Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äänikirjat: missä ja milloin kuuntelet, jos kuuntelet?

Vierailija
04.03.2018 |

Telkkarissa tulee nyt suhteellisen paljon mainoksia äänikirjoista. Yhdessä kalastaja kuuntelee äänikirjoja työtä tehdessään ja muutenkin konseptina on kuunnella yhtaikaa kun hommailee jotain muuta.

Tykkään kirjojen lukemisesta, mutta äänikirja epäilyttää. Onnistuuko äänikirjan kuuntelu oikeasti yhtaikaa kun tekee jotain työsuoritusta tai urheilee? Voisin kuvitella, että jotain hyvin yksitoikkoista hommaa tehdessä voi keskittyä äänikirjaan, vaikka haravoidessa, hiekkaa lapioidessa tai halkoja kantaessa. Tuumin silti, onko edes turvallista tehdä moniakaan fyysisiä töitä ilman että kuulee ympäristön ääniä. Autossa pitkää matkaa ajaessa tietysti voisi kaiuttimesta kuunnella, silti tuntuu että mulla varmaan menisi kirjasta aika paljon ohi ja jossain vaiheessa taas huomaisin, että olen pudonnut kärryiltä :D. Jos kuuntelen vaikka podcastia kun surffaan netissä, niin hyvin nopeasti huomaan, etten rekisteröi enää sen sisältöä ollenkaan ja olen tippunut kärryiltä.

Luonnossa liikkuessani haluan kuunnella luonnon ääniä. Juoksulenkillä voin kuunnella musiikkia rytmittämään menoa, mutta en mitään puheohjelmaa. Pelkkä ajatus jonkin kirjan kuuntelusta tuntuu siksikin ahdistavalta, koska puhuttuna kirja etenee hitaasti verrattuna itse lukemiseen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkalla autossa

Vierailija
2/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatkalla metrossa. Siivotessa. Tykkään etenkin elämäkerroista jotka kirjoittaja lukee itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu neuloessakin, englanniksi tykkään kuunnella mutta en oikein suomalaisia. Myös työmatkalla bussissa kuuntelen äänikirjoja. Lenkillä en koska haluan nauttia luonnon äänistä.

Vierailija
4/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kirjojen lukemisesta, mutta äänikirja epäilyttää. Onnistuuko äänikirjan kuuntelu oikeasti yhtaikaa kun tekee jotain työsuoritusta.

Pelkkä ajatus jonkin kirjan kuuntelusta tuntuu siksikin ahdistavalta, koska puhuttuna kirja etenee hitaasti verrattuna itse lukemiseen.

Itse en enää äänikirjoista luopuisi, nyt kun ne olen löytänyt, vaikka kk-maksu aika kallis onkin. Kuuntelen äänikirjoja kävellessäni työmatkoja. On ihan erilainen motivaatio lähteä pimeään ja kylmään aamuun kävelemään, kun tietää että pääsee kuuntelemaan kesken olevaa jännittävää kirjaa. Joskun kävelen ylimääräisen lenkin ihan vain siksi, että voisin kuunnella hetken pidempään. Äänikirjan kuunteleminen onnistuu myös ruokaa laittaessa tai pyynkiä viikatessa.

Itse olen todella hidas lukija ja jään helposti jumiin siten että tankkaan yhtä ja samaa virkettä pääsemättä eteenpäin. Alan myös helposti lukemaan ääneen ja sekin on hidasta. Kuuntelu on minulle selvästi nopeampi tapa verrattuna itse lukemiseen. Äänikirjojen myötä olen saanut monta kirjaa kohtuullisessa ajassa loppuun. Lisäksi se on kehittänyt selvästi keskittymiskykyäni.

5/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkillä auto matkoilla

Vierailija
6/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa laittaessani, kotitöitä tehdessäni. Tosin useammin kuuntelen asiaohjelmia Yle Areenasta tai podcasteja. Mutta mielestäni pystyy kuuntelemaan ja tekemään jotain muuta samalla.

Vierailija
7/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen nukkumaanmenoa. Siis menen sänkyyn peiton alle illalla ja kuuntelen äänikirjaa, kunnes alkaa nukuttaa.

Vierailija
8/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelen aina kun teen kotitöitä. Siivous, pyykinripustaminen , astianpesukoneen tyhjennys ja täyttö sujuvat paljon sutjakkaammin. En myöskään eksy muihin hommiin niin helposti.

Ompelukoneella ompelu sujuu myös kuunnellessa, neulominen jne. Yleensä liikun, kun kuuntelen, istuessani taas luen normaalisti.

Vierailija
9/9 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii tietynlaisille kirjoille, ei kaikille. Jos sisältö on tiivistä tai teknistä tai vaikka taiteellinen kielenkäyttö on keskeistä, äänikirjat toimivat mulle huonommin. Jos taas on vaikka dialogipainotteinen tai toiminnallinen romaani tai sopivan kevyt/aiemmin luettu tietokirja tai luento, toimii hyvin.

Kuuntelen samoissa tilanteissa kuin muutkin tänne vastailleet. Julkisilla liikkuessa, kävellessä, koti- tai käsitöitä tehdessä, kaupassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme