Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäni: 2-5 kk töitä yötä päivää, säästöt piiloon, sitten aina tt-tuelle huilimaan muutamaksi kuukaudeksi. Mitä mieltä?

Vierailija
07.03.2018 |

Työskentelen matalapalkka-alalla, vakituisia kunnon sopimuksia ei ole. Vain tarvittaessa kutsuttavia, määräaikaisia tai vakituisia osa-aikaisia. Ja osa-aikatyö on täysin kannattamatonta näillä palkoilla, niitä ei kannata edes hakea. Mitään järkeä sitoutua sellaiseen.

Teen vain määräaikaisia, tarvittaessa työhön kutsuttavan sopimuksia kiiresesonkeina. Silloin saa tehdä niin paljon kuin jaksaa sen muutaman kuukauden. Teen hulluna töitä, elän niukasti ja pistän kaiken mahdollisen säästöön.

Sopimuksen loputtua olen kerännyt ihan kivan summan rahaa ja olen aivan rikki henkisesti ja fyysisesti koko rääkistä. Jään tt-tuelle, joka vastaa yhdessä asumistuen kanssa määrältään about samaa summaa kuin tekisin 20h/viikko töitä. Ja minun elämäntyylillä se riittää hyvin. Säästöt ovat käteisenä tai jonkun muun nimissä olevalla tilillä, muutenhan en saisi tukea. Joskus jään aina sairaslomalle.

Näin teen, koska on pakko. Kun ei ole kunnon sopimuksia enää, ei ole hyvinvointia, taloudellista turvaa tai jaksamistakaan, ei lomia. Pakko pitää näin omaa lomaa. Jos vain saisin vakituisen, järkevän työsopimuksen ja vuosilomat ja lakisääteiset vapaapäivät, taloudellisen turvan elämälle.. ei tarvitsisi kikkailla.

En minä jaksa jatkuvasti olla mikään ketjutettu nollatuntiheittopussi, siinä menee mielenterveys.

Onneksi ei ole kuin itsensä huolehdittavana, niin voin tehdä näin. Perhe jää todennäköisesti vain haaveeksi, kun elämä on jatkuvaa väsymystä, epävarmuutta ja hektistä raatamista, työnantajien miellyttämistä ja ainaista joustamista.

Pitää miellyttää pomoa ja vakkareita parhaan taitonsa mukaan, tehdä saikkujen paikkauksia tunnin varoitusajalla ja tuurata niitä, jotka ovat viikonloput vapailla. Jos onnistun hyvin ja joustan ja teen parhaat miellyttämistemppuni, saan seuraavaksi kahdeksi viikoksikin töitä.

N34

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sua lainkaan hävetä kirjoitella tällaisia säälinkerjuutarinoita, joissa eläydyt yhteiskunnan vähäosaiseksi, kun oikeasti olet paksusti elävä, helpolla päässyt politrukki, joka ei toisenlaisesta elämästä tiedä hevosvitt..?

Vierailija
42/45 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos leikitään, ettet ole poliittinen trolli, kuten olet, niin sinun iässä olisi hanttihommillakin saanut ihan kivan kassan kerättyä ja sijoitettua, kun on vaan jaksanut olla ahkera eikä mennyt toimeentulotuen varassa hällä väliä, joku muu maksaa -asenteella. Sieltä sijoituksista saisit sen +pari sataa euroa kuussa lisärahaa elämiseen, eikä pääomaa tarvitse syödä.

Kerrohan mitä "hahmosi" on puuhannut kaikki nämä vuodet kun perhettäkään ei kerran ole? Kaupan alan pätkätöitä 15 vuotta?

Paitsi etten ole. Ja niin olisikin saanut kerättyä, mutta kuten aiemmin mainitsin, ongelma onkin siinä, että töitä on tarjolla hyvin vaihtelevasti. Töihin täysillä tunneilla ei ihan noin vaan mennä, kuule. Ja hanttihommat ovat kuluttavia. Mä mieluummin teen pienemmän hetken tiukasti töitä ja kerään rahaa, olen vapaa sitten muutaman kuukauden tekemään mitä huvittaa. Vaihtoehtona käydä nollasopparilla osa-aikatyössä koko ajan, olla sitoutunut siihen ja käteen ei jää juuri mitään. Plus miinus nolla koko ajan, mutta miltei joka päivä kuitenkin raahauduttava työpaikalle tekemään se 4h ruuhkahuippuapuna.

Tt-tuen asiakkaana olen silloin, kun töitä ei ole tarpeeksi tarjolla, jotta se olisi kannattavaa. Eli lähes kaikki alle 35-40h/viikko sopimukset näillä palkoilla.

En minä sitä työtäni juuri rakasta, että kävisin siellä huvikseni. Jos saan saman rahan tekemättä tuota hanttihommaa osa-aikaisena, niin mieluummin olen tekemättä ja käytän aikani muihin asioihin.

Ja kun kysyit, mihin 15v on mennyt, kun "ei perhettäkään ole":

Reissasin nuorempana ennen opintoja work and travel-meiningillä, olin au pairina pari vuotta, töissä Suomessa jne.

Sitten pääsin yliopistoon ja opiskelin seitsemässä vuodessa tutkinnon, jolla ei tehnytkään mitään, koska humanistiset tieteet. Kävin vaihdossakin ja joitain alan pätkätöitäkin tein, kun sai vielä harjoittelutukea. Oikeaa palkkaa valmistuneelle ei sitten olekaan tarjolla.

Sitten jumituin tähän hanttihommakierteeseen, kun ei yrityksistä huolimatta parempaskaan ole tässä kaupungissa. Siinäpä se. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ap kuitenkin olet "erehtynyt" Kelaa hujaamaan, menisin sinuna häntä koipien välissä kipin kapin nöyränä toimistoon kertomaan "että et tiennyt tarkkaan noita tulojuttuja ja olit ottanut rahat säästöön. Että asia selvisi sinulle vasta nyt ja pyytelet kauheasti anteeksi niin jospa selviäsit sitten pienemmällä vahingolla". Siis jos olet noin toiminut, muutenhan kaikki on ihan ok.

Enkä todellakaan kannusta ketään valehtelemaan ja huijaamaan tukia, mutta jos ap:n juttu on tosi, voi sitä yrittää katsoa inhimillisestä näkökulmasta. En usko, että kukaan hyötyisi yhtään mitään jos ap tuomittaisiin ja eiköhän tämä olisi opiksi jatkossa. Siis jos asia on noin.

Vierailija
44/45 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurinäin.Paremmin sun asiat kun vakituisessa työssä olevilla.olet vapaa.Suurin voittosi kuitenkin että sinulla ei lapsia.Äläkä ikinä tee,olet VAPAA.Elä ja nauti elämääsi.

Vierailija
45/45 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyhmästä päästä kärsii koko elämä kirjoitti:

Saat myöhemmin petossyytteen kun joudut toimittamaan Kelaan verotodistuksesi jotain tukea hakeaksesi (elleivät pääse jo muutenkin suoraan verotietoihisi). Ja armoa ei tunneta jos huijaa valtionvirastoa. Muutenkin talousrikoksissa on suhteessa kovemmat tuomiot kuin vaikkapa väkivaltarikoksissa.  Että joo, loistava idea hankkia rikosrekisteri ja isot korvausvelvollisuudet, u go girl!

Selvennän jos tuo oli epäselvästi kirjoitettu eli jos olet matalapalkka-alalla, joudut varmasti jatkossakin turvautumaan esim. asumistukeen joka on siis tulosidonnainen. No, katsovat sitten verotietosi ja huomaavat, että hetkinen, tulot olikin edellisenä vuonna noin suuret (=laskennallinen tt-tukioikeus ei täyty) vaikka heille on muuta kerrottu (=petossyyte). Jos siis jotenkin ihmeen kaupalla pystyt tuon hakuvaiheessa pimittämään ja tukea saamaan.

Nyt oli sekavaa tekstiä, enkä oikein ymmärtänyt otitko nyt kantaa tt-tukeen vai asumistukeen vai mitä ihmettä.

