Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teidän avioliitossanne on jaettu elämisen kulut?

Vierailija
02.03.2018 |

Kumpi maksaa ja mitä, nettotulonne?
Yksi yhteinen tili vai omat tilit?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, jolla on rahaa. Meillä on eri tilit, mutta yhteiset rahat.

Vierailija
2/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 3300€/kk

Vaimo 1800€/kk

Eri tilit.

Asumiskulut maksetaan puoliksi, muut talouskulut maksan minä.

Molemmat maksaa omat huvittelunsa ja harrastuksensa.

Hyvin on toiminut näin jo 20 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien nettotulot hieman yli 5000 euroa. Kaikki maksetaan tasaisesti puoliksi. Ei ole koskaan ollut riitaa rahasta. 

Vierailija
4/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempien nettotulot hieman yli 5000 euroa. Kaikki maksetaan tasaisesti puoliksi. Ei ole koskaan ollut riitaa rahasta. 

Niin ja meillä on yksi yhteinen tili, johon siirretaan tietty summa kuukausittan ja lisäksi molemmilla omat tilit. Omilla rahoilla voi tehdä mitä lystää. 

Vierailija
5/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee mitä tulee. Yhteiset rahat 27 vuotta.

Vierailija
6/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat.

Vierailija
7/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat. Yhteiset menot 50-50. Nettotulot 2750 ja 1830 ja lapsilisä ekalle.

Kummallakaan ei ole rahat loppu ennen tilipäivää.

Vierailija
8/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin maksaa omat menonsa, ei ole yhteistä tiliä, omaisuutta eikä yhteistä lainaa. Itse tienaan nettona 4000 e/kk, miehen tuloja en tiedä. Yhdessä oltu kohta 30 vuotta, ei riitoja rahasta.

Vierailija
9/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, yhteiset rahat, yhteiset menot, yhteinen omaisuus. Minä tienaan enemmän kuin mies, mutta ei se häntä haittaa :)

Vierailija
10/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen nettotulot n. 3900€/kk, mun 2500€/kk.

Mies maksaa kaikki asumiskulut (asuntolainan, sähkön, veden, jätehuollon, lämmityksen, vakuutukset) sekä autojen kulut (autolaina, vakuutukset, huollot), kaikki muutkin vakuutukset puhelimet ja netin, lasten kuukausirahat.

Mä maksan ruuat, lasten harrastuskulut, lasten ja omat vaatteet, lääkkeet (yleensä miehenkin satunnaisesti tarvitsemat lääkkeet koska lähinnä minä käyn apteekissa), oman autoni polttoainekulut sekä muut juoksevat menot (synttärilahjat ym. muistamiset, kodin pienet hankinnat (astiat, liinavaatteet, sisustusjutut.)

Näin kulut on suurin piirtein jakautuneet. Käytännössä se maksaa jolla on rahaa, oli sitten kyse mun kampaajasta, teinin housuista tai miehen kauluspaidasta. Ei ole tarvinnut rahasta riidellä. Joskus mun mielestä mies hankkii jotain mitä nyt ei ihan välttämättä tarvittaisi, varmasti miehellä on samoja ajatuksia esim. mun Tupperware-ostoksista tms. Ei me silti siitä olla koskaan rähisty kumpikaan, rahat on tähän asti riittäneet aina ihan mainiosti.

Vierailija
11/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 yhteistä tiliä, toinen käyttö ja toinen säästö. Molempien tulot yhteiselle tilille. Mies saa n.5-600e enemmän kuin minä. Säästötilille laitetaan tilanteen mukaan. Kaikki talouden ja yhteiset kulut maksetaan ja myös mitä kumpikin nyt sitten ikinä tarvitsee/haluaa, saa. Isoista hankinnoista keskustellaan ensin, mutta ei yleensä omiin ostoksiin kysellä lupaa, koska mitään vääntöä puolin tai toisin ei ole rahasta tarvinnut käydä. Toimii.

Vierailija
12/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilit yhteisiä. Sen rahoja käytetään jonka rahaa tilillä on, tällähetkellä eletään ehkä vähän enemmän mun tuloilla. Molemmat hoitaa laskuja ym raha-asioita.

Vierailija
13/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, maksetaan kaikki yhdessä, ei lasketa. Kaupassa maksaa ihan kumpi vaan, noin periaatteessa. 

Laskut maksetaan jotenkin vakiintuneella systeemillä, mulle nää, sulle nää. Menee jotenkin totutusti, ei mitenkään että lasketaan. Minä maksan lasten harrastusmaksut, puhelinlaskun (sis. netin)...Mies lainanlyhennyksen, vakuutukset... En edes osaa tähän luetella. 

Avioliittoa takana 18 vuotta, yhteiseloa 25 vuotta. Ihan tyhjätaskuina opiskelijoina tavattiin, aika alusta saakka yhteiset rahat. Välillä toinen tienannut enemmän, toinen vähemmän ja sitten taas toisin päin. Nyt miehellä selkeästi paremmat tulot, koska meillä kolme lasta ja minä olen hoitanut kaikki vapaat ja miehen uran kannalta tärkeä ulkomaankomennus, jossa minä tavallaan uralla hävisin.

Nyt saatiin ihan yhtäkkiä miehen vanhempien perintö, joka nosti elintason ihan toiselle tasolle. Olemme velattomia 40-vuotiaina ja on aika paljon rahaa sen ylikin. Minä olen perinyt jo isäni, mutta siihen omaisuuteen on lesken hallintaoikeus, eli emme ole sieltä "saaneet" mitään, ainoastaan maksaneet perintöverot. Aikanaan minun perintöni tulee olemaan isompi (laskien siis vain isänperinnön, jonka pääomaa leski ei voi/saa hävittää, käyttää vain pääoman tuoton). Siksi maksoimme miehen perinnöllä lainan pois. 

Vierailija
14/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tilit, maksetaan kaikki yhdessä, ei lasketa. Kaupassa maksaa ihan kumpi vaan, noin periaatteessa. 

Laskut maksetaan jotenkin vakiintuneella systeemillä, mulle nää, sulle nää. Menee jotenkin totutusti, ei mitenkään että lasketaan. Minä maksan lasten harrastusmaksut, puhelinlaskun (sis. netin)...Mies lainanlyhennyksen, vakuutukset... En edes osaa tähän luetella. 

Avioliittoa takana 18 vuotta, yhteiseloa 25 vuotta. Ihan tyhjätaskuina opiskelijoina tavattiin, aika alusta saakka yhteiset rahat. Välillä toinen tienannut enemmän, toinen vähemmän ja sitten taas toisin päin. Nyt miehellä selkeästi paremmat tulot, koska meillä kolme lasta ja minä olen hoitanut kaikki vapaat ja miehen uran kannalta tärkeä ulkomaankomennus, jossa minä tavallaan uralla hävisin.

Nyt saatiin ihan yhtäkkiä miehen vanhempien perintö, joka nosti elintason ihan toiselle tasolle. Olemme velattomia 40-vuotiaina ja on aika paljon rahaa sen ylikin. Minä olen perinyt jo isäni, mutta siihen omaisuuteen on lesken hallintaoikeus, eli emme ole sieltä "saaneet" mitään, ainoastaan maksaneet perintöverot. Aikanaan minun perintöni tulee olemaan isompi (laskien siis vain isänperinnön, jonka pääomaa leski ei voi/saa hävittää, käyttää vain pääoman tuoton). Siksi maksoimme miehen perinnöllä lainan pois. 

Anteeksi, nettotulot 2800 + 4500 € 

Vierailija
15/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat jo 27 vuotta. Omat tilit mutta molemmilla käyttöoikeus toisen tileihin.

Ei tarvitse koskaan tapella rahasta koska olemme molemmat todella järkeviä rahan käyttäjiä ja kaikki isommat menot sovitaan yhdessä. Rahaa on n. puoli milliä euroa.

Vierailija
16/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kulut, mulla on huonot tulot mutta paljon perittyä varallisuutta. Ei avioehtoa. Näin ollaan menty jo 20v aviossa.

Vierailija
17/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen nettotulot n. 3900€/kk, mun 2500€/kk.

Mies maksaa kaikki asumiskulut (asuntolainan, sähkön, veden, jätehuollon, lämmityksen, vakuutukset) sekä autojen kulut (autolaina, vakuutukset, huollot), kaikki muutkin vakuutukset puhelimet ja netin, lasten kuukausirahat.

Mä maksan ruuat, lasten harrastuskulut, lasten ja omat vaatteet, lääkkeet (yleensä miehenkin satunnaisesti tarvitsemat lääkkeet koska lähinnä minä käyn apteekissa), oman autoni polttoainekulut sekä muut juoksevat menot (synttärilahjat ym. muistamiset, kodin pienet hankinnat (astiat, liinavaatteet, sisustusjutut.)

Näin kulut on suurin piirtein jakautuneet. Käytännössä se maksaa jolla on rahaa, oli sitten kyse mun kampaajasta, teinin housuista tai miehen kauluspaidasta. Ei ole tarvinnut rahasta riidellä. Joskus mun mielestä mies hankkii jotain mitä nyt ei ihan välttämättä tarvittaisi, varmasti miehellä on samoja ajatuksia esim. mun Tupperware-ostoksista tms. Ei me silti siitä olla koskaan rähisty kumpikaan, rahat on tähän asti riittäneet aina ihan mainiosti.

Jäi sanomatta että omat tilit kummallakin sekä pari yhteistä tiliä. Yhteiselle tilille siirretään rahaa josta menee mm. rahastoon säästöön.

Vierailija
18/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, ja kaikki menee mitä tulee, eikä riitäkään. Ei tule koskaan olemaan niin että meillä olisi erilaiset elintasot, me ollaan perhe.

Vierailija
19/23 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tänne palstalle riittää näitä Suomen rikkaimpia aina montakin samaan ketjuun? Hyvin, hyvin harva tienaa nettona viis tonnia kuussa ja täällä on pariskuntia jotka molemmat tienaa niin paljon. Olisi kiva tietää mitä teette työksenne kun tuollaisille palkoille olette päässeet, ei ole normilääkäreitä tai insinöörejä tai edes toimitusjohtajia. Moni toimitusjohtaja tai pomo voi saada bruttona 5000€ mutta nettona...

Vierailija
20/23 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa, jolla on rahaa. Meillä on eri tilit, mutta yhteiset rahat.

Meillä myös näin. Ollut jo 20v, jona aikana tulotaso vaihdellut opiskeluajasta töissäoloon ja välissä äitiyspäivärahaan/kotihoidontukeen. Nyt nettotulot toisella himpun vajaa 3000 ja toisella vaihdellen ehkä 4000 ja välillä yli kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi