Onko totta, että mies on sitä, mitä hän tekee ja nainen sitä, miltä hän näyttää?
Kommentit (12)
Kyllähän se on nähty että kauniilla naisella on elämässä helpompaa.
T: ruma
Ihminen itse määrittelee sen, mitä on tiettyyn rajaan asti. Ulkonäkö vaikuttaa siihen, miten muut kohtelevat kutakin, mutta niin vaikuttaa tittelit yms. myöskin. Ihmisen arvo on kuitenkin jotain muuta. Sanoisin, että lopussa ratkaisee se, miten paljon hyvää kukin on tälle maailmalle antanut, ja miten paljon pahaa (tuskaa) on aiheuttanut.
Ihminen on hieman heikko, jos kokee ulkonäön olevan kaikki kaikessa, samoin jos elämän keskiö on raha, tai jos muiden mielipiteet ovat liian tärkeitä. Se on jonkin asteisen terapian, hienosäädön tai muun sellaisen paikka. Kukaan ei ole täydellinen, joten ei sitä pidä hävetä, että on joiltain osin vähän heikko tai rikkinäinen. Itselleen voi antaa sellaisen lahjan, että tekee työtä omien kipupisteiden parissa.
Ei kukaan ole silmissäni jotenkin parempi vain, jos on kaunis, rikas tai tekee paljon työtä. Sukupuoli ei vaikuta asiaan. Hyvät teot, muiden auttaminen, empaattisesti toimiminen, vaikkei edes tuntisi empatiaa ja korkea moraali ovat asioita, jotka mielestäni määrittelevät ihmisen.
M28
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se on nähty että kauniilla naisella on elämässä helpompaa.
T: ruma
No ei ole. Meitä ei koskaan oteta vakavasti sen paremmin työelämässä kuin parisuhteissakaan. T. ainakin entinen kaunis nainen, nykyisin jo keski-ikäinen
Vanhanaikaista; nykyään intternetissä miesoletettu on sitä mitä hänen oletetaan tekevän ja naisoletettu sitä, miltä hänen oletetaan näyttävän.
Ap, millaista keskustelua haet?
Kukin määrittelee itse oman todellisuutensa. Mulle on tärkeämpää ajatella itse omilla aivoillani kuin miettiä, miten muut määrittelevät mut tai oman todellisuutensa. Olen oudon näköinen. Musta tehdään oletuksia ja havaintoja, mutta niitä enemmän mua kiinnostaa pohtia, miksi ihmiset joskus käyttäytyvät huonosti oudon ulkonäköni takia. Se kertoo jotain heistä, eikä musta. Mulle on tärkeämpää löytää ihmisiä, joita arvostan kuin tulla itse arvostetuksi muiden silmissä. Vain itse voi antaa itselleen rauhan näiltä asioilta.
Kyllähän ihmiset tuomitsevat toisiaan. Kriteerit vaihtelevat. Toiset uskovat sukupuolirooleihin, toiset ihmisiin. Mutta se ei ole koskaan mikään totuus.
M28
Minua ainakaan ei ulkonäköni määrittele. Toki saa ihmiset asennoitumaan minuun tietyin tavoin jo ennen kuin he tietävät minusta mitään. Mutta omassa elämässäni minulle olennaisinta on oma kokemukseni. Saattaa kuulostaa oudolta mutta aina parin päivän välein näen peilin jossain ja reaktioni on "ai niin, oon ton näköinen". Välissä asialle tulee uhrattua niin vähän ajatuksia että ulkonäkö meinaa unohtua.
Minut määrittelee ennen kaikkea mieleni ja ajatukseni ja se miten ne näkyvät teoissani.
Minua ei määrittele työni (jos tekemisellä siihen viitattiin) eikä ulkonäköni. Pidän molempia olettamuksia vääränä ja streotyyppisenä kumpaakin sukupuolta kohtaan. Sen sijaan minä itse määrittelen kuka olen, työ/ulkonäkö voivat olla osa minua, mutta ne eivät ole minä.
Up