Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ollut nyt 4kk uudessa työssä. Huomasin nyt, että työsopimuksessa työajassa on epäselvyyksiä. Mitä teen?

Vierailija
06.03.2018 |

Työnantaja on sanonut, että työaikani on aina 8.30-16.00. Toimisto on auki 9-20, joten minä avaan ovet ja valmistelen muutenkin toimiston "kuntoon". Kollegani tekee iltavuoroa ja on töissä 13-20.30. En tiedä, mitä hänen sopimuksessaan lukee.

No, olen siis joka päivä 7,5 tuntia töissä. Kokonaistyöajaksi on kuitenkin merkitty viikossa 38h45min. Eli ei täsmää yhtään. En haluaisi sanoakaan nyt tästä mitään, etten joudu tekemään yhtäkkiä ylimääräistä työtä!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi vähän samalla tavalla. Työsopimukseni on vastikään loppunut ja haen ansiosidonnaista. Olen tehnyt käytännössä 24 tuntia viikossa mutta nyt huomasin että työsopparissa lukee 37,5 tuntia viikossa, mikä siis on virhe työnantajan osalta. Ei tuossa nyt muuten mitään, mutta kassaa varten pitää tehdä tuo alkuperäinen soppari uusiksi jotta ne ei ala ihmettelemään.

Vierailija
2/4 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi vähän samalla tavalla. Työsopimukseni on vastikään loppunut ja haen ansiosidonnaista. Olen tehnyt käytännössä 24 tuntia viikossa mutta nyt huomasin että työsopparissa lukee 37,5 tuntia viikossa, mikä siis on virhe työnantajan osalta. Ei tuossa nyt muuten mitään, mutta kassaa varten pitää tehdä tuo alkuperäinen soppari uusiksi jotta ne ei ala ihmettelemään.

Eli ongelmia tulisi vain työttömyyden sattuessa? Ei muuten väliä?

Niin ja en ole tähän työhön lainkaan tyytyväinen, haluaisin välittömästi pois. Halusin jo ensimmäisellä viikolla, mutta enpä ole saanut toista työtä mistään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimukseen on kirjattu tarkka tuntimäärä, niin se velvoittaa työnantajaa tarjoamaan ko. tunnit /viikko tai tasausjakso. Vastaavasti se myös velvoittaa työntekijän tekemään ko. määrän tunteja per viikko tai tasausjakso.

Muussa tapauksessa käsittääkseni rikotaan työsopimusta. (Ellei ole jollakin muulla sopimuksella sovittu vielä jotakin muuta.)

Vierailija
4/4 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työsopimukseen on kirjattu tarkka tuntimäärä, niin se velvoittaa työnantajaa tarjoamaan ko. tunnit /viikko tai tasausjakso. Vastaavasti se myös velvoittaa työntekijän tekemään ko. määrän tunteja per viikko tai tasausjakso.

Muussa tapauksessa käsittääkseni rikotaan työsopimusta. (Ellei ole jollakin muulla sopimuksella sovittu vielä jotakin muuta.)

No mutta jos työnantajan kanssa on sovittu työaika 8.30-16.00 joka arkipäivä, niin pitäisikö minun olla tässä aloitteellinen? Työnantaja on täysin tietoinen siitä, että olen toimistossa vain 8.30-16.00 välisenä aikana, eikä minulle varsinaisesti ole töitä noiden aikojen ulkopuolellakaan. Kuka tästä rankaisee, jos työntantaja on itse kirjoittanut väärän kokonaistuntimäärän työsopimukseen? 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän