Mikä ihmisten yleinen väärinkäsitys ärsyttää?
Mua esimerkiksi se kun niin pirun tietäväisinä muka puhutaan botoxilla täytetyistä huulista.
Kommentit (2597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun esim. keskiviikkona puhutaan ensi viikonlopusta, niin joidenkin mielestä sillä tarkoitetaan seuraavan viikon viikonloppua.
No sitähän se kyllä tarkoittaa.
"Mä meen viikonloppuna keilaamaan" --> Kuluvan viikon viikonloppuna
"Mä meen ens viikonloppuna keilamaan" --> Seuraavan viikon viikonloppuna
Jos on kyse kuluvan viikon viikonlopusta, sana "ensi" on täysin turha.
"Ensi" viittaa aina seuraavaan, ei nykyiseen. Ensi viikolla, ensi vuonna jne.
Ainakin itse olen mieltänyt, että ensi viikonloppu tarkoittaa kuluvan viikon viikonloppua ja ensi viikon loppu seuraavan viikon viikonloppua. Puheessa noita on tietysti vähän vaikea erottaa, ja sanonkin jälkimmäistä yleensä selvyyden vuoksi ensi viikon viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun esim. keskiviikkona puhutaan ensi viikonlopusta, niin joidenkin mielestä sillä tarkoitetaan seuraavan viikon viikonloppua.
juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse olen mieltänyt, että ensi viikonloppu tarkoittaa kuluvan viikon viikonloppua ja ensi viikon loppu seuraavan viikon viikonloppua. Puheessa noita on tietysti vähän vaikea erottaa, ja sanonkin jälkimmäistä yleensä selvyyden vuoksi ensi viikon viikonlopuksi.
Näin juuri!
Mikä on maailman homoin nimi?
-Put in😂
MicMac kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Olenkohan jo kirjoittanut tähän ketjuun... Mutta nyt ärsyttää nämä kolme asiaa:
1. Moni luulee, että CP-vammaan liittyisi automaattisesti myös älyllinen kehitysvamma. Ärsyttävää siinä kohdassa, kun ei osata korjata toimintaa, vaikka CP-vammainen ilmaisee olevansa ihan normi kognitiivisesti.
2. Olemuksen/asunnon/irtaimiston ja varallisuuden välille vedetyt yhtäläisyydet. Rikas on se kuka on rikas ja köyhä se joka on köyhä. Ei sitä mistään näe.
3. Että mies on aina talon omistaja, vaikka siinä asuu monta henkilöä.
Kyllähän sen nyt useimmiten jostain kuitenkin näkee :)
Ei sitä näe.
Kaivopuistossa ja Jakomäessä asuu yhtä paljon rikkaita ja köyhiä? Tilastotiedot ei ainakaan tue tätä.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmetellään ja loukkaannutaan kun lääkäri ohjaa psykologille, vaikka potilaalla on fyysinen, "todellinen", sairaus. Luullaan että (selkeästä diagnoosista ja muista hoidoista huolimatta) lääkäri luulee että potilaalla on "päässä vikaa".
Eka käynti menee sitten selittäessä, että tietyt psykologiset menetelmät tms. voivat (osaltaan) auttaa tai helpottaa oloa vaikka kyseessä on fyysinen vika. Niiden muiden hoitojen lisäksi.
Jos vielä lääkäri on määrännyt kipulääkkeeksi masennuslääkkeen (kertomatta asiaa kunnolla), niin siitä vasta riemu repeää.
Onneksi potilaat ovat pääsääntöisesti jo ekan käynnin jälkeen tyytyväisiä ja halukkaita tulemaan uudestaan.
Selvästi tuossa on ongelmana se, ettei lääkärit viitsi selittää asioita kunnolla potilaalle. Töksäytellään pari sanaa ja pidetään potilasta tyhmänä, kun ei potilas itse ymmärrä. Potilaalla on oikeus tietää, miksi jotain lääkettä hänelle määrätään ja miten se vaikuttaa. Jotkut lääkärit ovat niin jumalia omasta mielestään, ettei potilaat saisi edes kysyä mitään, vaikka hoito koskee heidän omaa kehoaan tai mieltään.
Mutta on sellaisia tapauksia liian paljon, että kokematon lääkäri ei viitsi tutkia kunnolla, tai ei osaa tehdä diagnoosia, ja kuittaa tapauksen, että potilaan 'päässä on vikaa' ja sanoo potilaalle: 'ei saa kuvitella sellaista'.
Sen lisäksi kirjoitellaan potilastietokantaan vääriä tietoja, joka vaikeuttaa jatkossa potilaan hoitoa.
Ei kuitenkaan määrätä lääkettä, ei määrätä jatkotutkimuksiin, yms.
Lääkäri haluaa vain päästä eroon tapauksesta, mennä siitä, mistä 'aita on matalin'. Tällaisia lääkäreitä on syytäkin epäillä valelääkäreiksi.
On loukkaavaa sanoa, että tervejärkinen potilas 'kuvittelee oireensa'. Pitäisi olla laki, joka kieltää mieleltään terveen potilaan leimaamisen luulotautiseksi. Jos potilas yrittää korjata asiaa, ollaan kuuroin korvin ja ajetaan ulos. Kohdellaan kuin karjaa.
Tuokin kertoo lääkärin epäpätevyydestä, että kirjoittelee potilaita haukkuvia kommentteja tänne. Pitää selittää suoraan potilaalle mistä on kyse, eikä levitellä heidän potilastietoja ympäriinsä.
Se ,että luokanopettajilla on suuret ja sairaanhoitajilla pienet palkat. Keskimäärin molemmilla ammattiryhmillä on yhtä suuri käteen jäävä palkka. Suunnilleen saman verran kuin bussikuskilla lisineen.
Ei siis kannata opiskella naisvaltaiselle alalle, koska muutaman vuoden tai kuukauden koulutuksella duunarit pääsee miesvaltaisilla aloilla paremmille tai ainakin yhtä suurille tuloille.
Vierailija kirjoitti:
Muuta tänne Hgiin sieltä Lapista niin tiedät. Tottakai tuulen voimakkuus ja suunta on yksi asia, mutta kun meri on auki ja kosteus yhdistyy pakkasilmaan niin kyllä se vaan on kylmemmän tuntuista. Viimeviikolla sääennusteessa oli, että -2 mutta tuntuu kuin -7. Milloin on lapissa tuollaista? Armeija-aikanani meillä oli sellainen tulkki taskussa josta katsottiin pakkasen purevuus suhteessa tuulen voimakkuuteen ja oli aika näppärä.
- - -
Wind Chill effect ==> windchill calculator ==> windchill factor
Tuulen vaikutus näennäiseen lämpötilaan on helppo laskea. Kun mukaan tulee kosteus, asia muuttuu paljon monimutkaisemmaksi.
Esmerkiksi tuntuisi sille (paino sanalla tuntuisi) että täällä Turkkusen eteläpuolella talvi muuttuu paljon miellyttävämmäksi, jos meri sattuu jäätymään kunnolla sanotaan 50 kilsan etäisyydelle saakka. Meren kosteuden tuoma raakuus säähän tuntuisi ilmiselvästi loivenevan.
Hesan alkutalven pakkaset ja avoin meri oli itselle inhokkiyhdistelmä!
että jos vähäänkään ylimääräistä rahaa, niin on hauskaa
Käsitys siitä, että ellei suostu johonkin tai tee samoja valintoja, tarkoittaisi samaa, kuin paheksuisi tiettyjä valintoja toisen tekeminä.
Että Raamattu on 100 % totta.
Jos ihmisellä on skitsofrenia, niin hän on automaattisesti hirvittävän väkivaltainen rikollinen varsinkin, jos hän on psykoosissa. Minä sairastan skitsofreniaa ja minulla on ollut muutaman kerran psykoosi. Siltikään en ole todellakaan väkivaltainen, päinvastoin olen aina vihannut väkivaltaa. Vaikka jotkut skitsofreenikot olisivatkin väkivaltaisia, niin kaikki eivät sitä todellakaan ole. Itse asiassa monet meistä pelkäävät ihmisiä ja ovat itse usein muiden väkivallan kohteena. Minä ainakin olen joutunut psykoosissa kokemaan muiden taholta henkistä väkivaltaa ja syrjimistä.
Siis kaikkihan nykyään ymmärretään väärin.
Tuntuu että ihmisillä on käsitys että muutoissa rappukäytävää voi ruhjoa ja naarmuttaa mielin määrin. Oikeasti tulee äkkiä kauheaan kuntoon, kun usea muuttaa sisään ja ulos, sekä käpälöi seiniä. Putkiremontti vie osansa pinnoista. Myös siivouksen kilpailuttaminen voi johtaa olemattomaan siivoukseen ja hajuihin käytävässä. Ruuankatkun joku "nero" on suunnitellut tuuletettavaksi käytävästä asuntojen kautta.
Jos et näytä sairaalta, et voi olla sairas. Itsellä on nivelsairaus ja monet tuntuvat luulevan, että koska en näytä sairaalta en myöskään voi olla kovin sairas. Toinen asia on myös se, että kivun ja kroonisen väsymyksen määrä voi vaihdella, toisena päivänä pystyn elämään suht normaalisti vaikka sattuukin ja toisena päivänä sängystä pääseminen ylös voi olla vaikeaa.
Että sairaalloinen ylipaino käsitetään kurvikkuutena.
Vierailija kirjoitti:
Että sairaalloinen ylipaino käsitetään kurvikkuutena.
Tämä on itseänikin ihmetyttänyt, omasta mielestäni kurvikkuus tarkoittaa tiimalasivartaloa. Ei toki langanlaiha tarvitse olla, mutta se että vyötärö nimenomaan erottuu selvästi. Esim. Nigella Lawson on kurvikas
https://i.huffpost.com/gen/948819/thumbs/o-NIGELLA-LAWSON-PHOTOSHOP-570…
Vapaa kasvatus.
Termiä käytetään melkeinpä kirosanana merkityksessä, kun halutaan puhua kasvattamattomista, jopa välinpitämättömien vanhempien lapsista. Sille oikea termi olisi vaikka kasvattamattomuus tai välinpitämätön kasvatus.
Vapaa kasvatus, tunnetuimpana ehkä summerhilliläisyys, on erityisesti 70-luvulla innostusta herättänyt kasvatuksellinen ideologia, jossa lasta kannustetaan omiin ratkaisuihin ja sitä kautta ymmärtämään toimintansa syyt ja jonka tavoitteena on ajattelukykyinen, syy- ja seuraussuhteita ymmärtävä ihminen. Lasten tekemisistä ollaan kiinnostuneita, heistä huolehditaan ja heille asetetaan myös rajat.
Ärsyttää watin käyttäminen puhuttaessa kilowattitunneista. Watti kun on tehon yksikkö, eli energiaa per aika.
Lapista en tiedä enkä armeijastakaan mutta nuo "tuntuu kuin" mittarit ovat hanurista. Huomaa ulkoillessa aika pian ilman lämpötilasta että kannatti uskoa sitä eikä tuntuu kuin -lukemaa. Meren rannalta tämäkin mielipide.