Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ”väärin” pitää kännykkää äänettömällä? (Tai älä häiritse -tilassa)

Vierailija
04.03.2018 |

Meillä on perhepiirissä sellainen perinne että kaikilla on ilman erillistä sopimusta ollut puhelimet päällä, ja viesteihin ja puheluihin on vastattu saman tien. Se on ollut oletus, että jos pitää saada jokin asia kerrottua, kaikki reagoivat siihen heti. Minua se ahdistaa, että vaikka asun yksin, minun pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa ja valmiina pomppaamaan pystyyn lähtemään kuskaamaan jotakuta esim. Ikeaan. Lähden sinne kyllä ihan mielelläni joskus, mutta haluan, että jos olen päättänyt jonkun illan ihan vain itselleni, niin se pitäisi. Olenkin alkanut nyt naksuttelemaan iphonea älä häiritse -tilaan kun haluan keskittyä omiin juttuihini. En tietenkään jätä puhelimen katsomista koko loppupäivän ajaksi, mutta en halua olla heti reagoimassa sen värätelyihin. Onko tämä nyt liikaa vaadittu, että en olisi koko ajan saatavilla? Ja niitä viestejä tässä perheessä, niitä todella lähetellään! Varsinkin whatsappin tulon jälkeen kun ei maksa mitään, KAIKKI on reaaliaikaista.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun puhelimesi, sinun elämäsi, sinun päätöksesi. Miksi siihen tarvitsisit kenekään lupia? Voithan laittaa viestin, että "pidän välillä puhelimeni äänettömällä koska en halua olla tavoitettavissa koko ajan".

Vierailija
2/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittava tuo "puhelimet päällä ilman erillistä sopimusta". Siis mitään ei ole sovittu. Ei todellakaan tarvitse olla aina tavoitettavissa. Oikeastiko on tuollaisia puhelinten ja sukulaisten orjia. Orjuudelta kuulostaa. Että aina valmiina pitäisi olla kuskaamaan ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, tähänkö on tultu? Aikuiset kyselee että "saanko olla hetken poissa kännykältä. Teenkö väärin?" Ei hitto. Mulla on aina tuo älä häiritse-päällä ja vain lasten puhelut päästän läpi.

Vierailija
4/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on perhepiirissä sellainen perinne että kaikilla on ilman erillistä sopimusta ollut puhelimet päällä, ja viesteihin ja puheluihin on vastattu saman tien. Se on ollut oletus, että jos pitää saada jokin asia kerrottua, kaikki reagoivat siihen heti. Minua se ahdistaa, että vaikka asun yksin, minun pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa ja valmiina pomppaamaan pystyyn lähtemään kuskaamaan jotakuta esim. Ikeaan. Lähden sinne kyllä ihan mielelläni joskus, mutta haluan, että jos olen päättänyt jonkun illan ihan vain itselleni, niin se pitäisi. Olenkin alkanut nyt naksuttelemaan iphonea älä häiritse -tilaan kun haluan keskittyä omiin juttuihini. En tietenkään jätä puhelimen katsomista koko loppupäivän ajaksi, mutta en halua olla heti reagoimassa sen värätelyihin. Onko tämä nyt liikaa vaadittu, että en olisi koko ajan saatavilla? Ja niitä viestejä tässä perheessä, niitä todella lähetellään! Varsinkin whatsappin tulon jälkeen kun ei maksa mitään, KAIKKI on reaaliaikaista.

Anteeksi vaan mutta minä en käsitä näitä "onko väärin"-topiceja lainkaan. Miksi  ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan vaan kyselevät ihan typeriä täällä? Kännykkäkö vei ajattelukyvyn?

Kaikilla on oikeus pitää känny hiljaisella jos siltä tuntuu tai  vaikka jättää se himaan jos lähtee ulos. Jos joku siitä hermostuu olettaessaan toisten olevan 24/7 tavoitettavissa se on ihan sen hermostujan oma vika. Ikinä ei pitäisi olettaa mitään. Kukaan ei ole vastuussa toisten olettamuksista eikä velvollinen toimimaan toisten olettamusten mukaan. Kiesus oikeesti ihmiset!!! Nyt ne omat aivot käyttööön.

*hakkaa päätä seinään*

Vierailija
5/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ota selville sanan  "perinne" merkitys. Sinä kirjoitat tavasta, ei tuo  mikään perinne ole. prkln wt.

Vierailija
6/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kännykkä kotona ollessa "omalla paikallaan" kuin aikanaan lankapuhelin. Netti pois, joten ei tule turhia ilmoituksia. Äänet päällä, joten soittamalla saa kiinni. Harvemmin niin kiireistä asiaa on, että joku mieluummin soittaa kuin laittaa viestiä. Silloin kyllä mielellään vastaankin.

Vierailija
7/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä tyhmin juttu, mitä olen pitkään aikaan lukenut.

Vierailija
8/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelin käytännössä aina äänettömällä (tapa jääny nuoruudesta, kun nuoremmat sisarukset olivat vielä pieniä ja iltaisin piti laittaa äänettömälle heidän mennessään nukkumaan). Jos tiedän odottaa jotain tärkeää yhteydenottoa, silloin on äänellisellä. Ihan hyvin olen pärjännyt näin - joskus tietty joku viesti/puhelu saattaa jäädä heti huomaamatta, mutta pääsääntöisesti ei mitään ongelmaa :)

Vierailija
9/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvitse olla jatkuvasti tavoitettavissa. Mäkin pidän puhelinta usein äänettömällä saadakseni keskittyä johonkin rauhassa tai kun tahdon viettää laatuaikaa luonnossa ilman ylimääräisiä häiriöitä.

Mulla on kakkospuhelimena vanha nokialainen ja siinä kuukausimaksuton pre paid liittymä, jonka numeron tietää tarkkaan harkittu lähipiiri. Ne tietää myös sen, että siihen numeroon soitetaan vain jos tulee todellinen tarve saada mut äkkiä kiinni. Enkä tarkoita mitään kyytiä Ikeaan tms. vaan vaikka tietoa siitä, jos joku sukulainen on saanut sydänkohtauksen ja taistelee hengestään sairaalassa. Siis sellaisia asioita, jotka on todellakin tärkeitä eikä voi odottaa.

Vierailija
10/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaa syrjäytymiseen.

Vierailija
11/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni siihen että piti lopettaa kokonaan puhelimeen vastaaminen.

Se, että en ollut joka hetki tavoitettavissa, aiheutti niin suurta raivoa, että aloin saamaan haukkumisviestejä ja puheluita, joissa raivottiin, että puheluihin pitää vastata ja haukuttiin minua ryhmäksi ja hulluksi.

Puhelinvastaajastakin piti luopua kun se täyttyi haukkumisviesteistä.

Elämä on kyllä helpottunut paljon sen jälkeen kun lopetin vastaamisen.

Energiaa riittää nyt omaan elämään ihan eri tavalla kuin ennen. Olen jopa saanut perustettua nettikaupan, josta olen pitkään haaveillut, mutta jonka perustamiseen ei ole ollut aikaa eikä voimia.

Suvussa ollaan hyvin paljon yhteyksissä. Ja siihen liittyy paljon muiden asioiden hoitamista, kontrollointi ja päsmäröintiä. Se on todella sotkuinen soppa.

Kurjaa, että piti jäädyttää suhteet lähisukuun ennenkuin sai alkaa elämään omaa elämää ja tavoittelemaan omia haaveita. Olisihan se kiva jos heidän kanssaan voisi olla tekemisissä samaan tapaan kuin ystävien tai tuttavien ilman jatkuvaa ihon alle tunkemista.

Pitkään yritin löytää muita ratkaisuja tilanteeseen, mutta kännykät, ja varsinkin Whatsapp vei tilanteen liian raskaaksi.

Olen kuitenkin jo nelikymppinen ja mielestäni on vähintäänkin kohtuullista että saan elää omaa elämääni omalla tavallani.

Vierailija
12/26 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/26 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vaan mutta minä en käsitä näitä "onko väärin"-topiceja lainkaan. Miksi  ihmiset eivät ajattele omilla aivoillaan vaan kyselevät ihan typeriä täällä? Kännykkäkö vei ajattelukyvyn?

Kaikilla on oikeus pitää känny hiljaisella jos siltä tuntuu tai  vaikka jättää se himaan jos lähtee ulos. Jos joku siitä hermostuu olettaessaan toisten olevan 24/7 tavoitettavissa se on ihan sen hermostujan oma vika. Ikinä ei pitäisi olettaa mitään. Kukaan ei ole vastuussa toisten olettamuksista eikä velvollinen toimimaan toisten olettamusten mukaan. Kiesus oikeesti ihmiset!!! Nyt ne omat aivot käyttööön.

