Diplomi-insinöörin aloituspalkka.
Hei, Valmistun kevään korvalla konetekniikan diplomi-inssiksi ja mietin mikä on asiallinen aloituspalkka teollisuudessa suuressa konepajassa. Työnantaja kysyi palkkatoivetta suunnittelijan paikkaan etelän suuressa kaupungissa (ei Hki). Työkokemusta minulla on viimeiseltä 10 vuodelta kesätöitä ja osa-aikaista, joista viimeiset 7 kesää teollisuudessa ja 3 kesää toimihenkilöharjoittelijana. Työpaikallamme on suhteellisen vähän naisia joten asiasta keskustelu kahvipöydissä on ollut hieman hankalaa. Mikä on realistinen palkkapyyntö kun liiton toteutuneet mediaanit ovat 3300€/kk luokkaa, mutta en halua olla röyhkeä ja hinnoitella itseäni ulos kun töistä kerran tykkään pirusti.
Olisiko jollain kokeneemmalla perusteltuja mielipiteitä asiasta? Kiitos!
Kommentit (15)
Riippuu tykkäätkö ottaa suihin pomolta.
Ootko miettiny, että prostituoituna voisit tienata huomattavasti yli tuon kuukaudessa?
TEKin aloituspalkkasuositus on hyvä lähtökohta keskusteluille, jos kyse on oman alan asiantuntijatehtävistä. Käy myös jokin muu tilastoarvo, esim toi minkä mainitsit. Kyseessähän ei ole palkkavaatimus, vaan toive.
ei ole Diplomi-insinöörin aloituspalkkaa, palkat maksetaan AMMATIN ei TUTKINNON mukaan.
Vierailija kirjoitti:
ei ole Diplomi-insinöörin aloituspalkkaa, palkat maksetaan AMMATIN ei TUTKINNON mukaan.
No kyllä on .Liitto julkaisee _suosituksen_ aloituspalkoista myös muutkin kuin TEK.Myös tekniikan opiskelijoille on, tai oli kun itse heitä palkkasin , selvät taulukot riippuen monenko vuoden tekn.yo oli kyseessä.
DI kuten myös KTM sijoittuvat niin monen ammattinimikkeen alle,että ammattia ei voi yksiselitteisesti määritellä ,ainakaan uran alkuvaiheessa.
Eikä se "ammattikaan " paljon kerro, esim. joku senior /junior system developer/architech voi tienata ihan mitä vaan firmasta ja työnkuvasta riippuen .
Liiton (TEK) sivuilta löytyy palkkasuositus. Siitä varmaan kannattaa lähteä liikkeelle.
3.5 ihan ok jos ei älyttömästi kokemusta ole. Voit sitten vähän tulla vastaan, jos tarvitsee, niin olet siinä TEKIN toteutuneessa mediaanissa. Perustason suunnittelijoille kuulemma Suomessa vähän kitsaasti maksetaan, mutta jotain tollasta itse yrittäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on .Liitto julkaisee _suosituksen_ aloituspalkoista myös muutkin kuin TEK.Myös tekniikan opiskelijoille on, tai oli kun itse heitä palkkasin , selvät taulukot riippuen monenko vuoden tekn.yo oli kyseessä.
DI kuten myös KTM sijoittuvat niin monen ammattinimikkeen alle,että ammattia ei voi yksiselitteisesti määritellä ,ainakaan uran alkuvaiheessa.
Eikä se "ammattikaan " paljon kerro, esim. joku senior /junior system developer/architech voi tienata ihan mitä vaan firmasta ja työnkuvasta riippuen .
Kyllä suosituspalkkoja julkaistaan mutta juurikin ammatti ja tehtävänkuva ja vastuu määrittää palkan, henkilökohtaisten ominaisuudet. Ei se tutkinto itsessään takaa yhtään mitään palkkatasoa.
Samassa tehtävässä voi olla niin merkonomeja, ekonomia, insinöörejä, tradenomeja, diplomi-insinööriejä ja tekniikan tohtoreita. Meillä näin on. Minulla on kollegoina kaikkilla näillä tutkinnoilla ja palkat suunnilleen samat.
Mulla aloituspalkka vähän päälle 2500 vuonna 2001 eli hieman alle silloisen suosituksen, joka taisi olla 15600 mk.
Nyt vajaa 4700.
Eli kyllä se palkka sieltä sitten ajan ja tehtävien muuttumisen myötä nousee.
Sanoisin että ainakin 3000 euroa . Katso TEK:n palkkanosturista. Minun kohdalla palkkanosturi näyttää mediaaniksi 3650 euroa, palkka on hieman tuota alempi. Vakuutusyhtiössä palkka olisi tuon mukaan 1000 euroa korkeampi
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis kokemusta tästä, kun tiedät näin kertoa? Kerro vielä kuinka paljon liksasi nousi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis kokemusta tästä, kun tiedät näin kertoa? Kerro vielä kuinka paljon liksasi nousi?
3000 varmaan aika perus. Jos kokemusta ja osaamista paljon, niin ei ole mitenkään väärin pyytää hiukka enempi.
4500 aluksi, tuon pitäisi perusteollisuudessa onnistua.