Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt riitti! En jaksa aamuisin enää tuhlata aikaa; ostan itselleni työvaatteet, joita käytän joka viikko vuoden ympäri.

Vierailija
07.03.2018 |

Mitä ajattelet ihmisiestä, jolla on aina samat (siistit) vaatteet ja onko jollain tällainen käytäntö?

Olen nainen ja en jaksa tuhlata aikaa enää pohtimiseen siinä, mitä laitan päälle. Kuinka monta asukokonaisuutta tarvin, joita kierrätää vuoden ympäri? Täytyy olla siistit ja käytännölliset vaatteet.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ostatte näitä laadukkaampia vaatteita? 

Älä osta marketista, vaan vaatekaupoista tai tavarataloista. Siellä niitä on.

Vierailija
22/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se amerikkalaisen kokeilu (asuu nykyisin Ruotsissa):

http://www.businessinsider.com/matilda-kahl-wears-same-outfit-to-work-2…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen töissä toimistolla joka sijaitsee aika suljetulla alueella työmaaympäristössä.

Haluaisin käyttää jakkupukuja mutta täällä se ei olisi järkevää, niin käytössäni on 

2 housut

2 caprit ja pari hametta kesällä

5 erilaista paitaa

pari erilaista neulejakkua kylmiin päiviin

Noita mä sit vaihtelen päivien mukaan.

Toimistolla mulla on erilliset työkengät/tossut, töihin kävelen säänmukaisissa kengissä koska välillä on loskaa lantioon asti... lähes.

Vierailija
24/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ostatte näitä laadukkaampia vaatteita? 

Mun vaatteet on enimmäkseen Haloselta ja H&M:ltä. Neuletakkini olen neulonut itse.

-14

Vierailija
25/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapselipuvusto on yksi ratkaisu siihen että vaatekokonaisuuden miettimiseen menee liikaa aikaa. En oo vielä ite kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä ja aion ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa kun on paremmin voimavaroja. :-)

https://capslook.fi/kapselipuvusto/

Häh? Toihan tarkoittaisi että kasvattaisin vaatemäärääni n. kolminkertaiseksi ja tämä vielä  x4 jos kaikki pitää vaihtaa kolmen kuukauden välein. Ei mitään järkeä. Esimerkiksi kevääksi pitäisi ola kahdeksan paria kenkiä.  Minne ne muka mahtuisivat? 

Vierailija
26/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vetänyt kapselivaatekaapilla menemään viimeisen 6 vuotta. Kukaan ei ole huomannut mitään. Ei ketään taida kiinnostaa. Tosin vaihdan kapselin aina vuodenaikojen mukaan, en hiihdä toppatakissa keskellä kesää, enkä yritä keksiä miten kukkamekon saisi toimimaan talvipakkasilla.

Siis noiden kapseliesimerkkien mukaan 33-37 osaa joka kapselissa.  Eikä tuossa ole alusvaatteita eikä treenivaatteita eikä kotivaatteita eikä yöpukuja. Ei mulla ole tilaa tuollaiseen. Eikä helpota yhtään, aivan liikaa valittavaa.

Vierailija
27/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aineenopettaja ja mulla on vaatekaapissa yhdessä reunassa se työosasto. Siellä on muutama huivi, 5 siistiä neuletta, muutama kauluspaita ja t-paita, pari hametta ja farkut. Kaikki sopii keskenään yhteen. Neuleet on vihreää, violettia yms värejä ja muut aika perus musta/valkoinen/sinine. Tosi helppoa, kun aamulla voi vaan laittaa käytännössä mitä ekana käteen osuu ja tietää näyttävänsä asialliselta. Töissä hiihdän pinkeissä reinoissa, eli kenkiä en ikinä edes murehdi.

Pinkit Reinot? Ilahduttava tapa pukeutua! 

Vierailija
28/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö, tosi vaikeeta? farkut ja tpaita ja kylmemmällä keleillä kolitsi

Vierailija
29/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sopii kaikki vaatteet toisiinsa vaikken mitään farkkuja ja t-paitoja omista. Ainoa mihin kiinnitän huomiota on että jos on tilava alaosa niin paidan pitää olla istuvampi ja sama toisin päin. Talvella kerrospukeudun ja ostan toisinaan hyväksi todettuja vaatekappaleita useammankin.

Vierailija
30/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vetänyt kapselivaatekaapilla menemään viimeisen 6 vuotta. Kukaan ei ole huomannut mitään. Ei ketään taida kiinnostaa. Tosin vaihdan kapselin aina vuodenaikojen mukaan, en hiihdä toppatakissa keskellä kesää, enkä yritä keksiä miten kukkamekon saisi toimimaan talvipakkasilla.

