Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan päässyt R-viasta eroon vielä aikuisena?

Vierailija
11.03.2018 |

Onko mahdollista päästä viasta eroon vielä aikuisena/teininä? Mulla vika on kai rakenteellinen, eikä sitä kai voi korjata. Minua tämä häiritsee ja hävettää ja haluaisin oppia sanomaan sen oikein. Ahdistaa pitää esitelmiä ja puhua mitään kenellekään kun puhekin on tosi epäselvää. :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, rupea puhumaan jenkkisuomea. Suosittelen.

Vierailija
2/5 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin. Opettelin ensin sanomaan pelkän r-äänteen. Olin lapsena käynyt paljon puheopetuksessa, joten teoria oli kyllä hallussa. Kun pelkän äänteen sanominen onnistui, yritin saada sen puheeseen luontevasti mukaan. Sitä harjoittelin aina laulamalla suomenkielisiä lauluja yksin kotona :D Lopulta kun se meni hyvin, testasin ärrän sanomista töissä. Olin siihen aikaan puhelinpalvelussa töissä ja ajattelin, että tuntemattomien ihmisten kanssa on hyvä harjoitella. Siitä se sitten lähti ja nykyään ei ole enää mitään ongelmaa. Tämä tapahtui siis kun olin noin 20-vuotias. Olin vain niin kyllästynyt siihen, miten puhevika vaivasi ja häiritsi mua. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin n. 24-vuotiaana. Aluksi se oli aivan kamalaa, että jouduin käyttämään sellaista äännettä johon en ollut tottunut. Mutta sitten se siitä pikku hiljaa lähti. Kävi muutaman kerran puheterapiassakin. Minua ihmetyttää vieläkin, ettei yksikään henkilö lähipiirissäni huomioinut asiaa millään tavalla. Siis kukaan ei esimerkiksi sanonut: " Onnea, olet oppinut ärrän." Miten voikin olla puhevika niin suuri tabu. 

Vierailija
4/5 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oppiihan jotkut ranskalaisenkin ärrän aikuisena. Jos ei ole mitään fyysistä vikaa, mikä estää?

Vierailija
5/5 |
11.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista päästä viasta eroon vielä aikuisena/teininä? Mulla vika on kai rakenteellinen, eikä sitä kai voi korjata. Minua tämä häiritsee ja hävettää ja haluaisin oppia sanomaan sen oikein. Ahdistaa pitää esitelmiä ja puhua mitään kenellekään kun puhekin on tosi epäselvää. :(

Mua taas häiritsee kuunnella puhevikaisen puhetta, kun se kuuleminen tyssää aina siihen vikaan ja jää sitä sitten ihmettelemään, ja osa puheesta menee täysin ohi.

Ja yritän ymmärtää persoonallista puhetapaa ja kaikkea, käyttäytyäkin hyvin, mutta en vaan voi itselleni mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän