Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten mä perin? olen ainoa lapsi

Vierailija
03.03.2018 |

äidillä tilillä 42 000, isällä 50 000.
Äiti kuolee, ei testamenttia. Vuokralla asuvat.
Mitä perin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin puolet, koska leskelle kuuluu toinen puoli.

Avoliitossa leski ei ilman testamenttia peri mitään.

Vierailija
22/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omaisuus jaetaan lasten ja minun kesken, jos puolisoni kuolee?

Jos kuolleelta puolisolta on jäänyt rintaperillisiä (lapsia tai näiden jälkeläisiä), voivat leski tai perilliset vaatia toimitettavaksi omaisuuden jakoa eli ositusta. Osituksessa puolisoiden koko yhteenlaskettu omaisuus jaetaan pääsäännön mukaan tasan. Eloonjäänyt puoliso saa omaisuudesta puolet ja perilliset yhteensä toisen puolen. Omaisuuden osituksen jälkeen kukin perillinen voi vaatia, että perillisten kesken toimitetaan perinnönjako.

Jos kuitenkin leski omistaa enemmän kuin mitä kuollut puoliso omisti, hänellä on oikeus pitää koko oma omaisuutensa itsellään.

Rekisteröidyssä parisuhteessa omaisuus jaetaan vastaavalla tavalla, jos rekisteröidyn parisuhteen kuolleelta osapuolelta on jäänyt rintaperillisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten omaisuus jaetaan lasten ja minun kesken, jos puolisoni kuolee?

Jos kuolleelta puolisolta on jäänyt rintaperillisiä (lapsia tai näiden jälkeläisiä), voivat leski tai perilliset vaatia toimitettavaksi omaisuuden jakoa eli ositusta. Osituksessa puolisoiden koko yhteenlaskettu omaisuus jaetaan pääsäännön mukaan tasan. Eloonjäänyt puoliso saa omaisuudesta puolet ja perilliset yhteensä toisen puolen. Omaisuuden osituksen jälkeen kukin perillinen voi vaatia, että perillisten kesken toimitetaan perinnönjako.

Jos kuitenkin leski omistaa enemmän kuin mitä kuollut puoliso omisti, hänellä on oikeus pitää koko oma omaisuutensa itsellään.

Rekisteröidyssä parisuhteessa omaisuus jaetaan vastaavalla tavalla, jos rekisteröidyn parisuhteen kuolleelta osapuolelta on jäänyt rintaperillisiä.

No siis näin:

Sinä omistat 100 €

Miehesi omistaa mahdollisten velkojensa jälkeen 300 €

Teillä ei ole testamenttia, mutta miehelläsi on kolme rintaperillistä (ei merkitystä ovatko ne sinunkin lapsiasi, miehesi perintöä tässä jaetaan)

teidän yhteenlaskettu omaisuutenne on 400 €. Tästä sinä saat tasinkoprivilegin nojalla puolet, eli yhteensä 200 €. Loput 200 € jaetaan vainajan rintaperillisten kesken, eli tässä tapauksessa 200 € jaetaan kolmelle.

Vierailija
24/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei kertonut onko hän ainoa lapsi. Sehän muuttaa koko tilanteen.

Eräälle, joka kirjoitti että leski on aivan vieras ihminen eikä kuulu sukuun. Tiedoksi vaan, että sukulaisavioliitot ovat kiellettyjä.

Vierailija
25/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todella huolestuttavaa, että jokaisessa perimistä koskevassa keskustelussa nousee tämä uskomus esiin. Ihan aina. Että leski perii joko puolet tai että leski perii ohi rintaperillisten puolisonsa kokonaan. 

Onko tällainen uskomus todella niin yleinen? Mistä tämä tulee?

Vierailija
26/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräälle, joka kirjoitti että leski on aivan vieras ihminen eikä kuulu sukuun. Tiedoksi vaan, että sukulaisavioliitot ovat kiellettyjä.

No tuota. Aloitus kuuluu: "Miten mä perin? olen ainoa lapsi"

Että kyllä hän aika selkeästi sen kertoi, jos vaan osaa lukea.

Vierailija
27/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leski saa elinikäisen asumisoikeuden taloon.

.

Tuskin pätee vuokra-asuntoon, jossa tässä kyse

(ja miten niin TALOON? Sanottiinko jossain, että asuvat OKT:ssa?)

Vierailija
28/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin tilillä olevasta rahasta maksetaan avoinna olevat hoitomaksut yms saatavat. Sitten hautajaiskulut. Vielä perunkirjoituskulut.

Tililtä hupenee huomattavasti ennen kuin saat loppusummaan itsellesi ....

Vierailija
29/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina kuvitellut että ilman testamenttia Suomessa mennään 50 % puolisolle (jos se on) ja 50 % lapsille (jos niitä on). Voiko joku korjata mikä kaikki tässä meni pieleen, koska ilmeisesti kaikki?

Vierailija
30/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina kuvitellut että ilman testamenttia Suomessa mennään 50 % puolisolle (jos se on) ja 50 % lapsille (jos niitä on). Voiko joku korjata mikä kaikki tässä meni pieleen, koska ilmeisesti kaikki?

No googleta sana perintökaari.

Mistä olet saanut tuollaisen kuvitelman???? Ei noin ainakaan koulussa opeteta. Nämä asiat käydään läpi yläkoulussa, nykyisin 8. luokalla. Olen asian käynyt läpi kahden lapsen kanssa juuri äsken. Toki itse sen tiesin muutenkin.

En mä osaa sanoa mikä tuossa on pielessä, kun se on lähtökohtaisesti on ihan täysin pielessä. En tajua mistä tuo tulee? Tasinkoprivilegistä? Joo, puoliso saa siis 50 % jos ei omista yhtään mitään. Mutta se ei ole perintöä, se on tasinkoa.

Vierailija
31/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa tasinkoprivilegi, etuoikeus olla luovuttamatta kuolleen puolison perillisille omaisuutta. Ap, isäsi voi tehdä tämän. Antaisitko äitisi kuolla ensin ja vasta sitten jakaisitte sen pesän?

Vierailija
32/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tasinkoprivilegi, etuoikeus olla luovuttamatta kuolleen puolison perillisille omaisuutta. Ap, isäsi voi tehdä tämän. Antaisitko äitisi kuolla ensin ja vasta sitten jakaisitte sen pesän?

Toi tasinkoasia on tullut (tässäkin) ketjussa jo moneen kertaan ilmi.

Vierailija
33/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perit kuolleen vanhemman koko omaisuuden poislukien hautauskulut ja muut laskut.

Paitsi jos murhaat vanhempasi, jolloin et peri mitään. Puolisoilla ei ole perintöoikeutta toistensa omaisuuteen, ellei ole testamentilla toisin säädetty. Perintöveron määrän näet verottajan perintöverotaulukosta, joka on sama kuin lahjaverotaulukko.

Vierailija
34/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitteko miksi leski ei perisi mitään ilman testamenttia? Jos avioehto rajaa, niin sitten ei, mutta kyllähän aviopuolisot perivät toisensa.

Eivät peri jos on  jälkeläisiä.Ihan voit tarkistaa asian Finlexistä jos et usko.Aviopuoliso  ei peri mitään.Ei mitään.Tasinko ja perintö ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
35/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulo ei  ole tiedon väärti. Fiksu ihminen tarkistaa ihan itse Finlexistä (netissä oleva Suomen virallinen ja ajantasainen laki-ja säädöskokoelma) miten asia on eikä  vaan luulottele.

Vierailija
36/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu leskelle puolet, eikä senttiäkään siinä tapauksessa, että ensin kuolisi äiti. Lesken oma omaisuus olisi silloin suurempi, ja hänen ei tarvitse antaa kuolinpesälle tasinkoa.

Vain äitisi osuuden perisit. Jos isäsi kuolisi ensin, äitisi saisi tasinkona 4000€, eli sinä saisit perintönä saman verran kuin äitisi osuus olisi.

Avioehtoa tarvitaan siksi, että erossa ja kuolemassa ei köyhempi saa TASINKOA.  Moni kuvittelee tasingon olevan perintöä. Myös "leski perii puolet" perustuu siihen käsitykseen, että ensin kuolee varakkaampi puoliso (= mies) ja leskellä itsellään ei ole lainkaan omaisuutta. Silloin leski todella saisi puolet, mutta tasinkona eikä perintönä.

Lapsettoman vainajan perii leski, kokonaan.

Vierailija
37/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti otsikossa lukee että on ainoa lapsi. Lukihäiriö?

Vierailija
38/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä kansalaisaloite.fi sivulla, siellä on perintö-ja lahjavero pois,

Vierailija
39/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin todella huolestuttavaa, että jokaisessa perimistä koskevassa keskustelussa nousee tämä uskomus esiin. Ihan aina. Että leski perii joko puolet tai että leski perii ohi rintaperillisten puolisonsa kokonaan. 

Onko tällainen uskomus todella niin yleinen? Mistä tämä tulee?

Tähän pitäisi vastata jonkun sellaisen, joka on tässä ketjussa sellaista väittänyt. Suomessa ei koskaan ole sellaista lakia ollut. Minä voin vain arvailla.

Luultavasti uskomus tulee siitä, että puoliso saa todella puolet - YHTEENLASKETUSTA OMAISUUDESTA - jos omistaa itse vähemmän.

Eräät ilmeisesti käsittävät sen perinnöksi, koska se tulee omaan hallintaan puolison kuoleman jälkeen, vaikka kyseessä on lesken oma omaisuus + tasinko.

Leski perii vain siinä tapauksessa, että vainajalla ei ole rintaperillisiä. Silloin perii KOKO omaisuuden riippumatta siitä, mitä itse omistaa.

Tässäkin ketjussa on väännetty jo moneen kertaan se, että vain siinä tapauksessa leski "perii" eli saa tasinkona puolet vainajan omaisuudesta, kun ei itse omista yhtään mitään.

Vierailija
40/47 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisot eivät peri toisiaan.

Me lapsettomat, naimisissa olevat perimme. Ja siinäpä syy naimisiin menollemme :) Ei tarvinnut tehdä erikseen siitä testamenttia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan