Raha-asiat hiertävät. Ero edessä?
Minä tienaan 2150€/kk jonka päälle kotihoidontuki 250€/kk.
Mies on keikkatöissä ja saa palkka vaihtelevasti 1000-2000€/kk.
Talouden yhteiset menot ovat n. 1400€/kk (lainanlyhennys, vesi, sähkö jne.)
Mikä teidän mielestänne olisi reilu summa kummallekin osallistua menoihin?
Tällä hetkellä mies ei maksa mitään ja perustelee sen sillä, että minulla on parempi palkka. Kotityöt meillä menee aika lailla tasan ja lapsen hoidan pääasiassa minä.
Toinen lapsi RV31 ja joku ratkaisu pitäisi löytyä.
Kommentit (12)
Paljonko teille jää käteen e/kk?
Sun pitäisi maksaa vähän enemmän, miehen pikkaisen vähemmän.Mutta teidän käteenjäävä osuus ei varmaan hirveästi eroa toisistaan?
Yhteiset menot puoleksi totta kai.
Molemmat maksavat tulojen suhtessa. Jos mies tienaa 2000€, maksaa melksin saman kuin sinä, jos 1000€, niin puolet siitä. Järjestely vaatii kyllä puskurirahastoa tulojen noin heittelehtiessä.
Se joka tienaa enemmän maksaa enemmän. Kannattaa suhteuttaa tuloihin.
Esim. jos sinä saat nettona 2150e/kk ja mies 1000e/kk. Yhteiset menot 1400e/kk. Kokonaistuloista n. 45% menee yhteisiin menoihin jolloin molemmat maksaa tuloistaan 45% yhteiseen kassaan. Eli mies maksaa 450e ja sinä 968e ( = n. 1400e). Jos miehen tulot vaihtelee, teette tämän laskutoimituksen joka kuukausi.
Kotihoidontuki on mielestäni yhteistä rahaa, jos molemmat kuitenkin osallistuu lasten hoitoon. Vai miksi lasket sen omaksi tuloksi?
Vierailija kirjoitti:
Yhteiset menot puoleksi totta kai.
paitsi jos mies tienaa enemmän. Silloin kaikki rahat ovat yhteisiä.
Mulla jää omien lainojen ja ruokakulujen jälkeen ehkä 400€ miehen ainoa juokseva meno on opintolainanlyhennys 300€/kk eli sillä jää 700-1700€/kk
Aloittaja kirjoitti:
Mulla jää omien lainojen ja ruokakulujen jälkeen ehkä 400€ miehen ainoa juokseva meno on opintolainanlyhennys 300€/kk eli sillä jää 700-1700€/kk
Minkä omien lainojen? Kannattaa esim. ruokakulut kyllä sisällyttää yhteisiin menoihin. Kuten muutkin yhteiset menot. Silloin niistä ei tarvitse tapella. Vai mitä tuo 1400e/kk sisältää?
Opintolainanlyhennystä itselläkin.
Toi 1400 on käytännössä asioita, joista tulee lasku ja jotka ovat suunnilleen kiinteitä (kaukolämmön hinta vaihtelee). Siihen päälle vaipat, ruoka, bensa jne. on vaihtelevia kuluja.
Toki mieskin ostaa omat bensansa ja aina joskus ruokaa.
Ok, kuulostaa vaan aika vähälle jos sinulle jää noin isoista tuloista vain 400e omien lainojen ja ruokakulujen jälkeen. Vai onko aloituksessa kyseessä bruttotulot? Ja jos teillä on tiukkaa, noita opintolainoja voi yleensä lyhentää pienemmälläkin summalla kuukaudessa. Niissä on kuitenkin korot niin pienet, ettei niiden kanssa ole mitään hätää vaikka hitaammin makselisi...
Minä laskisin myös mitä menee vaippoihin ja ruokaan rahaa, nekin on ihan ennakoitavia kuluja yleensä. Ja ynnää ne mukaan tuohon 1400 euroon, niin mies ei pääse luistamaan ruokalaskuista. Tosi monesti perheissä mies luistaa ruokakauppalaskuista ja lasten vaatekuluista, ne menee kuin huomaamatta aina naisen kukkarosta jos nainen ne ostokset hoitaa. Molemmat huolehtii sitten itse omat autonsa ja bensakulunsa, omat puhelinlaskut, omat vaatteet, kampaajat, lääkärit jne.
Yhteinen tili, jolle kumpikin laittaa puolet tuloistaan (ja kotihoidon tuki), josta sitten maksetaan lapsen menot, ruokamenot ja yhteiset laskut; loput jäävät puskuriksi niiden kuukausien varalle, kun miehen tulot ovat pienet, tai vaikka jokin kodinkone hajoaa yms. Mikäli alkaa kertyä rahaa sinne, voittehan joskus vaikka kustantaa sieltä yhteisen matkan.
Mies maksaa euromääräisesti AINA 700€ TAI kun tienaa 2000€ niin maksaa puolet menoista ja kun tienaa 1000e niin maksaa noin 1/3 osan menoista. Ei missään tapauksessa käy enää niin että hän ei maksa mitään. Vähintään pitää 500€ maksaa joka kuukausi.