Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ihminen kuvitella olevansa parempi kuin muut?

Vierailija
10.03.2018 |

Tuntuu, että tuommoista ajattelua paheksutaan kaikkialla. Jos esim Usain Bolt on nopeampi kuin muut, eikö se tarkoita että hän on siinä suhteessa parempi kuin muut? Minä olen parempi piirtäjä kuin monet vanhoista luokkatovereistani. Olen siis heitä parempi ainakin yhdessä asiassa.

Miksei ihminen voi ilman muiden paheksuntaa julistautua paremmaksi kuin muut ihan kokokanaisvaltaisesti? Tai pelkästään moraalisesti paremmaksi? Objektiivista mittaria paremmuuden määrittelemiseen ei ole, mutta eikö ihminen voi pitää itseään parempana subjektiivisesti - ja julistaa paremmuuttansa julkisesti?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan moni ajattelee noin, mutta ei tota kannata toitottaa ihmisille. :D

Vierailija
2/4 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tuommoista ajattelua paheksutaan kaikkialla. Jos esim Usain Bolt on nopeampi kuin muut, eikö se tarkoita että hän on siinä suhteessa parempi kuin muut? Minä olen parempi piirtäjä kuin monet vanhoista luokkatovereistani. Olen siis heitä parempi ainakin yhdessä asiassa.

Miksei ihminen voi ilman muiden paheksuntaa julistautua paremmaksi kuin muut ihan kokokanaisvaltaisesti? Tai pelkästään moraalisesti paremmaksi? Objektiivista mittaria paremmuuden määrittelemiseen ei ole, mutta eikö ihminen voi pitää itseään parempana subjektiivisesti - ja julistaa paremmuuttansa julkisesti?

Hyväksytkö myös sen, että sinua subjektiivisesti huonompana pitävät julistavat huonommuuttasi julkisesti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kaiken kaikkiaan voi miettiä, onko parempana oli jotenkin parempi asia. Eli se, että olet vaikka maailman paras pikajuoksija voi olla faktaa minkä saa sanoa ääneen, mutta onko se paras, edes hyvä asia, jos on paras juoksija. Aika paljon huonojakin asioita siihen liittyy, kuten kropan äärimmilleen virittäminen. Elimistön kannalta olisi tietenki parempi, että liikuntaa harjoittaa kohtuudella.

Saa kuvitella olevansa parempi kuin muut, mutta a) se ei ole ehkä kovin kiinnostavaa tai oleellista b) ei kannata toitottaa julkisesti, koska ihmiset ei tykkää siitä, että joku arvioi olevansa parempi, vaikka se ei olisikaan tärkeää

Vierailija
4/4 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksytkö myös sen, että sinua subjektiivisesti huonompana pitävät julistavat huonommuuttasi julkisesti?

Tietysti. Pidän kuitenkin omaa arvostelukykyä muitten vastaavaa parempana, joten tuo ei satuta minua.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän