Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston jälkeen ammattikouluun

Vierailija
07.03.2018 |

Millaisia kokemuksia? Löytyikö opiskelukavereista hengenheimolaisia? Työllistikö uusi ala?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5. Taas pellealoitus.

Vierailija
2/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Taas pellealoitus.

Ei ole pellealoitus. Suomessa montakin korkeakoulutettua työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mutta toivottavasti vuoden parin sisään olen viisaampi. :) Eli taustalla kesken jäänyt yliopisto, nyt kyrsivissä hanttihommissa ja aikomus hakea jollekin tekniselle amisalalle. Josko pääsisin sellaiseen vuoden kestävään aikuiskoulutukseen.

Vierailija
4/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5. Taas pellealoitus.

Samaan aikaan toisaalla varastolla lähellä kotipaikkaasi aloittaa perehdytysryhmä, jossa on muutama amk:n käynyt ja pari maisteria. Tällä viikolla he käyvät läpi työsopimusasioita ym alkusälää ja pikku hiljaa aloittelevat itsenäistä työskentelyä. Eikä ole todellakaan johtajiksi tullut tuo ryhmä.

Vierailija
5/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu on taiteen maisteri ja lähihoitaja eikä ole ainoa laatuaan.

Vierailija
6/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Miksi ammattikoulu, miksi ei edes ammattikorkea. Menkää ihmiset insinöörialoille niin saatte töitä.

Vierailija
7/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä. Olen teoriaihminen ja amis on ollut minulle vaikeampi kuin ylipisto, en pelleile.

Vierailija
8/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua. Miksi ammattikoulu, miksi ei edes ammattikorkea. Menkää ihmiset insinöörialoille niin saatte töitä.

Mistä?

T. 1,5 vuotta työtön DI

Vierailija
9/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin amiksessa yo-pohjaisen linjan ja opiskelijoissa oli useampi maisteri.

Vierailija
10/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossei halua ottaa enempää lainaa epävarman ammatin saamiseksi. Kaikilla ei ole varaa opiskella vuosikausia, eikä huvita ottaa neljän vuoden edestä lisää opintolainaa, josta ei välttämättä saa työllistävää ammattia. Lisäksi amk:hon vaikeampi päästä sisälle ja pisteitä ei saa enää ensikertalaisuudesta.

Vierailija
11/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä?

T. 1,5 vuotta työtön DI

Täällä oli joskus vinkkinä, että DI voi mennä yritykseen töihin :D voidaan mennä yhdessä

t. toinen DI

Vierailija
12/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Amikseen meno oli fiksuinta , mitä eläissäni olen tehnyt. Nyt on vakkarityö, ok palkka sekä hyvät työajat ja muutenkin mukava elämä, sen sijaan, että olisin katkeroituva, opintolainaa työttömyyskorvauksilla lyhentelevä epätoivoinen työnhakija. Mutta tämä toki on minun omakohtainen näkemys tilanteestani. Halusin nyt kommentoida jostain syystä tätä aihetta

Vierailija
13/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä. Olen teoriaihminen ja amis on ollut minulle vaikeampi kuin ylipisto, en pelleile.

Kerrotko lisää kokemuksistasi. Oletko ollut tyytyväinen alan valintaan?

Vierailija
14/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama juttu. Joku mania teillä on. Aina vaan jaksatte valehdella.

Vierailija
15/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Ei siis johdukaan siitä, että nyt on toisen asteen yhteishaku päällä ja sen jälkeen kolmannen? Jopas on sitten jännä sattuma...

Vierailija
16/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko lisää kokemuksistasi. Oletko ollut tyytyväinen alan valintaan?

Olen tyytyväinen alaan, mutta siellä on lisäkseni oikeasti käytännöllisiä ihmisiä joilla on mekaanista lahjakkuutta. Ei ole ollut yksi kerta kun olen tuntenut itseni tyhmäksi. Mutta toisaalta olen innoissani koska yliopistossa ei olisi pystynyt kehittymään tällaisissa asioissa. Sen olen myös oppinut ettei kannata sanoa tietävänsä koska luki kirjasta :D

Vierailija
17/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Ei siis johdukaan siitä, että nyt on toisen asteen yhteishaku päällä ja sen jälkeen kolmannen? Jopas on sitten jännä sattuma...

Ei, ei johdu. Johtuu siitä, että amispellet tulevat tasaisin väliajoin täällä valehtelemaan, että menivät amiksesta yliopistoon ja siellä oli ihan p*sk** ja toisin päin oli taivaallista.

Vierailija
18/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin kyllä jatkaa amk:n, jos pää riittää, joten älä huoli! Väliäkö sillä, jos väännän saman alan pika-amiksen ensin? Kuitenkaan ei heti johtajaksi pääse.

Se tekniikan alalle aikova

Vierailija
19/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää touhua. Kaipa yliopiston käynyt pärjää hyvin amiksessa. Ainakin osaa lukea ja kirjoittaa äidinkieltään toisin kuin se loppu porukka.

Vierailija
20/32 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko mun kokemus vähän poikkeuksellinen... mutta kuitenkin, oma kokemukseni: katastrofi.

Olin ajatellut ettei haittaa jos amis on kurjaa ja yksinäistä ja tylsää jne... kunhan vain opin amiksessa tarpeeksi ja valmistun ja työllistyn. Mutta ei, ei siellä oppinut yhtään mitään, 3 vuotta pelkkää maleksimista. Tämä Ylen artikkeli kertoo hyvin:

https://yle.fi/uutiset/3-9972680

Itse kyllä haukkuisin amista vielä paljon enemmän. On kaksi mahdollisuutta, riippuen alasta/koulusta johon menet:

1. Koulupäivät on tosi lyhyitä. Sitten sulla on siis tosi paljon vapaa-aikaa.

2. Koulupäivät on normaalipitkiä. Pakko olla läsnä. Mutta opetusta on tosi vähän. Eli päivät pitkät pitää vain odottaa että pääsee pois.

Mulla oli vaihtoehto kakkonen. Meinasin tulla hulluksi. Myös opin itsestäni sen että todellakin TARVITSEN teoriaa, aivoni hajoavat muuten. Joten amisammatti ei sovi mulle. En tiedä saisinko nyt valmistuttuani amisammattini töitä. EN hae niitä. Takaisin edes jossain määrin teoreettisiin töihin, kiitos.

Ja opetuksen laatu (opettajien taso) oli aivan käsittämättömän surkea. En opiskellut terveysalaa, mutta keksin nyt vaikkapa esimerkin että pitäisi opetella tekemään tikkejä ihoon... opetellaan vaikkapa nahan palasilla... niin meidän koulussa opettaja olisi sanonut näin: "hakekaa kaapista välineet, tehkää tikkejä, tuokaa ne sitten tänne näytille niin annan palautetta että onko ne hyviä vai huonoja". Siinä se. Siinä se niiden "opetus", eli että "senkun vain alatte tehdä niitä tikkejä, tekemällä te opitte". Kun taas opetuksen pitäisi tietysti mennä niin että ne näyttää mitä välineitä tulee käyttää ja kertoo miten ne tikit tehdään ja opettaja näyttää ensin mallia... eli ensin opettaja tekee tikit ja sitten oppilas yrittää tehdä samoin. Näin ei meidän koululla kolmeen vuoteen tehty kertaakaan. Oppilailla tuhlaantui aivan sairaasti aikaa kun me yritettiin oppia niin että me "ihan vain itse itsenäisesti alettiin tehdä niitä tikkejä", oppimistulokset olivat surkeat.

Ehkä manaan pian vielä lisää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi