurin osa kommentoijista valehtelee ihan olan takaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä, että täällä jankutetaan, kuinka sadan tonnin salkku olisi aivan normaalia.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005286536.html
Toki rikkaimmalla kymmenyksellä sitä rahaa on, mutta ei mittava sijoitusomaisuus ole normi.
Olen itse 30+ kahden lapsen äiti. Olen palaamassa hoitovapaalta töihin elokuussa. Minulla on tällä hetkellä kolme tonnia vararahastoa. Töissä kun olen, säästän, joten parin vuoden päästä minulla on jo paljon enemmän. Miehelläni ei ole vararahastoa, hän ei ole säästeliäs mutta oppimassa siihen kantapään kautta. Meillä on omistusasunto ja auto, mutta eivät ne meidän hätävarojamme ole.
Ensimmäinen lapsi syntyi nyt kun olen 30-vuotias ja mieheni 40-vuotias. Tähän menessä on siis mukavasti töistä kertynyt säästöön, yli tuon 100 000 euroa osakesalkussa. Jos tekee lapset työttömänä ja nuorena niin se on oma valinta.
Huhhuh kirjoitti:
Pääosin täyttä bullshittia tämä keskustelu - vai on muka lapsiperheillä kymmeniätuhansia euroja makoilemassa tileillä. Meidän taloudessa bruttotulot yhteensä ~130 t€ (hlääkäri ja di) + joitain tuhansia pääomatuloja vuodessa. Lainaa omakotitalosta ~200 t€. Lisäksi sijoitusasunto vuoralla. Ajelemme vanhahtavalla autokalustolla ja lapsilla ei ole aina uusimpia puhelimia yms . kallista. Matkustelemme edullisesti autolla, toinen vanhemmista yksin, vanhemmat yhdessä, toinen vanhempi+pari lasta, tms. Tällä setupilla ei jää rahaa säästöön ja loju nurkissa niin paljon, että missään järkevässä aikataulussa kertyisi ylimääräiselle tilille 50 k€. Peilaten omaan tulotasoon ja kulutukseen totean, että suurin osa kommentoijista valehtelee ihan olan takaa.
Itse olet täyttä bullshittiä. Se nyt riippuu ihan siitä missä elämänvaiheessa ne lapset teet! Jos olet ollut vuosikausia töissä isolla palkalla ennen lapsia niin totta kai silloin voi olla säästöjä!
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh kirjoitti:
Itse olet täyttä bullshittiä. Se nyt riippuu ihan siitä missä elämänvaiheessa ne lapset teet! Jos olet ollut vuosikausia töissä isolla palkalla ennen lapsia niin totta kai silloin voi olla säästöjä!
Juuri näin. Kaikki täällä eivät ole 21-v opiskelijoita kolmen lapsen kanssa.
Asuttiin avokin kanssa ennen lapsia kaksin 10 vuotta Tampereella pienessä kaksiossa joka maksettiin omaksi. Molemmat DI:tä ja kovalla palkalla töissä. Kyllähän siinä nyt säästöjä kertyy kun ei ole mitään menoja ja jää kuussa tuhansia euroja yli laskujen jälkeen!
Huhhuh kirjoitti:
NO meillä on vain sadantonnin talo eikä juosta vuosittain ulkomailla, lapsiakin vain 1.... Siinähän se eroavaisuus on, teillä valuu rahat tililtä asumiseen, matkailuun ja lapsiin.
Tärkeintä on pitää auki mahdollisuus ylimääräisen rahan saamiseen, jos tulee äkillinen isompi meno. Asutaan miehen kanssa ja meillä on velaton asunto. Miehellä on aina muutama tonni tilillään ja rahastosijoituksia noin 100000 e. Minulla on Nordeasta limiittijoustoluotto, 5000 ja Visa 5000. Hätätilassa niistä voi ottaa. Rahatilanne on siis aika hyvä.
Käteistä n:8000€ ja pankissa jemmatili missä 15000€, asuntolainassa joustoa 6000€ ja visassa 3000€.
Minulla on miljoonia. Yhtään valehtelematta.