Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsalainen nimi pojalle?

Vierailija
07.03.2018 |

Ollaan puoliksi suomenruotsalainen perhe ja etunimi ei välttämättä istu ruotsalaiseen suuhun. Kyseessä nelikirjaimenen merkitysnimi ja tän jatkoksi tarvittais jotain kivaa. Kolmas nimi on perinteinen suomalainen kohtalaisen pitkä nimi, joten toisessa nimessä saisi olla maksimissaan 5 kirjainta. Itse rakastan Eliotia mutta mies vihaa sitä, joten apua kaivataan!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ehdotusta minulla ei ole, mutta muistan nuo samat ongelmat omien lasteni kohdalla. Emme miehen kanssa halunneet antaa lapsille nimiä, jotka eri sukulaiset olisivat lausuneet eri tavalla. Joel olisi ollut suomenkielisten sukulaisten suussa ihan vain Joel, mutta ruotsinkielisten sukulaisten suussa Juuel. Jos olisimme valinneet tuollaisen nimen, olisimme joutuneet itse ensin miettimään kummalla tavalla sanoisimme nimen ja sitten opettamaan toisen suvun puolikkaan sanomaan nimen tietyllä tavalla. Ei maksanut vaivaa. Oli helpompaa valita nimet, jotka kaikki sanovat samalla tavalla.

Jotkin nimet jouduimme hylkäämään ihan jo sen takia, että ne toisen korvaan kuulostivat ihan hassuilta (esim. Elin). Hylkäsimme myös nimet, jotka eivät olleet samaa tyyppiä sukunimen kanssa. Suomenkielisen sukunimen kanssa emme olisi laittaneet nimeä Sven, tai ruotsinkielisen sukunimen kanssa emme olisi laittaneet nimeä Juho. 

Hylkäsimme monia suosikkinimiämme prosessissa, mutta löysimme lapsille hyvät ja kielellisesti neutraalit kauniit nimet. Onnea vain valintaan. 

Vierailija
2/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ehdotusta minulla ei ole, mutta muistan nuo samat ongelmat omien lasteni kohdalla. Emme miehen kanssa halunneet antaa lapsille nimiä, jotka eri sukulaiset olisivat lausuneet eri tavalla. Joel olisi ollut suomenkielisten sukulaisten suussa ihan vain Joel, mutta ruotsinkielisten sukulaisten suussa Juuel. Jos olisimme valinneet tuollaisen nimen, olisimme joutuneet itse ensin miettimään kummalla tavalla sanoisimme nimen ja sitten opettamaan toisen suvun puolikkaan sanomaan nimen tietyllä tavalla. Ei maksanut vaivaa. Oli helpompaa valita nimet, jotka kaikki sanovat samalla tavalla.

Jotkin nimet jouduimme hylkäämään ihan jo sen takia, että ne toisen korvaan kuulostivat ihan hassuilta (esim. Elin). Hylkäsimme myös nimet, jotka eivät olleet samaa tyyppiä sukunimen kanssa. Suomenkielisen sukunimen kanssa emme olisi laittaneet nimeä Sven, tai ruotsinkielisen sukunimen kanssa emme olisi laittaneet nimeä Juho. 

Hylkäsimme monia suosikkinimiämme prosessissa, mutta löysimme lapsille hyvät ja kielellisesti neutraalit kauniit nimet. Onnea vain valintaan. 

Kiitos tästä! Lapsen nimen valinta on kuitenkin jo itsessään niin iso asia että huhhuh, mutta sittenkun siihen pitää vielä yhdistää tämä. Etunimestä en lähde tinkimään sukulaisten taki kun senkin sovittaminen mun ja miehen maun mukaseks vei koko raskausajan. Joten oon ihan hyväksyny sen että mikäli suku kokee tarpeelliseksi saavat he käyttää toista kansainvälisempää nimeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonas. Suomenkieliset lausuvat Joonas ja ruotsinkieliset Juunas:)

Vierailija
4/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelle on ruotsalainen yleinen nimi.

Vierailija
5/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mohammad

Vierailija
6/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näemmä yksi niistä, jotka luulevat etunimen tarkoittavan vain ensimmäistä nimeä. Usko tai älä, myös toinen ja kolmas nimi ovat etunimiä.

Vierailija
7/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tuli mieleen Björn 😁

Vierailija
8/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, se on Elliot, kahdella ällällä.

För det andra, ni ger ett namn som passar er bäst, som ni tycker om. Vad släktingarna tycker, eller hur de uttalar, är helt egalt.

Ja vielä kolmanneksi, kyselet siis keskimmäiseen nimeen vinkkejä? Kuka siitä välittää, oikeasti?

Vierailija
9/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on näemmä yksi niistä, jotka luulevat etunimen tarkoittavan vain ensimmäistä nimeä. Usko tai älä, myös toinen ja kolmas nimi ovat etunimiä.

Tottahan tämä on, mutta harvemmin ihmiset tulla kadulla käyttävät koko litaniaa. Mutta tämän takia tarkoituksena ei olekkaan antaa ensimmäiseksi etunimeksi mitään muuta kuin mun ja miehen valitsemaa nimeä ja toinen etunimi valitaan sitten ”rajoitteiden” mukaan.

Vierailija
10/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abdullah

Vierailija
12/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

För det andra, ni ger ett namn som passar er bäst, som ni tycker om. Vad släktingarna tycker, eller hur de uttalar, är helt egalt.

Ja vielä kolmanneksi, kyselet siis keskimmäiseen nimeen vinkkejä? Kuka siitä välittää, oikeasti?

Ruotsalainen nimi on kyllä Elliot, englantilaista Eliot nimeä tuossa aloituksessa tarkoitin. Voivat sukulaiset lausua sen ruotsalaiseen tyyliin, mutta yhdellä konsonantilla sopii suomalaiseen suuhun paremmin.

Vierailija
13/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ärsyttäisi, jos olisin antanut lapselle mielestäni kauniin nimen ja sukulaiset ääntäisivät sen omasta mielestäni väärin. Sehän olisi ihan eri nimi sen jälkeen. 

Vierailija
14/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linus

Vierailija
15/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emil? Lasse? Niklas? Leo? Samuel? Rasmus?

Vierailija
16/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anton, Bruno, Hannes, Felix, Markus

Vierailija
17/21 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ärsyttäisi, jos olisin antanut lapselle mielestäni kauniin nimen ja sukulaiset ääntäisivät sen omasta mielestäni väärin. Sehän olisi ihan eri nimi sen jälkeen. 

Harmittaa tuo sukulaisten kykenemättömyys tai tahallisuus ääntää nimeä oikein :(

Vierailija
18/21 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rufus

Aaron

Anton

Evert

Eerik

Iisak

Jakob

Kevin