Asumistuki on toki verotusperusteinen ja se myös tarkistetaan vuosittain. Jos olen nostanut liikaa tukea jonakin vuonna, niin se peritään toki myöhemmin takaisin. Sitä on myös ihan mahdollista nostaa liikaa tahallaan tai vahingossa, jos tulot ovat kovin epäsäännölliset. Se kun myönnetään hakemishetkellä olevan tulotason mukaan, toki ottaen huomioon myös tuleva tilanne. Tapauskohtaisesti katsotaan. Epäsäännöllistä tuloa nauttivan kannattaa seurata tukensa määrää ja jättää vaikka sitten nostamatta joiltakin kuukausilta.

Tt-tuki on tarveharkintainen tuki, jota ei peritä takaisin ja jonka myöntämiseen ei vaikuta vuositulot tai verotiedot, vaan sen hetkinen tilanne ja tilillä olevan rahan määrä, pääomatulot, varat ja muu omaisuus sillä hetkellä. Se on sosiaalituki, ja myönnetään vain kuukaudeksi kerrallaan.

Mahdollinen liikamaksu vain huomioidaan sitten seuraavan kuun tuissa, jos jatkoa hakee. Sitä varten pitää toimittaa kaikki mahdolliset tiedot tuloistaan ja menoistaan. Mitään ei voi oikein pimittää, paitsi pitämällä mahdolliset säästöt piilossa tilitapahtumista. Ja toki siis nostamalla ne rahat ajoissa pois piiloon ennen tuen hakemista.

Minä toimitan aina kaikki pyydetyt dokumentit ja selvitykset, enkä näin ollen pimitä yhtään mitään. Hakemuksessa ei kysytä, säilytänkö rahojani jonkun muun tilillä, siinä kysytään vain onko minulla muita tilejä.

Ja kun kyse on nyt suht pienipalkkaisesta/normaalipalkkaisesta, mitään omistamattomasta pätkätyöläisestä ja pienistä summista, niin tämä kikkailu onnistuu ja auttaa mun elämässä selvitymistä hieman. Jos olisin joku näennäisesti tuloton pääomatulokeisari ja omistaisin vaikka mitä, niin eri juttu.

Ja mitä noihin petossyytteisiin tulee, niin aika räikeästi saa yrittää kusettaa semmoisen saamiseksi. Kyllä se ensisijainen keino on ihan vaan takaisinperintä eikä petossyyte. Kun ihan tavallisesta pulliaisesta puhutaan.

Ap

Ok, mutta miksi ihmeessä sitten puhuit käteisestä tai jonkun muun tilille rahan laittamisesta jos sulla ei kerta ole mitään salattavaa? Sittenhän tuo on ihan ok. Ja kyllä mun kirjotukset on ihan ymmärrettäviä jos ne lukee huolella ja miettii. Ei kaikkea jaksaisi aina rautalangastakaan vääntää vaan on lupa olettaa, että aikuiset osaavat myös lukea ja ajatella itsekin.

Koska laitan osan rahoista säästöön toisen henkilön tilille tai nostan käteiseksi niitä hetkiä varten, kun olen taas tuilla.

Tämä siis toimii niin, että ne säästöt on nostettava ennakoivasti tililtä pois jo silloin kun on töissä. Sitten kun hakee sitä tt-tukea, niin ne eivät saa näkyä siellä käytettävissä olevina varoina, koska se tilin saldo vaikuttaa siihen tuen määrään. Jos ne olisi mulla siellä omalla tilillä ihan rehellisinä säästöinä, en saisi tt-tukea ja joutuisin syömään säästöni. Jos mulla ei tilillä ole rahaa juurikaan tukea hakiessa, niin sitä on myönnettävä.

Eihän mun tällaista tarvitsisivtehdä jos kävisin hyväpalkkaisessa työssä ja töitä olisi riittävästi ja tasaisesti itsensä elättämiseen. Ei ne mun pimittämäni säästötkään nyt mitään kovin isoja summia ole. Eli en siis koe tekeväni edes väärin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme