Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään jolla on ollut synnytyksen jälkeen kilpirauhasen kanssa ongelmia?

Vierailija
08.03.2018 |

Minulla on hyvin paljon vajaatoiminnan oireita ja mietin, lähtevätkö oireet itsestään pois, vai pitäisikö niihin reagoida. Loputon väsymys, säryt, katkeilevat kynnet, turvotus ja muutamassa kuukaudessa kymmenen kiloa lisää painoa imetyksestä huolimatta. Synnytyksen jälkeen palauduin hyvin, kunnes tuli tämä. Ahdistaa. Lääkärin mielestä arvot ovat normaalit, vaikka ne ovet olleet lähellä viitearvojen rajaa. Mitä ihmettä teen? Odottelen, että oireet poistuvat itsestään? Synnytyksestä on yhdeksän kuukautta.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta.

Vierailija
2/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnytys ja kilpirauhasen toiminta jotenkin yhteydessä?

Miksi ei ole kukaan kertonut? Minulla on ollut ongelmia ja eräs tuttu lopulta sanoi että vaikuttaa kilpirauhaselta. Juuri synnytyksen jälkeen ongelmat alkanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Puhkesi kilpirauhasen vajaatoiminta.

Miten sinulla havaittiin se? Ja jäikö ongelma siis pysyväksi eikä väliaikaiseksi?

Ap

Vierailija
4/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole kukaan kertonut? Minulla on ollut ongelmia ja eräs tuttu lopulta sanoi että vaikuttaa kilpirauhaselta. Juuri synnytyksen jälkeen ongelmat alkanut.

On! Minullekaan ei sanottu, vaikka valittelin oireita. Googlettelin sitten itse ja menin niiden tietojen varassa lääkärille. Ilmeisesti suhteellisen yleistäkin!

Ap

Vierailija
5/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On! Minullekaan ei sanottu, vaikka valittelin oireita. Googlettelin sitten itse ja menin niiden tietojen varassa lääkärille. Ilmeisesti suhteellisen yleistäkin!

Ap

Pika googletuksen seurauksena näyttäisi hormoonitoiminta vaikuttavan kilpirauhaseen. Kai se on sitten minulla soitto lääkäriin. Alkaa muutenkin jatkuva ripuli häiritsemään elämää.

Vierailija
6/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sun arvot on? Kilpparin vajaatoimintaa ei suurin osa tavallisista lääkäreistä millään myönnä. Otettiinko tsh, t4 v, t3v ja kaksi kilpparin vasta-ainetestiä eli tpo ja mikähön oli toinen. Melkein voisin vannoa ettei otettu vaan pelkkä tsh.

Vaikka lääkäri sanoisi mitä viitearvoista, nykyisin jos tsh on yli 2.5 niin on vajaatoiminta. Siis vaikka viitearvo olisi vitoseen niin nykyraja-arvo on oikeasti 2,5.

T4V pitää ehdottomasti ottaa. Monella on pahakin vajaatoiminta, jos t4v on viitearvojen alaosan lähellä. Moni voi hyvin kun se on yläneljänneksessä tai yläkolmanneksessa. Tärkeää on mitata myös t 3 V, koska se näyttää miten t4v eli tyroksiini imeytyy. Toki raskauden jälkeen on varmaan aika yleistä, että kilppariarvot voi jumittaa, mutta kannattaa seurata ja mennä niin monelle lääkärille, että saa lääkityksen, jos arvot on huonot.

Kilppariasioita hoitaa endokrinologit. Lisäö tietoa saa kilpparipalstalta kilpirauhas.info

Vierailija
7/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kysy ne arvosi ihan paperilla. Kilpparipalsta on täynnä väkeä, joilla on ollut vuosia paha vajis, mutta lääkärit on aina vain vastaanotolla väittäneet, että arvot on normaalit.

Vierailija
8/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksestä on jo 14 kk, mutta imetän edelleen. ”Oireina” jatkuva tolkuton väsymys, haluttomuus, palelu, lihominen, kynsien katkeilu, turvotus, päänahan kutina, hormoninäpyt.

En tiedä johtuuko kilpirauhasesta vai mistä, mutta pitänee mennä jo lääkäriin kohta. Tuo lihominen alkoi tosiaan vasta reippaasti yli puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Nyt olin lihonut yli 5 kg parissa kuukaudessa.

Vierailija
9/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ja synnytyksen yhteydessä voivat myös rautavarastot ehtyä, joten kannattaa tarkistaa ferritiinitasot. Sen kanssa ei voi tyytyä siihen, että on juuri juuri viitearvon sisällä vaan vähintään arvoon 70-80. Hemoglobiini voi olla normaali ja silti raudanpuute, joka aiheuttaa väsymystä ja kynsien ja hiuksien kasvu pysähtyy. 

Vierailija
10/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä sun arvot on? Kilpparin vajaatoimintaa ei suurin osa tavallisista lääkäreistä millään myönnä. Otettiinko tsh, t4 v, t3v ja kaksi kilpparin vasta-ainetestiä eli tpo ja mikähön oli toinen. Melkein voisin vannoa ettei otettu vaan pelkkä tsh.

Vaikka lääkäri sanoisi mitä viitearvoista, nykyisin jos tsh on yli 2.5 niin on vajaatoiminta. Siis vaikka viitearvo olisi vitoseen niin nykyraja-arvo on oikeasti 2,5.

T4V pitää ehdottomasti ottaa. Monella on pahakin vajaatoiminta, jos t4v on viitearvojen alaosan lähellä. Moni voi hyvin kun se on yläneljänneksessä tai yläkolmanneksessa. Tärkeää on mitata myös t 3 V, koska se näyttää miten t4v eli tyroksiini imeytyy. Toki raskauden jälkeen on varmaan aika yleistä, että kilppariarvot voi jumittaa, mutta kannattaa seurata ja mennä niin monelle lääkärille, että saa lääkityksen, jos arvot on huonot.

Kilppariasioita hoitaa endokrinologit. Lisäö tietoa saa kilpparipalstalta kilpirauhas.info

Kiitos vastauksestasi

Ap

Vierailija
11/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytyksestä on jo 14 kk, mutta imetän edelleen. ”Oireina” jatkuva tolkuton väsymys, haluttomuus, palelu, lihominen, kynsien katkeilu, turvotus, päänahan kutina, hormoninäpyt.

En tiedä johtuuko kilpirauhasesta vai mistä, mutta pitänee mennä jo lääkäriin kohta. Tuo lihominen alkoi tosiaan vasta reippaasti yli puoli vuotta synnytyksen jälkeen. Nyt olin lihonut yli 5 kg parissa kuukaudessa.

Minulla on lähes samat oireet😟

Ap

Vierailija
12/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ilmeisemmin raskausaikana, vkolla 10, sain kilpirauhasen tulehduksen ja sitä myöötä vajaatoiminnan.

Itsekin luulin oireita raskauden ja imetyksen aikaansaamaksi, kunnes pari vuotta myöhemmin tuo vahingossa huomattiin. Hakeudu tutkimuksiin.

Vierailija
13/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tuli ihan älyttömän paha kilpparin liikatoiminta. Oireina laihtuminen, käsien vapina, hermostuneisuus, sydämentykytys, hikoilu, vatsa sekaisin. Se kyllä sitten hoidettiin, minkä seurauksena tuli vajaatoiminta, joka kestää loppuelämän. Koita siinä sitten olla reipas ja seurallinen. 

Vierailija
14/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ilmeisemmin raskausaikana, vkolla 10, sain kilpirauhasen tulehduksen ja sitä myöötä vajaatoiminnan.

Itsekin luulin oireita raskauden ja imetyksen aikaansaamaksi, kunnes pari vuotta myöhemmin tuo vahingossa huomattiin. Hakeudu tutkimuksiin.

Hei, mistä päättelet että juuri tuolloin sait tulehduksen? Alkoiko oireesi silloin? Miten pärjäisit oireinesi niin kauan. 😨

Ap

Vierailija
15/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

p. kirjoitti:

Juu, tuli ihan älyttömän paha kilpparin liikatoiminta. Oireina laihtuminen, käsien vapina, hermostuneisuus, sydämentykytys, hikoilu, vatsa sekaisin. Se kyllä sitten hoidettiin, minkä seurauksena tuli vajaatoiminta, joka kestää loppuelämän. Koita siinä sitten olla reipas ja seurallinen. 

Niinpä! Minulla on tällä hetkellä parempi olo ja siksi toivon, jos tämä alkaisi itsestään helpottua. Muistan esimerkiksi lapseni ristiäiset, kun olisin vain halunnut itkeä väsymyksestä. Olin myös aivan turvonnut ja se hävetti. Olen edelleen aika turvonnut, mutta väsymys on lievittynyt. Toimiiko lääkityksesi vajaatoimintaan?

Ap

Vierailija
16/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lannistaa, mutta kun TSH on noin hyvä, mahdollisuudet saada hoitoa ovat minimaaliset. Tarvitsisit silti ehdottomasti kattavat labrat. Kilpirauhasen osalta myös T3 sekä vasta-aineet. Ferritiini myös.

Vierailija
17/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lannistaa, mutta kun TSH on noin hyvä, mahdollisuudet saada hoitoa ovat minimaaliset. Tarvitsisit silti ehdottomasti kattavat labrat. Kilpirauhasen osalta myös T3 sekä vasta-aineet. Ferritiini myös.

Se tosiaan putosi tuohon 1,5:een samalla, kun oloni parani, joten elättelen toivoa, että tämä lähtisi itsestään paranemaan? 2,3 mitattiin silloin, kun voin huonommin, mutta sekään ei ollut pahinta aikaa. Jos T4 olisi korkeampi, niin voisin kai ajatella, että olen paranemaan päin? Oloni on myös parempi kuin pahimpina aikoina.

Ap

Vierailija
18/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkitys toimii, mutta usein unohdan ottaa sen; pitäisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan. Usein vasta iltapäivällä huomaan, että se on taas ottamatta.- Minäkin muistan, että vauvan ollessa pieni, oli kuin sumussa eläisin. Niin, tulihan siinä pienoinen masennuskin. Kyllä paino varmaankin putoaa ajan myötä. Itse karsin synnytyksen jälkeen turhat välipalat yms. pois, pääsin takaisin normaalipainoon. Toivotan sinulle paranemista ja hyvää kevättä. :)

Vierailija
19/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

p. kirjoitti:

Kyllä lääkitys toimii, mutta usein unohdan ottaa sen; pitäisi ottaa aamulla tyhjään vatsaan. Usein vasta iltapäivällä huomaan, että se on taas ottamatta.- Minäkin muistan, että vauvan ollessa pieni, oli kuin sumussa eläisin. Niin, tulihan siinä pienoinen masennuskin. Kyllä paino varmaankin putoaa ajan myötä. Itse karsin synnytyksen jälkeen turhat välipalat yms. pois, pääsin takaisin normaalipainoon. Toivotan sinulle paranemista ja hyvää kevättä. :)

Kiitos ystävällisestä viestistäsi

Oikein hyvää kevättä myös sinulle

Ap

Vierailija
20/23 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä neljännen lapsen jälkeen tuli 30 kg lihominen (sitä ennen koko elämäni ajan normaali- tai jopa alipainoinen) + kaikki muut oireet väsymys, aivosumu, masennus, ihon kuivuminen, hiustenlähtö, kynsien hapertuminen jne jne. Lopulta 10 vuotta "taistelin" lääkärien kanssa kun jatkuvasti jankattiin että "viitearvoissa on!" (jep, viitearvot vain aika lailla isommalla haitarilla kuin monessa muussa maassa....) ennenkuin lopulta arvot rysähti niin huonoiksi että oli heidän pakko aloittaa lääkitys. Ja siis vajaatoiminta. Vieläkään, 7 vuotta kun aloitettiin lääkitys, en koe saavani kunnon hoitoa tähän sairauteen. Tää tunnutaan vaiettavan kuoliaaksi tää kilpirauhassairauksien valtava kasvu viime aikoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi