Sain uhkailukirjeen, mitä teen?
Sain Hedman Partners -nimiseltä yritykseltä kirjeen, jonka asiana on kuulemma "Liittymästänne havaittu tekijänoikeuden loukkaus - Ilmoitus asian etenemisestä jatkotoimiin". Minulle on kirjeen mukaan ilmoitettu alkuvuodesta 2016 lähetetyllä kirjeellä liittymästäni tapahtuneesta tekijänoikeuden loukkauksesta. Tämän kirjeen tarkoituksena on ilmoittaa, että minulla on 7 päivää aikaa maksaa vajaan tuhannen euron lasku, jotta firma ei lähtisi jatkotoimenpiteisiin asian suhteen, jos lähtevät ovat seuraukset kuulemma "moninkertaiset alkuperäisiin vaatimuksiin nähden".
En ole kuullut tästä firmasta aikaisemmin muuten kuin nettikeskusteluissa, mitään aiempia kirjeitä en ole vastaanottanut. En ole ladannut netistä yhtäkään elokuvaa, käytän Netflixiä ja Viaplayta. Olen tässä kirjeessä mainittuna ajankohtana (kaksi vuotta sitten) asunut kimppakämpässä, jossa jaettua, salasanatonta nettiä käyttivät saman katon alla asuneet ystävä ja ex-miesystävä, jonka kanssa en oman turvallisuuteni vuoksi ole sittemmin ollut missään tekemisissä, sekä lukuisat ystävät ja heidän ystävänsä, jotka kotonamme vierailivat. Viimeisen kahden vuoden aikana olen muuttanut virallista osoitettani useampaan kertaan ja mm. ollut vajaan vuoden ajan asunnottomana, joten on periaatteessa mahdollista, että firma on ollut minuun yhteydessä aiemminkin eivätkä kirjeet ole löytäneet perille.
Nettikeskusteluissa on todettu, ettei näihin kirjeisiin kannattaisi reagoida lainkaan, ja että firma toimii juuri sillä pelotteella, että ihmiset maksavat "pienen" (vajaa 1000 euroa on mulle aivan järjettömän iso raha) sakon, koska pelkäävät joutuvansa oikeuteen jossa maksu kasvaisi moninkertaiseksi. Itselleni tällaisen suhteen oikeuteen joutuminen ja moninkertaiset korvausvaatimukset tarkoittaisivat varmaan aika kirjaimellisesti sitä, ettei olisi enää järkeä kuin vetäistä itsensä narun jatkoksi, koska en usko pystyväni ikinä maksamaan sellaisia summia.
Masentaa ja ahdistaa, tuntuu siltä, että olen juuri saanut elämäni kuntoon ja yhtäkkiä missään ei olekaan enää mitään järkeä. Mitäs tässä kannattaisi tehdä? Olen kirjaimellisesti juuri saanut vakituisen katon pääni päälle asunnottomuuden jälkeen, olen opiskelija ja rahaa mulla ei ole kirjaimellisesti yhtään, koska kaikki säästöni menivät takuuvuokraan ja oikeastaan kaikki kuukaudelliset tuloni menevät tällä hetkellä vuokraan. Onko ketään kohtalotovereita?
Kommentit (8)
Soitat tai menet poliisin puheille huomenna, ei sen kummempaa.
Netistä löytyy neuvoja tismalleen tähän tilanteeseen,mm. http://kiristyskirje.fi/ Googlettamalla löytyy lisää.
Älä missään nimessä vastaa kirjeeseen yhtään mitään!
Kirje on pelkkä huijaus. Voit käydä näyttämässä kirjettä poliisiasemalla, mutta älä ainakaan maksa euroakaan siitä laskusta.
En muista mistä firmasta on meille tullut pari kertaa vastaava kirje. Saimme tutuilta nettinörteiltä ohjeet, että roskiin sellaiset ja unohda koko juttu. Ei sieltä kukaan ole tullut kotiovelle tai muutakaan.
Kuulostaa huijarifirmalta. Kysy poliisilta?