Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkärit eivät lähetä lausuntoja ajoissa?

Vierailija
02.03.2018 |

Miksi lääkärit eivät lähetä lausuntoja eteenpäin Kelalle, kun aina Kela kyselee, missä lausunto viipyy?
Lääkärit lupaavat ja vakuuttavat lähettävänsä lausunnot eteenpäin ajoissa, mutta jonnekin ne katoavat, kun Kela ei ole niitä saanut ja tuet jäävät saamatta!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kiire tai ei, niin onhan lääkäreiden PAKKO hoitaa nuokin muodollisuudet.

Vierailija
2/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on kiire.

Olen useita kertoja odottanut lääkärinlausuntoa, jotta eläkekassa maksaisi minulle tukea pitkän, syövän vuoksi saamani sairausloman aikana.

Paperi tulee, kun joku ehtii sen kirjoittaa. 

Käsittely eläkekassassa vie pienen ikuisuuden, joten minut on useita kertoja ohjattu sossuun ja olen joutunut odottamaan tukea pari viikkoa.

En ole mennyt, mutta tilanne sapettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne hoida töitään kunnolla, onko mitään uutta?

Vierailija
4/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei niitä itse varmaan kirjoita, vaan osastonsihteeri/tekstinkäsittelijät. Sitten valmis todistus voikin odotella lääkärin allekirjoitusta päivätolkulla, ei niitä muista aina allekirjoittaa, jos ei muistuta. Esim. sairaaloiden poliklinikoilla voi tietty lääkäri ottaa vastaan potilaita vain kerran viikossa. Joskus on kanssa niin kauheat kirjoitusruuhkat, useita satoja tekstejä ja ylimääräisiä kirjoittajia ei palkata, et sekin voi kestää.

Vierailija
5/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit, jos luette tämän, niin hoitakaa nämä paperityöt alta!

Pienen ihmisen toimeentulo lähtee teidän käsialasta eteenpäin käsiteltäväksi!

Vierailija
6/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirus kirjoitti:

Lääkärit ei niitä itse varmaan kirjoita, vaan osastonsihteeri/tekstinkäsittelijät. Sitten valmis todistus voikin odotella lääkärin allekirjoitusta päivätolkulla, ei niitä muista aina allekirjoittaa, jos ei muistuta. Esim. sairaaloiden poliklinikoilla voi tietty lääkäri ottaa vastaan potilaita vain kerran viikossa. Joskus on kanssa niin kauheat kirjoitusruuhkat, useita satoja tekstejä ja ylimääräisiä kirjoittajia ei palkata, et sekin voi kestää.

Lääkärinlausuntoja ei kyllä muut kuin lääkärit voi kirjoittaa.

Vierailija
7/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäripula, kyllä ne kelassakin pyörittää papereita vaikka kuinka pitkään, etkä sille mitään voi.

Vierailija
8/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niitä saa nykyisin itse tulostettua kannasta?

Vierailija
9/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, itse kysyin lääkäriltä toimitanko B-lausunnon itse vai meneekö suoraan Kelaan lääkärin kautta. Hyvin toimi, jopa ennätysajassa vaikka en ole ennen ollut lausuntojen kanssa tekemisissä.

Vierailija
10/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanelee lausunnon ja se menee sitten kirjoitettavaksi. Nämä on monesti ihan ulkoistettu. Sitten lääkäri lukee lausunnon ja allekirjoittaa ja sen jälkeen se laitetaan minne laitetaan, potilaalle, Kelalle tms

Jos lääkäri on lomalla tai vaikka päivän viikossa työssä niin kyllä siinä viivettä syntyy.

Vierailija
11/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on monta syytä miksi lausunto voi viivästyä.

Ehkä lääkäri on sanellut lausunnon 3-kiireellisyysluokassa joten tekstinkäsittelijät eivät pidä mitään kiirettä sen kirjoittamisessa puhtaaksi.

Tai sitten sanelu on voinut tuhoutua jolloin lääkäri joutuu sanelemaan sen kokonaan uudestaan.

Tai sitten lääkäri itse ei ole tehnyt määräystä lausunnosta jolloin sihteeri ei huomaa ikinä käydä tulostamassa sitä lausuntoa järjestelmästä.

Tai sitten lausunnon faksaamisessa kelaan on tapahtunut joku tekninen virhe.

t. sihteeri jolle potilaat valittaa että lausuntoasiat ei ole edenneet vaikka se ei ikinä ole sihteerin vika.

Vierailija
12/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisivat suoraan sen lausunnon matkaan, niin voi potilas itse viedä sen Kelaan.

Vauhtia siihen kirjoittamiseen, vai eikö kymmensormijärjestelmä onnistu?

Vierailija
13/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisivat suoraan sen lausunnon matkaan, niin voi potilas itse viedä sen Kelaan.

Vauhtia siihen kirjoittamiseen, vai eikö kymmensormijärjestelmä onnistu?

Ei lääkärillä yksinkertaisesti ole aikaa antaa sitä suoraan mukaan ja lääkärit ei yleensä kirjoita mitään kertomustekstejä tai lausuntoja omin käsin.

Lääkärillä voi olla 10 vastaanottoa päivässä ja jokaiselle aikaa varattuna tasan 30min.

Nopein saneluluokka mikä on käytössä varmistaa sen että lausunto valmistuu parhaimmillaan kahden tunnin sisällä..

Vierailija
14/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lääkärit kirjoittaa ne, mutta esim. minä postitan ne. Jos olen sairaana päivän-pari , ne voivat odottaa postilaatikossa. Minun pitää kirjata niiden lähteminen järjestelmään. Sen ole oppinut, että Kelassa ei huomata, että kirjekuoressa voi olla useamman potilaan papereita, vaikka laittaisin ne erivärisiin muovitaskuihin ja mukaan ison lapun tekstillä  "HUOM! sisältää usean potilaan papereita". Että varmuuden vuoksi eri kirjekuoriin jokainen.

Vierailija
15/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiirus kirjoitti:

Viittaa varmaan erikoissairaanhoidon poliklinikoihin joissa lausunnot usein sanellaan.

Ongelmallisin tilanne on usein terveyskeskuksessa, jossa lääkärit kirjoittavat B-lausunnot käsin. Siellä myös aniharvalle potilaalle riittää lyhyt ja ytimekäs B-lausunto sairauslomaa tai eläkettä varten (esh:ssa tällaisia kyllä on, esim fyysistä työtä tekevän pirstaleinen sääriluun murtuma on aika kiistaton peruste kuukausien saikulle). Tk:ssa on paljon moniongelmaisia, masennus-tules-yhdistelmiä jne joissa hylkyriski on todellinen ja pitemmät mutkikkaat tarinat on siksi kirjoitettava auki todistukseen ja yritettävä muotoilla, samoin sairaus-ja kuntoutushistoria on pitkä. Kyllä yhteen hankalaan lausuntoon saa helposti tunnin-pari uppoamaan. Paperitöille on kyllä useimmiten varattu kalenteriin aikaa mutta usein kiireellisempien juoksevien asioiden/kirjausten jälkeen iltapäivällä jää joku vartti-puoli tuntia paperihommille ja siksi noita pitempiä lausuntoja tulee helposti lykänneeksi edellään. Ei kyllä kannattaisi, helpompi hoitaa mitä vähemmän myöhässä asiaan tarttuu. Itse yritän pitää paperityönpurku-iltoja n. kerran viikossa jolloin tartun niihin työläämpiin hommiin.

T. Lääkäri

Vierailija
16/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiirus kirjoitti:

Viittaa varmaan erikoissairaanhoidon poliklinikoihin joissa lausunnot usein sanellaan.

Ongelmallisin tilanne on usein terveyskeskuksessa, jossa lääkärit kirjoittavat B-lausunnot käsin. Siellä myös aniharvalle potilaalle riittää lyhyt ja ytimekäs B-lausunto sairauslomaa tai eläkettä varten (esh:ssa tällaisia kyllä on, esim fyysistä työtä tekevän pirstaleinen sääriluun murtuma on aika kiistaton peruste kuukausien saikulle). Tk:ssa on paljon moniongelmaisia, masennus-tules-yhdistelmiä jne joissa hylkyriski on todellinen ja pitemmät mutkikkaat tarinat on siksi kirjoitettava auki todistukseen ja yritettävä muotoilla, samoin sairaus-ja kuntoutushistoria on pitkä. Kyllä yhteen hankalaan lausuntoon saa helposti tunnin-pari uppoamaan. Paperitöille on kyllä useimmiten varattu kalenteriin aikaa mutta usein kiireellisempien juoksevien asioiden/kirjausten jälkeen iltapäivällä jää joku vartti-puoli tuntia paperihommille ja siksi noita pitempiä lausuntoja tulee helposti lykänneeksi edellään. Ei kyllä kannattaisi, helpompi hoitaa mitä vähemmän myöhässä asiaan tarttuu. Itse yritän pitää paperityönpurku-iltoja n. kerran viikossa jolloin tartun niihin työläämpiin hommiin.

T. Lääkäri

Tässä ap:lle vastaus.

T: Toinen lääkäri

Vierailija
17/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko joku miettiä miksi tämä toimii noin aataminaikuisesti?

Olin kerran yliopistollisessa poliklinikalla lääkärillä ja lähtiessäni lääkäri alkoi jo sanella. Odottelin fysioterapeutille hetken . Siellä kävi ilmi, sanelut olivat jollain uudenaikaisella systeemillä jo tietokoneella kuunneltavissa.

Miksi ihmeessä ne eivät voisi olla yhtä nopeasti Kelassa tai muissa instansseissa kuunneltavissa?

Miksi kenenkään pitää käsin kirjoitella enää mitään? Eikö ole mitään softaa joka kirjoittaa puheen? Oikesti?

Vierailija
18/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli suunnitteilla sellainen järjestelmä että lausunnon vois lähettää sähköisesti Kelaan, vähän kuten reseptinkin. Mutta se pitää silti ehtiä oikeasti kirjoittaa. 

Itse kirjoitan lausunnot käsin. Tai siis koneella. Koen että mun on helpompi muotoilla hyvä teksti kun näen sen edessäni. Periaatteeni on tehdä viimeistään päivän päätteeksi kaikki lausunnot, mieluiten heti ennen seuraavan potilaan vastaanottamista. Mutta viivettä tulee silti, helposti menee viikko siinä, että sen on hoitaja laskuttanut, laittanut kuoreen, kuoren postituspinoon, posti hakenut. Sit kulkevat vielä kakkospostissa. Mut silti se myöhästyminen on aina lääkärin vika. 

Vierailija
19/19 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit, jos luette tämän, niin hoitakaa nämä paperityöt alta!

Pienen ihmisen toimeentulo lähtee teidän käsialasta eteenpäin käsiteltäväksi!

Tiedetään mutta kun työtunnit ei millään riitä kaikkeen kun potilaita tulee ovista ja ikkunoista...