Soittaisitko poliisit, jos naapurista kuuluisi lapsen itkua ja "päästä irti, sattuu"-huutoja?
Nimittäin toivottavasti meidän naapurit ei niin tee, vaikka itse saattaisin soittaa poliisille tai tehdä lasun moista mekkalaa kuullessani.
Erityislapsella oli tikku kynnen alla ja hän sai siitä valtavan hepulin (ADHD ja SI-häiriö, eli tunnesäätely ja aistitiedon käsittely ei toimi niinkuin pitäisi). Yritin ensin auttaa lahjomalla, sitten kiristämällä, mutta lopulta oli pakko pitää lapsen jalasta kiinni että sain kaivettua tikun ulos. Itse operaatiossa meni noin sekunti, mutta sitä edelsi puolen tunnin polemiikki kun lapsi raivosi tikkua mutta ei antanut minun tehdä asialle mitään.
Nyt on rauha maassa, mutta hävettää, että meiltä kuului taas lapsen huutoa ja "väkivallan" ääniä.
Kommentit (36)
Jos edes jollain tavalla tuttu naapuri, niin luultavasti kävisin ovella kysymässä ensin tilanteesta. Jos taas ei mitään hajua asiasta nii varmuuden vuoksi soittaisin.
En tietenkään. Maailma on täynnä lapsipaskiaisia.
En. Soittaisin suoraan liivijengitutulle.
Vierailija kirjoitti:
En. Soittaisin suoraan liivijengitutulle.
Olisikin ollut kätevää, jos pari Cannonballia olisi tullut nyppäisemään tikun irti. Ap
Ihmiset eivät reagoi juuri mihinkään.
Oma 6v:ni suuttui täyden ruokakaupan kassajonossa, kun elehdin kädelläni häntä kohti, jotta hän liikkuisi jonossa eteenpäin. Sanoinkin samalla, että menepäs nyt tuonne kassan päähän. Lapsi huusi kiukkuisena täysin palkein "äiti, älä lyö mua!!!!" Minua tietysti hävetti, mutta edes tavaroitaan pakkaava meitä edeltänyt asiakas ei vilkaissutkaan meitä. Eikä ketään muutakaan näyttänyt kiinnostavan.
En soittaisi.
Jos naapurista sensijaan kuuluisi lampaan tuskaista määkimistä ja huutoa allahu akbar, lyö uudelleen ahmed, ottaisin yhteyttä eläinsuojeluviranomaisiin, sillä kyseessä voisi olla rituaaliteurastus.
Mitäpä te tekisitte jos naapurista kuuluisi ikäänkuin perämoottorin pörinää iltaisin?
Soittaisitteko merivartiostolle ja epäilisitte asujan laskeneen asunnon vettä täyteen ja harjoittelevan navigointia vai olettaisitteko elämän vain olevan kummallisia sattumuksia ja ääniä päivästä toiseen?
Outoa.
En, meiltä kuuluu tuota päivittäin :D 5v add ei tahdo pukea aamulla ja sitten kun puutun vitkutteluun " Äiti au, älä kurista! lopeta! " Vaikka pukisin sukkia " SÄ KURISTAT MUT!"
Suoraan sanottuna, tuskin soittaisin. Meilläkin tyttö huutaisi noin hiusten harjaamisessa, jos siis harjaisimme niitä hiuksia. Samoin itsekin joskus lapsena huusin kun äiti paineli appelsiinipuutikulla kynsinauhojani. Se paha kakka-aivo.
Lapset ovat ovelia ja hoksanneet, että aikuinen saattaa luovuttaa tikun poistamisen/pukemisen kun huutaa että sattuu tai älä lyö !
Muistan kyllä kun oma lapsi huusi esimerkiksi jos ohjasi kädellä selästä eteenpäin päin että älä hakkaa jne. Kerroin kyllä aina näiden tapahtumien jälkeen ettei sellaista saa sanoa kun joku voi oikeasti luulla että hakkaan jne. Nyt 10 vuotiaana ei onneksi enää moista huutoa harrasta.
Mun kaverin naapuri (tai joku samasta rapusta) soitetti ja poliisit ihan tulivat paikalle. Itkupotkuraivarit, harvinaisen sitkeät sellaiset. Ja just tuota "älääääää koskeeeee muaa enääääää, mä en haluuuu että sä kosket muhun yhtääääääään". Joku valveutunut naapuri oli soittanut ja oli otettu tosissaan.
Oli kyllä opetus lapselle, tuolloin tokaluokkalainen. Tästä lähti poliiseilta myös lasu, vaikka totesivat jo käynnillä että kaikki on ok ja 8-vuotias osasi (nolona) ihan hyvin kertoa miksi raivosi. Pleikka joutui jäähylle jostain syystä ja sitä sitten selviteltiin että koska takasin jne. ja kommentit vastauksena tyyliin vanhemman kommenttiin "tuu nyt tähän vähän rauhottumaan, jutellaan että mitä ja miksi ja miten".
Lastensuojelunhan on pakko ottaa yhteyttä jos viranomaiselta tulee lasu ja viranomaisen on se pakko tehdä, vaikka ajattelisi ettei ole tarvetta. Koska on niin paljon jonoa ja ilmoituksen luonne oli aika selkeä, tyyliin pakko tehdä, olivat vaan soittaneet ja vanhemmat kävivät siellä.
Silloinkaan ketään ei kiinnostanut, kun 2,5v esikoinen alkoi huutaa kaupan pihassa. Huusi niin lujaa, että päätin palata autolle ja mennä kauppaan myöhemmin. Ongelman aiheutti se, että mukana oli myös kuopus, joka ei vielä osannut kävellä. Esikoinen taas heittäytyi maahan pitkäkseen ja potkimaan. En voinut jättää kumpaakaan lasta parkkiksen reunaan ja ainoa tapa kantaa molemmat oli ottaa yksi kumpaakin kainaloon kuin mattorullaa kuljettaisi. Esikoinen rääkyi, eikä vauvakaan tykännyt tilanteesta, vaan alkoi parkua. Autoon laittaessa loppuivat kädet kesken ja jouduin laskemaan esikoisen maahan selälleen siksi aikaa, kun laitoin vauvan kaukaloon. Sitten nostin rimpuilevan mukulan turvaistuimeen. Kyseinen huutosirkus keräsi vain pari katsetta, ei muuta. Huudon syykin onneksi sitten selvisi, oli vatsavaivoja. Onneksi ei menty kauppaan.
Ap pistä se kakarasi kuriin
T. Naapuri
Vierailija kirjoitti:
Ap pistä se kakarasi kuriin
T. Naapuri
Heh, juuri kuriin laittamisesta lasten huuto yleensä johtuu. Kun eivät saa tahtoaan läpi tai vanhempi pakottaa johonkin epämukavaan, kuten hampaiden harjaukseen tai siivoamiseen.
Lastenhoidossa tärkeimmät teesit ovat uhkailu, kiristys ja lahjominen.
Jos nulikka on hankala tapaus, niin uhkaa sitä vaikka sillä, että jos ei lopu niin kersa myydään mustalaisille.
Meillä 5-vuotias ei millään meinannut suostua kävelemään kotiin ja otin ihan tavallisesti kädestä kiinni niin alkoi huutamaan "AUUU! SATTUU, MIKSI SATUT MINUA, EI NIIN KOVAA!"
Hävetti ja en taatusti pitänyt kovasti. Kaikki ei aina ole ihan sitä miltä kuullostaa.
Meillä veljekset tappelee ja noita juuri kuuluu. Sitten isä karjuu, nyt lopettakaa. Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5-vuotias ei millään meinannut suostua kävelemään kotiin ja otin ihan tavallisesti kädestä kiinni niin alkoi huutamaan "AUUU! SATTUU, MIKSI SATUT MINUA, EI NIIN KOVAA!"
Hävetti ja en taatusti pitänyt kovasti. Kaikki ei aina ole ihan sitä miltä kuullostaa.
Meillä eskari ei suostunut laittamaan pipoa. Laitoin sen päähän niin huusi, että "ÄLÄ AINA REVI HIUKSISTA". Joo-o
En soittaisi. Meillä aistiyliherkkä 6-vuotias. Eilen viimeksi ”yritin tappaa hänet” (otin käsistä kiinni kun hakkasi itseään nyrkeillä päähän) ja kun hänen kätensä osui oveen, hän ”melkein kuoli”. 🙄
En, jos tuo olisi vain satunnaista eikä väkivallan merkkejä olisi muuten (esim. toisiaan hakkaisivat myös vanhemmat).
Oma lapsi huusi kerran että 'äiti sä tapat mut, mä kuolen, apua!!' kun jouduin leikkaamaan hiuksista sinne jumahtaneen purkan. Ja tietty koettu on myös dramaattiset sattuu-huudot kun raivoava lapsi on viety esim kaupasta ulos. Ei ole erityinen.