Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita oikikseen pyrkiviä aikuisiällä?

Vierailija
01.03.2018 |

Onko muita oikikseen pyrkiviä? Olen 40-kymppinen perheenäiti ja aion vihdoin toteuttaa pitkäaikaisen suunnitelmani ja hakea oikikseen nyt keväällä. Jos muita vastaavassa tilanteessa olevia niin olisi kiva jos löytyisi sparrausapua. Yksi akateeminen tutkinto jo löytyy, mutta vähän mietityttää mitä lukemisesta näin aikuisiällä tulee.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19: haitko kääntäjänkoulutuspuolelle vai filologiaa lukemaan?

Filologiaa. En siis usko että yliopiston olisi ollut lainmukaista tietenkään kieltäytyä ottamasta vastaan pääsykokeen selvittänyttä vanhempaa opiskelijaa, tuo oli lähinnä joku "suositus", kun olin siis hakemassa samalla pääsykokeella useampaan yliopistoon silloin.

Vierailija
22/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy joku ilkeämielinen kommentoija, tuleeko hyvä mieli?

Kyllä tulee hyvä mieli, jos joku nuori pääsee opiskelemaan itsellensä unelmiensa tutkinnon ja luomaan unelmiensa uran sen sijaan, että joku keski-ikäinen haihattelija sen opiskelupaikan veisi. 

Ei nuorena aina tiedä mikä se unelmien ura on. Vanhempana tuntee itsensä paremmin.

Näitä haihattelijoita tosin löytyy kumman paljon vähemmän maista, joissa koulutus ei ole ilmaista. Minusta tuo on yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä ja yhtä halveksuttavaa kuin Portugaliin eläkeveropakolaiseksi matkustava entinen teollisuusjohtaja. Sallittua mutta moraalitonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee hyvä mieli, jos joku nuori pääsee opiskelemaan itsellensä unelmiensa tutkinnon ja luomaan unelmiensa uran sen sijaan, että joku keski-ikäinen haihattelija sen opiskelupaikan veisi. 

Ei nuorena aina tiedä mikä se unelmien ura on. Vanhempana tuntee itsensä paremmin.

Näitä haihattelijoita tosin löytyy kumman paljon vähemmän maista, joissa koulutus ei ole ilmaista. Minusta tuo on yhteiskunnan rahojen väärinkäyttöä ja yhtä halveksuttavaa kuin Portugaliin eläkeveropakolaiseksi matkustava entinen teollisuusjohtaja. Sallittua mutta moraalitonta.

Yksi yliopistokoulutus tulee kuitenkin suurin piirtein yhtä kalliiksi kuin yhden ihmisen yhden vuoden sopeutumiseläkkeet, kannattaa suhteuttaa siihen ja miettiä kumpi on parempaa varojen käyttöä, varsinkin jos aiemmalla koulutuksella ei saa töitä...

Vierailija
24/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne haet ?

Itse olin aikoinaan AMK.ssa ja opiskelin kaikki mahdolliset juridiikan kurssit. Sitten opiskelin vielä 5-7 kurssia avoimessa. Kun oli 50 op.ta koossa, pääsin suoraan sisään Joensuuhun.

Olin saanut opiskelujeni loppuaikoina työpaikan, pääsin töihin tammikuussa, aloitin opinnot samana syksynä. Opiskelin etänä ja siinä kesti tosi kauan.

Pari v tein niin, että olin Joensuussa 2 päivää ja sitten tein la ja su töitä, iltajunalla Joensuuhun .

Sain 2.na vuotena pidettyä kesäloman pätkissä , sitten tein 3 pv töitä ja 2 pv koulussa ja viikonlopun opiskelin.

Onneksi koulu on hyvin joustava etäopiskelulle.

Harmittaa, kun en liikaa tutustunut muihin opiskelijoihin. Olin vähän vanhempi ja muut asuivat paikkakunnalla.

Lisäksi sain suoraan hyväksi luettua vanhoja opintoja.

Tein gradun töistä ja pikkuhiljaa sain töistä myös harjoittelijan töitä, jotka auttoivat hirveesti opinnoissa, kun tuli käytännön kokemusta.

Taidat olla niitä ERIKOISJURISTEJA = HTM kun olet päässyt ilman pääsykokeita "oikikseen", ap taitaa kuitenkin tarkoittaa oikeata "oikista" = OTM.

Vierailija
25/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ei voi mitata rahassa. Varmasti se aikuisopiskelija maksaa verovaroin tutkintonsa takaisin.

Miksi et valita ennemmin siitä että Suomi kouluttaa ulkomaisia opiskelijoita ilmaiseksi? Ilman mitään työvelvoitetta! Kiinalaiset ym tulee tänne hakemaan ilmaisen koulutuksen ja kun todistus on kädessä niin perävalot vaan näkyy ja ollaan koneessa kohti Kiinaa.

Vierailija
26/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa päättää.

Toisaalla sanotaan, että pitäisi työllistyä ja käydä töissä liki 70-vuotiaaksi vähintään, toisaalla sanotaan, ettei saa viedä nuorilta paikkoja. Jään heti varhaiseläkkeelle, jos joku sen minulle hommaa, enkä vie keneltäkään opiskelu- tai työpaikkaa.

Ei ap

Vierailija
27/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minne haet ?

Itse olin aikoinaan AMK.ssa ja opiskelin kaikki mahdolliset juridiikan kurssit. Sitten opiskelin vielä 5-7 kurssia avoimessa. Kun oli 50 op.ta koossa, pääsin suoraan sisään Joensuuhun.

Olin saanut opiskelujeni loppuaikoina työpaikan, pääsin töihin tammikuussa, aloitin opinnot samana syksynä. Opiskelin etänä ja siinä kesti tosi kauan.

Pari v tein niin, että olin Joensuussa 2 päivää ja sitten tein la ja su töitä, iltajunalla Joensuuhun .

Sain 2.na vuotena pidettyä kesäloman pätkissä , sitten tein 3 pv töitä ja 2 pv koulussa ja viikonlopun opiskelin.

Harmittaa, kun en liikaa tutustunut muihin opiskelijoihin. Olin vähän vanhempi ja muut asuivat paikkakunnalla.

Tein gradun töistä ja pikkuhiljaa sain töistä myös harjoittelijan töitä, jotka auttoivat hirveesti opinnoissa, kun tuli käytännön kokemusta.

Mitä tuo tarkoittaa? Eikö graduvaiheessa jo siirrytä trainee-ohjelmaan, jossa tehtävät ovat harjoittelua vaativampia. Näin ainakin Helsingissä.

Vierailija
28/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koettakaa päättää.

Toisaalla sanotaan, että pitäisi työllistyä ja käydä töissä liki 70-vuotiaaksi vähintään, toisaalla sanotaan, ettei saa viedä nuorilta paikkoja. Jään heti varhaiseläkkeelle, jos joku sen minulle hommaa, enkä vie keneltäkään opiskelu- tai työpaikkaa.

Ei ap

Lähihoitajaksi tai hitsaajaksi tai vaikka bussikuskiksi on hyvä kouluttautua vanhemmalla iällä, mutta ei viedä nuorilta niitä parhaita aloja. On meidän kaikkien etu, että lääkärit ja juristit ja muut asiantuntijat ovat työelämässä pitkään. Ap kelpaa tuossa iässä enää lähinnä paperinpyörittelijäksi jossain perintöasioissa ja muissa. Kumileimasimen virka edessä.

Vierailija
29/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niille aloille jotka ovat jollain tasolla fyysisesti raskaita olisi hyvä hakeutua nuorena toisin kuin tuo katkeroitunut väittää.

Oikeasti itse en aseta muille ikärajoja mihinkään koulutuksiin. On vain niin ontuva tuo argumentti.

Vierailija
30/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että naiset yrittävät toteutella noita lapsuudenhaaveitaan vasta seniori-iässä. Ei olisi mitään sitä vastaan, jos opiskelisi omalla rahalla, mutta kun yhteiskunnan rahoista on kyse, niin mieluummin soisin opiskelupaikan jollekin parikymppiselle kuin "40-kymppiselle", jolla sitä työuraa on parikymmentä vuotta vähemmän edessä ja monet ovet lakimiesuran suhteen jo ikiajoiksi sulkeutuneet.

Millä yhteiskunnan rahoilla? Mistä päättelet millä rahoilla aion opiskella?

Toisekseen oikiksen tutkinto on yksi halvimmista tutkinnoista mitä on. Opiskelu lähinnä lukemista ja lukemista. Plus massaluentoja.

Kolmanneksi ovet sulkeutuneet korkeintaan jonnekin asianajotoimistoihin ja ne nyt ei muutenkaan kiinnosta.

Oletko jättänyt toteuttamatta omia haaveitasi kun olet noin katkera?

Kiva olisi löytää niitä sparrauskavereita, negatiivisia kommentteja en kaipaa.

Ap

Ihan sama miten päin sä yrität tuota asiaa itsellesi selitellä, niin ei siinä ole mitään järkeä, että joku lukee ilmaiseksi useamman tutkinnon ja vie samalla opiskelupaikan joltain nuorelta. On aika olla vastuuntuntoinen aikuinen ja luopua niistä lapsellisista haaveista. Juna meni jo, hyväksy se. Anna nuorten opiskella ja luoda uraa.

Hmmm.. eiköhän ap tiedä mitä tahtoo ja hyvä niin. Itse tunnen jopa kaksi nuorena oikikseen mennyttä (ja juristiksi valmistunutta) jotka muutaman, max kymmenen vuoden jälkeen lopettivat uransa ja hakeutuivat ihan toisiin (opistotason) koulutuksiin ja ovat byt onnellisia duunareita.

Niin varmaan. Pitää melkonen alisuorittaja olla, että vaihtaa juristin urasta duunarin hommiin. Keksi lisää tarinoita.

Vierailija
31/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei katkera, lopeta jo. Kukaan ei jaksa enää kuunnella. Et osaa edes perustella kantaasi.

Vierailija
32/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän niin monta opiskelunsa keskeyttänyttä tai alaa vaihtanutta nuorta, että kannattaako täällä niin kauheasti haukkua aikuisiällä opiskelevia.

Vierailija
33/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että naiset yrittävät toteutella noita lapsuudenhaaveitaan vasta seniori-iässä. Ei olisi mitään sitä vastaan, jos opiskelisi omalla rahalla, mutta kun yhteiskunnan rahoista on kyse, niin mieluummin soisin opiskelupaikan jollekin parikymppiselle kuin "40-kymppiselle", jolla sitä työuraa on parikymmentä vuotta vähemmän edessä ja monet ovet lakimiesuran suhteen jo ikiajoiksi sulkeutuneet.

Toisekseen oikiksen tutkinto on yksi halvimmista tutkinnoista mitä on. Opiskelu lähinnä lukemista ja lukemista. Plus massaluentoja.

Kolmanneksi ovet sulkeutuneet korkeintaan jonnekin asianajotoimistoihin ja ne nyt ei muutenkaan kiinnosta.

Ap

Ihan sama miten päin sä yrität tuota asiaa itsellesi selitellä, niin ei siinä ole mitään järkeä, että joku lukee ilmaiseksi useamman tutkinnon ja vie samalla opiskelupaikan joltain nuorelta. On aika olla vastuuntuntoinen aikuinen ja luopua niistä lapsellisista haaveista. Juna meni jo, hyväksy se. Anna nuorten opiskella ja luoda uraa.

Hmmm.. eiköhän ap tiedä mitä tahtoo ja hyvä niin. Itse tunnen jopa kaksi nuorena oikikseen mennyttä (ja juristiksi valmistunutta) jotka muutaman, max kymmenen vuoden jälkeen lopettivat uransa ja hakeutuivat ihan toisiin (opistotason) koulutuksiin ja ovat byt onnellisia duunareita.

Niin varmaan. Pitää melkonen alisuorittaja olla, että vaihtaa juristin urasta duunarin hommiin. Keksi lisää tarinoita.

Tai sitten huomaa että se onkin ollut nuoruuden haihattelua ja vaihtaa alaa sellaiseen josta oikeasti pitää.

Kyllä näitä on.

Vierailija
34/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikis on erinomainen valinta, olipa hakija nuori tai vanha! Työllistyä voi jo opintojen aikana ja palkkataso on erinomainen. Haluaisin hakea Lapin oikikseen, mutta siellä on se uusi poolisysteemi mikä pakottaisi sitoutumaan ko. paikkakunnalle koko opintojen ajaksi.

Vierailija
35/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän niin monta opiskelunsa keskeyttänyttä tai alaa vaihtanutta nuorta, että kannattaako täällä niin kauheasti haukkua aikuisiällä opiskelevia.

Minäkin tiedän ja olen hämmästynyt. Koska juristi on ollut pitkään oma salainen unelma-ammattini. Kaikki juristiksi opiskelevat ja opiskelleet tutut ja hyvänpäivän tutut ovat vaihtaneet / vaihtamassa alaa. On muita elämän projekteja. Kukaan ei vaikuta intohimoisesti suhtautuvan lakialaan.:o eräs vaihtoi ammattia jopa personal traineriksi mikä kummastuttaa. Luulisi että juristina löisi hyvin leiviksi ja elintaso olisi kohtuullinen, mutta onko se työ sitten niin tylsää...?

Vierailija
36/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuun koneelle kommentoimaan, mutta tähän sanon vain että unihda tämä uivelo.

Vierailija
37/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on KTM-tutkinto taskussa, mutta OTM on houkutellut jo pitkään. Oikeastaan olisi pitänyt uskaltaa jo aiempien opiskelujen aikana vaihtaa, sillä kaupallinen ala ei tunnu omalta enkä ole kummemmin edes ko. alalla menestynyt. Tsemppiä hakuun, toivottavasti itsekin vielä uskallan!

T. KTM vm. 2014

Vierailija
38/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille hakuun! Taloudellisesti turvatun tulevaisuuden lisäksi oikikseen pääsy tarjoaa myös hyvän sivistyksen yhteiskunnastamme.

-oikkari

Vierailija
39/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kaikki menee sähköiseksi ja työympäristöä muutetaan sellaisiksi, että ei ole omaa työpistettä edes lakimiehellä.[/quote]

"Edes lakimiehellä" 😀!

Tämä oli hilpeää. Lakimiehen tutkinto ei ole mikään erityinen tai erityisasemassa, valtiollakaan

.

Vierailija
40/44 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne haet ?

Taidat olla niitä ERIKOISJURISTEJA = HTM kun olet päässyt ilman pääsykokeita "oikikseen", ap taitaa kuitenkin tarkoittaa oikeata "oikista" = OTM.

HTM ja OTM istuvat samoilla luennoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme