Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua ärsyttää ravintolassa se, että viiniä tullaan kaatamaan ensin suullinen ja sitten pitäisi maistaa ja nyökätä hyväksyvästi ja vasta sitten kaadetaan lasiin.

Vierailija
06.03.2018 |

Kyse on kuitenkin keskiluokkaisesta ravintolasta, keskiluokkaisesta viinistä ja arjesta. Ymmärrän tuollaisen paremmissa ravintoloissa ja juhlapäivinä. Minulle viinilasi ruoan kanssa on arkea, enkä haluaisi tuollaista pelleilyä siihen alkuun.

Kerran jopa yritin ja sanoin, että kaada vaan, niin tarjoilija alkoi änkyttää, että pitää maistaa heti.

Juon viiniä noin pullon verran viikossa ruoan kanssa. Ravintoloissa syön ehkä kerran kahdessa viikossa. Olen 42-vuotias. En ole KOSKAAN juonut pilaantunutta viiniä. IKINÄ! On siis täysin aiheetonta maistattaa viinejä etukäteen.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan se toki todella vittumaista, että siihen maistamiseen menee ainakin 2 minuuttia ja saat rahoillesi vastinetta ja kunnossa olevan viinin. Voit myös halutessasi pyytää tarjoilijaa tai vaikka seuralaistasi maistamaan, jos omat kyvyt epäilyttävät. Tai sano, että ei tarvitse maistaa, meni syteen tai saveen. Problem solved.

Näitä samoja ärsyyntyjiä todennäköisesti risoo myös, kun tarjoilija käy kysymässä, onko pihvin kypsyys ok/kaikki hyvin. Se on kuulkaa ihan juuri sitä varten, että teille mölleille avautuu samalla mahdollisuus sanoa, jos sen pihvin kypsyys ei olekaan ok, jotta jälleen kerran varmasti saisitte rahoillenne vastinetta. Kun ette muuten kuitenkaan "kehtaa" tai saa suutanne auki. Mutta ettehän te sano edes kysyttäessä, luimuilette vain ja haukutte jälkeen päin palvelun ja koko paikan.

Viinissä voi muuten olla muutakin vikaa kuin korkkivika, kun jotain ärsytti kierrekorkillisten maistattaminen.

Ja kun joku vertasi viinin maistattamista siihen, että kokki kävisi maistattamassa ruoan tai raaka aineen asiakkaalla ennen valmistusta, niin tajuat varmaan itsekin, että oli varsin typerä vertaus?

Voi Luoja, ota minut jo pois täältä. Tai anna unessa profetia tai visio, mille alalle uudelleenkouluttaudun.

T: Tarjoilija

Sä voit mennä sinne keittiöön maistelemaan niitä viinejä, joita asiakkaat tilaa - ko. hommalle näyttäisi olevan tilausta. Voisin itsekin harkita kyseistä ammattia.

Vierailija
22/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, omalle kohdalle on sattunut kyllä useampikin pahentunut pullo, enkä tod syö ravintoloissa kuin 10-15 x vuodessa... mutta kierrekorkkipulloissa ei toki korkkivikaa voi ollakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulle on ongelma siinä, että maistat ettei se ole korkkivikaista? Et osaa? Et erottaisi korkkivikaista kunnollisesta?

No en todellakaan. En ole asiantuntija. Jos viini maistuu pahalta, niin en tiedä johtuuko se korkkiviasta vai kuuluuko sen viinin olla pahaa. Viineissähän on eroa. (ainakin hinnoissa) enhän minä voi kaikista pitää vaikka eivät olisi korkkivikaisia. Ei maitoakaan anneta maistaa vaikka useammin maito on pilaantunut kuin viini.

Vierailija
24/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mulla korkkivika, kun korkki ei tahdo pysyä kiinni?

Vierailija
25/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinulle on ongelma siinä, että maistat ettei se ole korkkivikaista? Et osaa? Et erottaisi korkkivikaista kunnollisesta?

No en todellakaan. En ole asiantuntija. Jos viini maistuu pahalta, niin en tiedä johtuuko se korkkiviasta vai kuuluuko sen viinin olla pahaa. Viineissähän on eroa. (ainakin hinnoissa) enhän minä voi kaikista pitää vaikka eivät olisi korkkivikaisia. Ei maitoakaan anneta maistaa vaikka useammin maito on pilaantunut kuin viini.

Ei hyvaa paivaa... Ehka sinun kannattaa juoda pelkastaan sita maitoa niin pelaat varman paalle

😂😂😂😂😂

Vierailija
26/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille tarjoilijoille voi muuten sanoa suoraan, että kaataa vaan lasin täyteen niin säästyy ap tältäkin ongelmalta :D

AP kertoi yrittäneensä tuotakin, mutta ei auttanut.

Vierailija
27/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vinku teidän kanssa!

Ei sillä niin väliä mikä kunhan vaan aina joku kuitenkin ärsyttää.

Vierailija
28/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi somelier, tarjoilija tai joku muu hlökunnasta ei voi maistaa ensin onko viini korkkivikaista ja asiakkaalle siten soveltuvaa? Asiakkaana arvostaisin tätä elettä enemmän.

Olisihan se hassua, jos keittiön puolella kokki huomaisi jonkin raaka-aineen parasta ennen pvm:n menneen ja kiikuttaisi saliin maistattamaan ja haistattamaan asiakkaalla onko tuote pilalla vai saako siitä valmistaa hänelle aterian :)

Kyllähän näin tehdään fine dining paikoissa, joissa on oma sommelier. Ja usein korkkia haistamalla voi jo päätellä, onko viinissä vikaa.

Vierailija
29/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilallinen oli hauska sana :D

Vierailija
30/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kuitenkin keskiluokkaisesta ravintolasta, keskiluokkaisesta viinistä ja arjesta. Ymmärrän tuollaisen paremmissa ravintoloissa ja juhlapäivinä. Minulle viinilasi ruoan kanssa on arkea, enkä haluaisi tuollaista pelleilyä siihen alkuun.

Kerran jopa yritin ja sanoin, että kaada vaan, niin tarjoilija alkoi änkyttää, että pitää maistaa heti.

Juon viiniä noin pullon verran viikossa ruoan kanssa. Ravintoloissa syön ehkä kerran kahdessa viikossa. Olen 42-vuotias. En ole KOSKAAN juonut pilaantunutta viiniä. IKINÄ! On siis täysin aiheetonta maistattaa viinejä etukäteen.

Sinä olet juntti. Ei mulla muuta.

Vierailija
31/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on kyllä tavallaan aiban oikeassa koska:

a) Suurin osa suomalaisista ei tajua koko maistamisen tarkoitusta, vaan he kuvittelevat siitä arvioitavan onko viinivalinta ollut oikeaan osunut.

b) Ylivoimaisesti suurin osa ei tunnista mausta korkkivikaista viiniä, koska korkkivian antama vivahde makuun voi olla hyvinkin pieni ja vähäpätöinen ja sen erottaakseen tulisi tuntea juotavan viinin maku etukäteen. Korkkiviasta huolimatta viini tuskin koskaan on juomakelvotonta.

Ikävintä on kuitenkin, jos tarjoilija ei erota sitä korkkivikaa. Näinkin on käynyt.

Alkossa ei ollut ongelma.

Ja nää oli uskoakseni aika selviä, en ole mikään supermaistaja.

Vierailija
32/32 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei tykkää viinistä, mutta on pakko maistaa? Tuleekin paniikkikohtaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän