Asuuko kukaan yksin 100 neliön asunnossa, tai esim. 3-4 huoneen asunnossa?
Miten olette jakaneet huoneet, onko joku huone osoittautunut ihan turhaksi?
Kommentit (15)
Mun isoäiti. Sillä on neljä makuuhuonetta, kirjastohuone, keittiö, ruokailuhuone ja olohuone. Asuu Helsingissä arvoalueella. Suurin osa kämpästä on täynnä perittyä kamaa hänen lapsuudenkodistaan tai isovanhemmiltaan, eli järjettömän epäkäytännöllistä nykyaikaan.
Hän käyttää lähinnä keittiötä, omaa makuuhuonettaan ja kirjastoa, vieraiden kanssa oleskelee olohuoneessa. Koko loppuasunto seisoo tyhjillään ja en ole varma milloin kukaan on viimeksi syönyt ruokailuhuoneessa.
Olen ehdottanut muuttoa palvelutaloon (hän saisi hyvät rahat asunnosta ja voisi elää mukavasti ja turvallisesti) mutta hän ei aio muuttaa.
4H+k on just sopiva sinkulle tai lapsettomalle pariskunnalle. Olohuone, makuuhuone, työhuone + kirjasto ja vierashuone. Ahtaus ei jalosta eikä siinä ole mitään erityisen tavoittelemisen arvoista.
Ylimääräsestä huoneesta yleensä tehdään vierashuoneen tai käsityöhuoneen, myös ikkunallisen vaatehuoneen. Musikantit tekevät pienet varastudiot. Voi tehdä esim. leikki-ikäisille erillisen leikkihuoneen tai vähän vanhemmille viihdehuoneen.
Maalla olevassa talossa keittiö, ruokasali, juhlasali, kirjastohuone, 5 makuuhuoneeksi soveltuvaa huonetta, 2 kylpyhuonetta, 3 vessaa, kodinhoitohuone, sauna, lämmin kuisti, kylmä kuisti, tilaa kaikkiaan vähän yli 350 neliötä. Yksin asun, käytössä huone ja keittiö, muissa huoneissa vain peruslämpö päällä. En välttämättä käy kaikissa huoneissa edes joka viikko.
Minulla okt 160m2, mies ei nyt asu täällä.
5mh, k, ruokailutila, oh, 2 kph, wc, sauna, khh, vilpola
Makuuhuoneiden käyttötarkoitus:
Makuuhuone
Vierashuone
Vaatehuone
Työhuoneet molemmille
Juuri sopiva kahdelle, yhdelle toinen työhuone vähän liikaa, mutta toimii myös leffahuoneena.
Mulla 120 neliötä. Olohuone on kuin huonekalukaupan esitteestä.
En käytä koskaan. 3 makuuhuonetta, joista yksi toimii vaatehuoneena. Keittiöön on vähällä käytöllä koska syön ulkona melkein joka päivä.
Asun. 98 m2, 4h+k+s+2 kph+vh. Asustan lähinnä yhtä huonetta ja keittiötä sekä toista kylpyhuonetta. Asunto kahdessa kerroksessa ja harvoin käyn yläkerrassa, jossa asunnon kolme makuuhuonetta. Nukun siis olohuoneessa. Aika harvoin laitan ruokaa, joten pärjäisin ilman keittiötäkin, kunhan on jääkaappi ja kahvinkeittimen saa jonnekin.
Minulla on isohko kolmio, toinen makuuhuone on työhuoneen ja kodinhoitohuoneen yhdistelmä, siellä mahtuu silittämään pyykit ja samassa yhteydessä on iso vaatehuone. Käytän kaikkia huoneita ihan täysipainoisesti.
250 neliötä. Asun kissan kanssa ja mies käy aina joskus.
Olohuone, makuuhuone, kirjasto, ruokasali, takkahuone, jumppahuone, askarteluhuone tms ja kaksi keittiötä, varastoja, sauna, kolme vessaa yms.
On turhia tiloja, mutta mitäpä sen on väliä. En käy joka huoneessa välttämättä edes kuukauden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Olohuone on kuin huonekalukaupan esitteestä.
En käytä koskaan.
Onko se siis niin kliininen tai tylsä?
Asun yksin 120 neliön omakotitalossa. Lapsuudenkoti, jonka ostin vanhemmiltani ja he rakensivat itselleen uuden talon.
80 neliössä ei ole minulle yhtään liikaa, paitsi ehkä siivotessa. Keski-iässä en haluaisi enää asua pikkuisessa asunnossa, vaikka olisihan siinäkin puolensa. Tavaraa pitäisi olla äärettömän vähän ja järjestystä täytyisi ylläpitää. Nyt voi tarvittaessa laittaa oven kiinni, jos jokin huone ei sillä hetkellä miellytä silmää.
Olisi kyllä unelmaa asua yksin isossa kolmiossa tai neliössä. Nyt ukon kanssa kaksin ja reilut 160 neliötä (5h). Meneehän se näinkin.
Asuin aikoinaan sinkkuna 86 m2:n 3h+k asunnossa. Mulla oli makuuhuone, iso Oh ja yksi ylimääräinen huone joka toimi työ-ja vierashuoneena.