mistä proteiinia?
Jos ei tykkää lihasta eikä kanamunasta, eikä pysty syömään maitotuotteita, niin mistä ruoka-aineesta voi saada tarvittavan määrän proteiinia?
Syön mielelläni paljon viljatuotteita ja hedelmiä.
Kommentit (11)
myös ostaa luontaistuotekaupasta, urheilukaupasta yms. proteiinivalmisteita, jos et muuten saa tarpeeksi, niitä saa esim. jauheina, joista tehdään juomia
Onkohan mulla vaarana jokin muukin puutostila?
Rauta- ja kalkkitabletteja syön, samaten kalaöljykapseleita ja monivitamiinivalmistetta.
" Proteiinia saa tarpeeksi vegaaniruokavaliollakin. Virallisten suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan ihminen tarvitsee proteiinia päivässä 0,8 g painokiloa kohti. Sekaruokavalio sen sijaan sisältää yleensä proteiinia yli tarpeen, mikä ei ole terveellistä.
Hyviä proteiininlähteitä ovat palkokasvit, täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet. Kasvisravinnon perusproteiini tulee täysjyväviljasta. Viljasta saadaan hyvälaatuinen proteiiniseos yhdistämällä se joko palkokasveihin (pavut, linssit, herneet) tai perunaan, sieniin, juureksiin tai muihin vihanneksiin. Kasvikunnan tuotteista soijaproteiinin aminohappokoostumus on ihanteellisin. Useissa kasvikunnan tuotteissa jotain aminohappoa on hyvin vähän, mutta yhdistelemällä eri kasviproteiinin lähteitä saadaan lopputulokseksi hyvälaatuinen proteiiniseos. Näin ollen vegaaniravinnollakin tyydyttyy elimistön proteiinintarve. Kaikkia aminohappoja ei tarvitse saada samasta ateriasta vaan päivän aterioiden kokonaisuudesta.
Tutustumalla ruoka-aineiden proteiinipitoisuuksiin, voi helposti laskea ruoasta saatavan proteiinimäärän."
ierailija:
Onkohan mulla vaarana jokin muukin puutostila?Rauta- ja kalkkitabletteja syön, samaten kalaöljykapseleita ja monivitamiinivalmistetta.
Ja katso myös että kalkkitablettejen d-vitamiini(jos niissä sitä on) ei yhdessä monivitamiinivalmisteen kanssa ylitä päivittäistä saanitsuositusta.
Kalaöljyssäni ei ole a-vitamiinia, eikä monivitamiinissani d-vitamiinia.
Kiitos 8:lle infosta! Pitää varmaan alkaa sitä soijaa ostamaan. Herneitä olenkin syönyt aika ahkerasti. Pähkinätkin voisivat maistua pitkästä aikaa...
Kikherneet ovat oma suosikkini. Tykkään myös pavuista tomaattikastikkeessa. parhaita ovat kreikkalaiset jättiläispavut.
Tai siis olen jotain purkkipakuja syönyt chili con carnessa, eivätkä ainakaan ne ole kovin hyviä.
ap
Ja siellähän sanottiin, että yhdessä banaanissakin on jo 1.1 g proteiinia. Eli riittäisikö että syön yhden banaanin päivässä? Minä syön niitä tavallisesti pari kappaletta päivässä.
Vierailija:
Ja siellähän sanottiin, että yhdessä banaanissakin on jo 1.1 g proteiinia. Eli riittäisikö että syön yhden banaanin päivässä? Minä syön niitä tavallisesti pari kappaletta päivässä.
Minä jo aloin ihmettelemään, että miten mitään proteiinivajetta voisi tulla, jos noin vähäinen määrä riittää...
ap
Paljonko sitä pitäisi syödä päivässä?
ap