Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt riitti! En jaksa aamuisin enää tuhlata aikaa; ostan itselleni työvaatteet, joita käytän joka viikko vuoden ympäri.

Vierailija
07.03.2018 |

Mitä ajattelet ihmisiestä, jolla on aina samat (siistit) vaatteet ja onko jollain tällainen käytäntö?

Olen nainen ja en jaksa tuhlata aikaa enää pohtimiseen siinä, mitä laitan päälle. Kuinka monta asukokonaisuutta tarvin, joita kierrätää vuoden ympäri? Täytyy olla siistit ja käytännölliset vaatteet.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina "ne samat vaatteet". Teen töitä kotona ja vietän vapaa-ajastani suuren osan tallilla hevosten kanssa – mulla ei siis ole ihan hirveää määrää siistejä "edestusvaatteita".

Vierailija
2/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sievin turvajalkineet ja kesällä puolihaalari, talvella kokohaalari. Hanskat vaihtuu usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapselipuvusto on yksi ratkaisu siihen että vaatekokonaisuuden miettimiseen menee liikaa aikaa. En oo vielä ite kokeillut, mutta kuulostaa hyvältä ja aion ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa kun on paremmin voimavaroja. :-)

https://capslook.fi/kapselipuvusto/

Vierailija
4/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajattele mitään, koska en edes huomaisi asiaa. En itsekään seuraa muotia ja vaatteita ostan vasta sitten, kun on pakko. Mieleisiä vaatteita käytän pese ja pidä -tyylillä, ei minua kiinnosta, jos jotakin häiritsee etten vaihtele vaatteita. Pärjään yksillä housuilla ja vuodenaikaan sopivilla kengillä, parilla t-paidalla ja neuleella. Alusvaatteita ja sukkia on on enemmän.

Vierailija
5/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaussalivihreät päällä joka arkipäivä. Työmatkalla toppahaalari.

Vierailija
6/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steve Jobsillahan oli aina samanlaiset vaatteet. Hän halusi keskittyä muihin asioihin. Valitettavasti naisen tekemänä sama ratkaisu ei ole muiden mielestä välttämättä fiksuuden vaan laiskuuden merkki. Mutta eipä noihin muiden odotuksiin ole mikään pakko suostua.

Suomessa vuodenaikojen vaihtelu tuo omat haasteensa. Heinäkuussa pitää olla kevyempää, tammikuussa lämpimämpää, joten ihan samoilla ei voi mennä. Kerrospukeutuminen on yksi ratkaisu; vaatekerta on muuten sama, mutta talvella lisätään kerros, esim. neuletakki.

Osta esim. kahdet housut ja kolme yläsosaa, joita voi käyttää kaikkia keskenään. Lisäksi osta kaikkiin yhdistelmiin sopiva neuletakki ja huivi tms.

Kannattaa panostaa laatuun, vaikka hinta hetken kirpaiseekin. Silkki, merinovilla ja kashmir ovat kevyitä mutta lämpimiä. Ne eivät hiosta, eikä niitä tarvitse pestä kuin harvoin. Kun niitä tuulettaa välillä, niitä voi käyttää jopa kymmeniä kertoja pesemättä. Jos ostat tekokuituja tai puuvillaa, ne ovat helposti likaiset jo yhden käyttökerran jälkeen ja tarvitset vaatetta useampia kappaleita, joten lopulta et säästä niin paljon kuin luulet.

Vierailija
7/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut työkäyttöön useamman yksinkertaisen mekon ja neuletakin joita käytän erilaisina yhdistelminä. Parit siistit housut on myös ja niitä sitten neuletakkien ja eri yläosien kanssa. En mieti puleutumistani juurikaan, lähes kaikki asuvaihtoehdot sopivat sen verran yhteen että voin vetää henkarilta mitä vaan päälle.

Vierailija
8/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huono ajatus, onhan monilla aloilla työvaatteet erikseen. Esimerkiksi viidellä yläosalla ja kolmella yhteensopivalla alaosalla saisi jo 15 eri kokonaisuutta. Työstä riippuen talvella voi tarvita enemmän vaatetta, jolloin esimerkiksi kolme neuletakkia edellisiin lisäämällä asukokonaisuuksia olisi jo 45.

Vierailija
9/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, oon miettinyt usein samaa.

Vierailija
10/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut (omistan kahet) ja varmaan 5 (pitkähihasta, t-paitoja varmaa toinen mokoma) paitaa joita käytän. Hyvin pärjää. Ja nää siis työvaatteet, erikseen ns. menofarkut ja parempia paitoja.

Vierailija
11/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin hyvin istuvan jakkupuvun housuilla ja hameella, jonka voi pestä ihan tavallisessa pesussa.  Rypistymätön, kun kuivattaa hengarissa.  Jakussa ei ole vuorta, mutta se ei haittaa, kun pidän nappia muutenkin aina kiinni. Lisäksi jokunen tyköistuva t-paita alle, kauluspaita, villatakki, koruja, huiveja ja siistimmät farkut. Näillä hoituu. 

Vierailija
12/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toimistotyössä käytän samoja vaatekappaleita:

2 x housut (vaihtelun vuoksi, yksilläkin pärjään loistavasti)

3 x paita (2 x t-paita, 1 kauluspaita, vähemmälläkin pärjää)

2 x pitkähihainen (köykäinen jakku ja paksumpi neule)

Viikonloppuna pesee ja tuulettaa seuraavaa viikkoa varten.

Näillä tismalleen samoilla rievuilla hillunut toimistolla nyt puolitoista vuotta. Toimistokenkiä vaihtelen välillä. Kukaan ei ole ainakaan kommentoinut suoraan mitään, että hanki köyhä parempaa päällepantavaa.

Vierailija
13/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamat farkut, aamulla pinosta puhtaat jos ei jokin tietty väri juuri sinä aamuna ole in.

Kymmenkunta yläosaa jotka sopii kaikkien farkkujen kanssa, niistä sitten se joka on riittävän lämmin tai muuten mieleen tai ylipäätään puhtaana.

N45

Vierailija
14/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aineenopettaja ja mulla on vaatekaapissa yhdessä reunassa se työosasto. Siellä on muutama huivi, 5 siistiä neuletta, muutama kauluspaita ja t-paita, pari hametta ja farkut. Kaikki sopii keskenään yhteen. Neuleet on vihreää, violettia yms värejä ja muut aika perus musta/valkoinen/sinine. Tosi helppoa, kun aamulla voi vaan laittaa käytännössä mitä ekana käteen osuu ja tietää näyttävänsä asialliselta. Töissä hiihdän pinkeissä reinoissa, eli kenkiä en ikinä edes murehdi.

Vierailija
15/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olisin toimistotöissä, niin todennäköisesti ostaisin muutaman vaatteen ihan vain sitä työtä varten. Ei vaatteiden töissä tarvitse ilmaista mitään sen kummempaa persoonaa, vaan riittää että on siistit. Vaikkapa parit harmaat housut, jokunen musta ja harmaa neule, muutama tylsä kauluspaita. Sellaisia jotka kaikki sopii keskenään. Sitten jos tylsistyttää niin sekaan voi ujuttaa yhden tai kaksi kirkkaamman värisen paidan tai huivin, mikä sopii kaikkien niiden muiden tylsien värien kanssa yhteen.

Ei kannata sekoittaa työ- ja arkivaatteita, helpottaa kummasti sitä niin sanottua valinnan vaikeutta.

Vierailija
16/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vetänyt kapselivaatekaapilla menemään viimeisen 6 vuotta. Kukaan ei ole huomannut mitään. Ei ketään taida kiinnostaa. Tosin vaihdan kapselin aina vuodenaikojen mukaan, en hiihdä toppatakissa keskellä kesää, enkä yritä keksiä miten kukkamekon saisi toimimaan talvipakkasilla.

Vierailija
17/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ostatte näitä laadukkaampia vaatteita? 

Vierailija
18/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legginsit ja tunika on minun työvaatteeni. Joka päivä, ympäri vuoden. Räättömät ja muuten eritteettömät vaatteet vaihdan aina töitten jälkeen.

-pph

Vierailija
19/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei huomaa mitään. Amerikkalainen nainen testasi tätä pukeutumalla joka päivä valkoiseen puseroon ja mustiin housuihin. Kukaan ei huomannut.

Vierailija
20/55 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos olisin toimistotöissä, niin todennäköisesti ostaisin muutaman vaatteen ihan vain sitä työtä varten. Ei vaatteiden töissä tarvitse ilmaista mitään sen kummempaa persoonaa, vaan riittää että on siistit. Vaikkapa parit harmaat housut, jokunen musta ja harmaa neule, muutama tylsä kauluspaita. Sellaisia jotka kaikki sopii keskenään. Sitten jos tylsistyttää niin sekaan voi ujuttaa yhden tai kaksi kirkkaamman värisen paidan tai huivin, mikä sopii kaikkien niiden muiden tylsien värien kanssa yhteen.

Ei kannata sekoittaa työ- ja arkivaatteita, helpottaa kummasti sitä niin sanottua valinnan vaikeutta.

Jatkan vielä, että jos sielu ei siedä jatkuvaa harmautta, niin sitten kannattaa huolella valita muutamia värikkäämpiä kokonaisuuksia, joita pitää aina yhdessä ja vain siellä töissä. Nämä kannattaa säilyttää vaatekaapissa niin, että aina samassa henkarissa on se se yksi yhteensopiva kokonaisuus, jolloin ei tarvitse aamulla aikaisin ihmetellä että mitkä housut sopii yhteen tämän keltasinililakirjavan paidan kanssa. Sanoisin että 4-5 kokonaisuutta riittää aika pitkälle / vuodenaika