Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä mustasukkaisuudesta eroon?

Vierailija
06.03.2018 |

Miehellä on naispuolinen työkaveri, joka on ottanut tavakseen soitella miehelle melkein päivittäin. Mies on kertonut näistä puheluista itse, ihan neutraalisti, ja kertonut siis puhelujen sisällöstäkin minulle (pyytämättä). Työasioita niissä siis miehen mukaan käsitellään. Välillä ilmeisesti puhutaan muustakin, mutta ihan tavallista jutustelua tuntuu olevan.

Mies ei suoraan työskentele tämän naisen kanssa, mutta toki tapaavat silloin tällöin töissä. Jostain syystä tämä ei minua häiritse, vaan tuo soitteleminen.

En itse tunne tuota naista. Tiedän hänen nimensä sekä muutaman muun seikan, mutta siinä se. En ole koskaan nähnytkään häntä. Sekö tässä sitten on syy minun mustasukkaisuuteen?

Järki sanoo, ettei tässä mitään ole. Ja toki olen tyytyväinen, että miehellä on sellainen työkaveri, jonka kanssa tulee hyvin juttuun ja voi noita työjuttuja purkaa (toinen samassa työssä oleva kuitenkin luultavasti ymmärtää paremmin). Ymmärrän myös, etten voi alkaa sanella, kenen kanssa mies pitää yhteyttä ja kenen kanssa ei. Senkin käsitän, että vaikka tuossa nyt olisikin jotain, asia ei oikeastaan ole minun käsissäni vaan kyseessä on sitten miehen valinta.

Jostain syystä tämä soitteleminen vaivaa silti minua päivittäin jostain käsittämättömästä syystä. En siis osaa määritellä, miksi olen mustasukkainen jollekin kasvottomalle naiselle. Enkä haluaisi tuntea näin.

Silti veikkaan, että jos minä alkaisin soittelemaan päivittäin jollekin miespuoliselle ihmiselle, ei mies tuosta kovin mielissään olisi, olipa kyseessä työkaveri tai ei.

Voisiko joku nyt auttaa, tuomalla selkeyttä tähän typerältä tuntuvaan ajatusvirtaan ja neuvoa, mitä minun pitäisi tehdä ja mitä te itse ajattelette tilanteesta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä soittelu ei ole normaalia kuin rakkaaussuhteen, perheen ja parhaisen ystävien kesken.

Syystä olet huolissasi.

Vierailija
2/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että itsekin olisin mustasukkainen tuossa tilanteessa, vaikka normaalisti en olekaan ja luotan mieheeni. Päivittäin soittelu on kuitenkin tiivistä yhteydenpitoa. Onko miehelläsi muita kavereita, jotka soittelevat päivittäin? Ehkä voisit jutella miehesi kanssa? Tai ehkä naisen tapaaminen auttaisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minustakin tuo lähes päivittäin tapahtuva soittelu on melko tiivistä yhteydenpitoa. Ikävää tässä on se, että oma mielikuvitus lähtee laukkaamaan ja väkisinkin miettii, mistä muusta mahtavat puhua. :/

Ehkäpä pitäisi jotenkin koettaa puhua miehelle siitä, miltä minusta tuntuu. Toisaalta pelkään, etten saa asiaani sanottua mitenkään kauniisti tai rakentavalla tavalla.

Tunteita herkistää tässä siis loppuraskaus (37+2). Ehkä tämä oma kömpelö olotila nyt tekee sitten jotain itsetunnollekin ja sitä kautta kuvittelen kaikenlaista.

Ap.

Vierailija
4/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä eritellä tunteesi itsellesi tarkemmin, mikä saa sinut tuntemaan olosi kurjaksi tai epäileväksi.

Vierailija
5/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu miehesi kanssa

Vierailija
6/7 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu ihan noilla sanoilla millä kirjoititkin. Parisuhteessa pitää pystyä puhumaan mistä tahansa, kaikista tunteista, peloista, niistä kohtuuttomista ja hölmöistäkin. 

Vierailija
7/7 |
10.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin lähes kaikki neuvojat fiksuja.

Tosiaan, jos asia sinua vaivaa, kannattaa puhua miehesi kanssa. Ja nimenomaan siten, ettei syytä häntä mistään vaan kertoo ihan rehellisesti ja rauhallisesti vain omat tunteensa. Jos keskusteluilla on tapana mennä syyttelyksi ja poteroihin piiloitumiseksi, kannattaa aloittaa ihan selkeästi "En halua syyttää sinua mistään, mutta asia X aiheuttaa minulle tälläisiä ja tälläisiä tunteita. Voisimmeko yhdessä etsiä ratkaisua siihen, ettei minulla olisi tästä asiasta näin kurja olo?" Omia tunteitaan kannattaa yrittää jo ennen keskustelua tai keskustelun aikana eritellä. Mustasukkaisuushan ei ole yksi tunne vaan se koostuu useammasta osasta, joista jotkut voivat olla tilanteessa enemmän läsnä ja toiset lähes osattomia juuri tässä tilanteessa. Mustasukkaisuuteen liittyy yleensä jotakin näistä

1) menettämisen pelko

2) kokemuskateus (miksi tuo saa tehdä jotain, mitä minä en/josta minä olen ulkopuolinen)

3) huonommuuden pelko (tuo toinen näkee tuon toisen seksikkäämpänä/ hauskempana/ helpompana ihmissuhteena)

Sitten voi tietysti olla myös epäluottamusta aiempien kokemusten perusteella (kokemukset tässä suhteessa, edellisissä suhteissa, vanhempien malli... )

Todennäköisestihän miehesi ei tiedä näistä tunteistasi. Jos teillä on hyvä ja välittävä suhde, kuten vaikuttaa, miehesi tuskin haluaa tehdä sinulle huonompaa oloa vaan helpottaa oloasi mahdollisuuksien mukaan. Joskus jo pelkkä asian kertominen ja oman epävarmuuden paljastaminen toiselle voi auttaa. Sen jälkeen toinen voi ainakin ottaa sen huomioon ja voitte yhdessä yrittää selvittää tunteiden syitä.