Siis noiden kapseliesimerkkien mukaan 33-37 osaa joka kapselissa.  Eikä tuossa ole alusvaatteita eikä treenivaatteita eikä kotivaatteita eikä yöpukuja. Ei mulla ole tilaa tuollaiseen. Eikä helpota yhtään, aivan liikaa valittavaa.

En ole aiempi kommentoija, mutta ei minulla ainakaan ole 33 osaa joka kapselissa. Osa vaatteistahan menee ympäri vuoden, esim. mustat farkut, useimmat paidat, bleiseri menee kesällä takkina jne. Vaihdan vuoden aikojen mukaan vaatteita hyllystä ja henkareista laatikkoon ja laatikosta hyllyyn ja henkariin.  Talvella kaapissa käytössä on paksummat neuleet ym. kesällä taas caprit, kevyempiä neuleita ja muutama kesämekko jne. Tilaa on  meillä todella vähän, ja tähän kapseliajatteluun siirtyminen on nimenomaan tuonut tilaa vaatekaappiin, kun esillä on kerralla vain ne käytössä olevat. Ennen yritin säilöä henkarikaapissa niitä talven paksuja neuletakkeja ja kesämekkoja ympäri vuoden. 

Kapseliajattelussa tuohon ei lasketa mukaan alusvaatteita, yövaatteita, treenivaatteita jne. Toki niitä jokaisella on tarpeen mukaan. Tuo kapseliajattelu perustuu siihen, että kaapissa on aina yhteensopivat, siistit vaatteet töihin tai muualle "ihmisten ilmoille" lähtemiseen, eikä aikaa mene valintaan. En minä ainakaan ole koskaan käyttänyt aikaa yövaatteen tai treenivaatteen valintaan, sitä vastoin juuri työvaatteiden kanssa tuskailin, kunnes tajusin että vähemmän on enemmän, ja vaatteita voi vaihdella kaapissa vuoden ajan mukaan. Itse asiassa kun aloitin tuon, tein kokeilin huvikseni kuukauden tuolla 33 vaatteen periaatteella. Huomasin, että loppujen lopuksi käytin kuukauden aikana 20 eri vaatetta, eli pärjäsin vähällä. Ja tähän määrään laskin mukaan myös kotivaatteet. Yksiä yllättäen tulleita juhlia varten jouduin ottamaan käyttöön mekon, jota en ollut suunnitellut käyttäväni sinä aikana, mutta eipä se mitään. 

Minulla on työvaatteina pääasiassa:

- yhdet mustat farkut

- yksi musta hame

- kolme paitapuseroa/puseroa (vaalea beige, kuviollinen, sininen)

- kaksi neuletakkia, musta ja beige, talveksi paksumpi harmaa neuletakki 

- tummansininen bleiseri

- kolme mekkoa (musta, sininen ja musta-beige-kuviollinen), talveksi lisäksi kaksi neulemekkoa (harmaa ja sininen) eli talvella on viisi mekkoa, kesäksi vielä yksi musta hihaton, jonka kanssa aina kevyt neuletakki

- kesäksi kolme kevyempää hihatonta/puolihihallista puseroa (valkoinen, tummansininen ja punainen)

- kesäksi puoleen pohkeeseen olevat caprifarkut

Lisäksi tietysti takkeja ja kenkiä vuoden ajan mukaan, ja eri värisiä huiveja, joilla voi tuoda väriä asuun. Näistä asuista saa jo tosi monta yhdistelmää, kun kaikki sopii väreiltään yhteen. Mekkojen kanssa käytän talvella neuletakkeja, toimistossa on aika viileää. 

Vierailija
31/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan vaatteet pääasiassa Your Facesta, harmi kun Aleksi13 lopetti meidän kaupungissa. Sieltä löydän helposti minulle istuvia ja väreihini sopivia vaatteita, ja kun on ostanut jo vuosia, niin vaatekaapin päivitys esim. uudella puserolla on helppoa, kun sävyt käyvät jo olemassa oleviin vaatteisiin. Paitsi olen huomannut, että Your Face-merkin neuleet nyppyyntyvät aika nopeasti, niinpä maksan hieman enemmän Rilsín neuleesta, joka kestää vuosia siistinä. 

En erityisesti tykkää enää (toisin kuin nuorempana) ravata kaupoissa sovittelemassa, eikä siihen ole aikaakaan. On helppoa kävellä liikkeeseen, josta tietää löytävänsä mieluisat vaatteet ja myyjät ovat avuliaita. Ostan yleensä kerralla asukokonaisuuden, ja pärjään taas pitkään miettimättä vaatteita. 

Vierailija
32/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on paljon helpompaa, kun voivat käyttää samaa vaatetta, eikä kukaan huomaa mitään. 

Vierailija
33/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelet ihmisiestä, jolla on aina samat (siistit) vaatteet ja onko jollain tällainen käytäntö?

Olen nainen ja en jaksa tuhlata aikaa enää pohtimiseen siinä, mitä laitan päälle. Kuinka monta asukokonaisuutta tarvin, joita kierrätää vuoden ympäri? Täytyy olla siistit ja käytännölliset vaatteet.

Ajattelen että asiallinen ihminen. Mulla on itsellä käytössä jo, toimii.

Housuja ehkä kolmet joista parit farkut ja yhdet mustat housut.

Ehkä neljä mustaa t-paitaa ja pari pitkähihaista, joiden päälle vedän neuletakin tai jakun.

Jakkuja riittää yksi palaveripäiviin, huivi kaulaan. Neuletakkeja pari-kolme, kaksi niistä mustia.

Kolme pitkähihaista tunikatyyppistä.

Näillä pärjää. Kauluspaidat ja mekot olen jo hylännyt sekä jakkupuvut.

Pesen illalla paidan ja ripustan henkariin, on aamulla suora ja kuiva. Kaikki vaatteet sellaisia, en silitä mitään.

Vierailija
34/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tosiaan mulla on vaatekaapissa se tylsä työosasto erikseen. Vähän kuin toimistounivormu.

Kotiin tultua vaihdan vaatteet omiin. Vapaalla en todella käytä työosastoa.

Vierailija
35/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi vähän vaatteita ja käytän aina niitä samoja. Kapselipuvusto viehättäisi, mutta se vaatisi paljon lisää vaatteita. Kukaan ei ole koskaan kommentoinut. Töissä toimistossa. Vapaa-ajat makaan sohvalla lämpökerrastossa. 

Vierailija
36/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Mark Zuckerberg (Facebookin perustaja) harrastaa tuota univormupukeutumista. Siinä missä Steve Jobsilla oli farkut ja poolopaita, Zuckerbergillä on farkut ja teepaita. 

Itse olen ylipainoisena (kun ei tee mieli ostaa niin paljon vaatteita) pärjännyt vuosikausia niin, että minulla on kahdet farkut ja kuusi paitaa. Minulla oli Nanson toimistopaitoja eri väreissä. Farkkuja pidin viikon ja paitoja kaksi-kolme päivää. Tuossa oli vaatteet kahdeksi viikoksi ja sitten sama uusiksi. Kesällä vähän sama systeemi - kahdet caprit ja kuusi teepaitaa.

Vierailija
37/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan työstäkin kiinni, kuinka monta asukokonaisuutta tarvitset.

En paljon thyökavereitten vaatteita katsele.

Vierailija
38/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sopii kaikki vaatteet toisiinsa vaikken mitään farkkuja ja t-paitoja omista. Ainoa mihin kiinnitän huomiota on että jos on tilava alaosa niin paidan pitää olla istuvampi ja sama toisin päin. Talvella kerrospukeudun ja ostan toisinaan hyväksi todettuja vaatekappaleita useammankin.

Tämä! Miehet käsittääkseni tekee tätä useammin kuin naiset. Jos löydät vaikka täydellisesti istuvat housut, niin miksi ostat vain yhdet? Osta saman tien useammat, niin et ole heti pinteessä kahden vuoden päästä kun ne ensimmäisenä ostetut ja kovassa käytössä olleet kuluvat puhki. 

Oma mies on pitkä ja vähän paksukin, ja kärsii hermostollisesta hikoilusta. Eddie Bauerin urheilupaidat ovat hänen vakiovaate, sieltä saa kokoa Tall XL. Painonvaihtelujen vuoksi paitavarastoa pitää välillä päivittää ja kun mies tilaa paitoja, niin niitä tulee helposti 15 kerralla. Hän ei voi pitää hikoilun vuoksi paitaa kahta päivää, joten tuossa on paidat pariksi viikoksi.

Omasta vaatteidenvaihtotahdista riippuu, paljonko niitä vaatteita tarvitaan. Oma lapsi vaihtoi kaikki vaatteet päiväkoti-iässä joka päivä. Sitten kun sain neuvoteltua, että pitää farkkuja/housuja ja paitaa kaksi päivää ja vaihtaa vain sukat ja alusvaatteet päivittäin, ei tarvittu enää niin paljon vaatteita ja pystyttiin ostamaan kalliimpia. Nyt hän on jo lukiolainen ja pitää farkkuja useamman päivän ja samaa paitaakin pitää 2-3 päivää. Vähemmällä pääsee kun ei vaihda vaatteita solkenaan.

Vierailija
39/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on toimistotöissä samat vaatteet kuin töiden ulkopuolella. Välillä casual mekko , joskus jakkupuku, toisena päivänä farkut ja hupparit. Kiva kun ei tartte vaatteita miettiä vaan voi pukea mitä haluaa.

Vierailija
40/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ostan hyväksi havaittua vaatetta mielellään kaksi. Ja niiden hajottua ostan taas kaksi sitä samaa jos voin. Valitettavasti naisten vaatteissa se onnistuu harvemmin kuin miesten.