*hakkaa päätä seinään*

Mä taas en ymmärrä tuollaisia valituksia lainkaan. Eiköhän ap halua tietää, kuuluuko nykyään normaaliin huomaavaisuuteen olla jatkuvasti tavoitettavissa, kun kerran lähipiiri tuntuu pitävän sitä itsestäänselvänä. Tokihan jokainen voi olla juuri niin itsekäs ja töykeä muita kohtaan kuin haluaa, mutta normaalit ihmiset ottaa myös muut ihmiset ja ympäröivän kulttuurin huomioon toiminnassaan.

Vierailija
14/26 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on mua varten, enkä minä puhelinta.

Vierailija
15/26 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*hakkaa päätä seinään*

Mä taas en ymmärrä tuollaisia valituksia lainkaan. Eiköhän ap halua tietää, kuuluuko nykyään normaaliin huomaavaisuuteen olla jatkuvasti tavoitettavissa, kun kerran lähipiiri tuntuu pitävän sitä itsestäänselvänä. Tokihan jokainen voi olla juuri niin itsekäs ja töykeä muita kohtaan kuin haluaa, mutta normaalit ihmiset ottaa myös muut ihmiset ja ympäröivän kulttuurin huomioon toiminnassaan.

Aivan. Jokaisella on oikeus olla idiootti, joka ei ajattele omaa napaansa pidemmälle ja aiheuttaa itsekkyydellään muille paljon pahaa mieltä. Mutta sitten on turha ihmetellä, jos muut kaikkoaa ympäriltä, kun kohtelee niitä kuin vierasta sikaa.

Enkä tällä nyt tarkoita että puhelimen ääressä pitäisi päivystää jatkuvasti, vaan sitä että puhelinetiketistä on hyvä kysyä muilta jos ei ole varma asiasta. Jossain menee varmasti se raja, jonka jälkeen on syytä lukea saamansa viestit ja vastata yhteydenottoihin, vaikkei yhtään tekisi mieli.

Vierailija
16/26 |
05.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää semmoset ihmiset jotka ei vastaa puhelimeen vaikka pitävät puhelinta päällä. Ottaisivat sen pois päältä jos eivät halua vastata. Niin minäkin teen.

Vierailija
17/26 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää semmoset ihmiset jotka ei vastaa puhelimeen vaikka pitävät puhelinta päällä. Ottaisivat sen pois päältä jos eivät halua vastata. Niin minäkin teen.

Oletko koskaan tullut ajatelleeksi, että kännykän pitämisestä päällä on monissa tilanteissa paljon hyötyä? Siis silloinkin kun pitää sitä kokonaan tai osittain äänettömällä tai ei muuten vaan pyssty vastaamaan kaikkiin puheluihin?

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi puhelin pitäisi sulkea jos ei pysty/tahdo olla tavoitettavissa. Eihän vanhan kunnon lankapuhelimen aikoinakaan puhelinta irrotettu seinästä, kun lähdettiin pois kotoa eikä ollut vastaajaa. Miten ihmiset jaksoi silloin odottaa, vastaako kukaan, kun nykyään se tuntuu olevan monelle niin vaikeaa?

Vierailija
18/26 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut viimeiset 10v puhelin AINA äänettömällä. Porukka valittaa, mutta valittakoon - MUN ELÄMÄ.

Vierailija
19/26 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut viimeiset 10v puhelin AINA äänettömällä. Porukka valittaa, mutta valittakoon - MUN ELÄMÄ.

En edes jaa numeroani virastoille tms. En halua olla tavoitettavissa. Ilmoitan, että minut saa kiinni huonosti ja annan sähköpostiosoitteeni, johon voi ottaa yhteyttä.

Vierailija
20/26 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes jaa numeroani virastoille tms. En halua olla tavoitettavissa. Ilmoitan, että minut saa kiinni huonosti ja annan sähköpostiosoitteeni, johon voi ottaa yhteyttä.

Osittain tämän takia olen myös säästynyt puhelinmyyjiltä. Toki numeroni on myös salainen enkä sitä jaa kuin harvoille ja valituille. Yhteydenotot on ns. vallassani, haluan olla tavoittamaton--ahh, mikä vapaus!