Minkä ikäisenä lapsi pärjäisi yksin hengissä ympäristössä, jossa hän saisi helposti itse ruoan, suojaa esim. kylmää vastaan
ja olosuhteet olisivat muutenkin sellaiset, että lapsi pystyisi tyydyttämään kaikki tarpeensa helposti itse? Siis että hän saisi helposti ruokaa, vaatteita ja sellaista helposti itse ja hänellä olisi paikka jossa asua ja jossa hän ei voisi joutua onnettomuuksiin jne.
Kommentit (4)
Eihän sellaisia oloja voi olla. Mistä lapsi nyt noin vain saisi vaatteita ja ruokaa ja turvallisen paikan olla, tuosta vaan omin nokkineen?
Kaksi tuttavaani on jäänyt täysi orvoksi noin 12 vuotiaana. Kumpikin jäi asumaan kotitaloonsa 16 vuotiaan sisarensa kanssa. Lähettyvillä asui toisella eno ja toisella täti, joka piti silmällä ja avusti tarvittaessa. Kyllä he pärjäsivät näennäisesti ja kouluttautuovat hyvään ammattiin.
Kummallakin nuoruus näkyy sosaalisena kömpelyytenä ja vaikeuksina ihmissuhteissa ja etenkin parisuhteessa ja sen luomisessa.
Nämä tapahtuivat 50 ja60 luvuilla. Nykyään ei ehkä näin sallittaisi. Vaikka mistäpä tuon tietää.
Totaalinen yksin jääminen todennäköisesti musertaisi lapsen hengiltä tai vähintäänkin pysäyttäisi henkisen kasvun. Ihminen on sosiaalinen eläin.
Onhan noita eläinten kanssa kasvaneita. Erään tarinan mukaan 1,5 vuotias oli selvinnyt kissalaumassa olikos vuoden, kissat olivat auttaneet ruuanhankinnassa! Sosiaalisessa kehityksessä tulee vakavia viiveitä, mutta hengissä voi hyvällä tuurilla pysyä vähälläkin.
Mä en ainakaan ois psyykkisesti pärjännyt. Mulla ei ois mitään halua tuollaiseen vapaaehtoisesti ja pakotettuna kokisin itseni vihatuksi.