Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa niille lapsillenne, että mitä sanat täti ja setä tarkoittavat!

Minä vain ov.
10.03.2018 |

Tämä on monien pielestä ehkä pikkujuttu, mutta minua alkoi äsken saunassa ollessani yllättäen ärsyttämään se, että kuinka monet lapset kutsuvat kaikkia vieraita aikuisia tädiksi tai sedäksi. Minä ainakin osasin jo joskus 3-4 vuotiaana kutsua miehiä miehiksi ja naisia naisiksi sekä tiesin, että setä on isän veli ja täti on äidin tai isän sisko. Tiesin myös, että kaikki maailman ihmiset eivät olleet minulle tätejä tai setiä, vaan että minulla oli vain yksi setä ja 2 tätiä (näistä on enää 1 täti elossa). Opettakaa niille lapsillenne oikeasti, että mitä täti ja setä tarkoittaa etteivät nämä vielä alakoulun ensimmäisilläkin luokilla kutsu kaikkia ihmisiä tädiksi tai sedäksi, kuten olen kuullut joidenkin lasten tekevän. Ymmärrän kyllä sen, että jossain vaiheessa lapset tekevät yleistyksiä niin, että jokainen nelijalkainen eläin on koira tai jokainen kulkuväline on auto, mutta eivät he enää joskus 8-9 vuotiaana enää pidä varmasti jokaista eläintä koiraksi, joten ei enää tarvitse täditellä tai seditellä ihmisiä!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän