Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luin Iltasanomista jutun HIV-positiivisesta Katjasta, ja...

Vierailija
28.02.2018 |

jäin miettimään miksi ihmeessä ihmiset eivät testauta itseään! Jutun mukaan Suomessa on arviolta 600 henkilöä, jotka eivät tiedä tartunnastaan.

Olen itsekin joskus erehtynyt ilman kumia sänkyyn vieraan ihmisen kanssa, mutta olen silloin aina testauttanut itseni vaaditun ajan jälkeen. Mulla ei sellaista tilannetta ole koskaan ollut, ettenkö olisi varma taudittomuudestani. En ikinä haluaisi tartuttaa kenellekään mitään tautia.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ois järkyttävää, mutta aika stigmaavaa pyytää hiv-testiä. 

Mitä hiton stigmaavaa siinä on? Järkeväähän se on ottaa. Tampereella, jossa itse asun, voi varata netissä ajan ja käydä tuosta noin vaan otattamassa klamydia, tippuri, kuppa ja hiv-testit kaikki kerralla.

Itse en minkään stigman takia jättäisi käymättä testeissä, mutta onhan se ihan eri asia kun ne testit pitää tk:n kautta käydä otattamassa.

Minä olen käynyt ottamassa kaikki sukupuolitautitestit tk:n kautta enkä kokenut että siinä olisi mitään stigmaavaa tai noloa. Eiköhän siellä käy ihan jatkuvasti ihmisiä testaamassa ihan vaan varmuuden vuoksi, en minäkään oikeasti kuvitellut että minulla olisi HIV.

Riippuu varmaan paikkakunnastakin, mutta täällä ainakin piti ensin soittaa ajanvaraukseen ja selittää asiansa, sitten soitti erikseen hoitaja ja saman asian selitys sille ja kauhean nihkeää oli, kun erehdyin kertomaan että kyseessä vain varmistus. Ja sitten vielä nihkeämpää kun halusin muutkin testit kuin klamydian ja tippurin. Ja vastauksia soittaessa sain vielä (eri hoitajalta) saarnan vaikka tulokset oli negatiiviset.

Vierailija
22/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ois järkyttävää, mutta aika stigmaavaa pyytää hiv-testiä. 

Mitä hiton stigmaavaa siinä on? Järkeväähän se on ottaa. Tampereella, jossa itse asun, voi varata netissä ajan ja käydä tuosta noin vaan otattamassa klamydia, tippuri, kuppa ja hiv-testit kaikki kerralla.

Itse en minkään stigman takia jättäisi käymättä testeissä, mutta onhan se ihan eri asia kun ne testit pitää tk:n kautta käydä otattamassa.

Minä olen käynyt ottamassa kaikki sukupuolitautitestit tk:n kautta enkä kokenut että siinä olisi mitään stigmaavaa tai noloa. Eiköhän siellä käy ihan jatkuvasti ihmisiä testaamassa ihan vaan varmuuden vuoksi, en minäkään oikeasti kuvitellut että minulla olisi HIV.

Riippuu varmaan paikkakunnastakin, mutta täällä ainakin piti ensin soittaa ajanvaraukseen ja selittää asiansa, sitten soitti erikseen hoitaja ja saman asian selitys sille ja kauhean nihkeää oli, kun erehdyin kertomaan että kyseessä vain varmistus. Ja sitten vielä nihkeämpää kun halusin muutkin testit kuin klamydian ja tippurin. Ja vastauksia soittaessa sain vielä (eri hoitajalta) saarnan vaikka tulokset oli negatiiviset.

Minunkin piti soittaa ajanvaraukseen mutta se yksi puhelu riitti. Itse pyysin vain yhden tietyn taudin testiä mutta hoitaja itse sanoi että otetaanpa kaikki samalla kertaa. Eikä mitään saarnoja tai mitään vaikka yksi positiivinen tulos olikin. Harmi että sulla oli tollanen kokemus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tämän HIV-positiivisen Tarjan asenne diagnoosiinsa. "Pikkujuttu", toteaa hän. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mihin perustuu hänen väittämänsä, että HIV-positiivisen elinajanodote voi olla jopa pidempi kuin negatiivisen.  Mut propsit muorille siitä, että rohkeni tulla esiin omalla naamallaan.

Vierailija
24/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää tämän HIV-positiivisen Tarjan asenne diagnoosiinsa. "Pikkujuttu", toteaa hän. Olisi myös mielenkiintoista tietää, mihin perustuu hänen väittämänsä, että HIV-positiivisen elinajanodote voi olla jopa pidempi kuin negatiivisen.  Mut propsit muorille siitä, että rohkeni tulla esiin omalla naamallaan.

Liekö sitten tuossa lääkkeessä jotain mikä ehkäisee muitakin tauteja? Tai sitten lääkärikäynnit on säännöllisempiä ja tutkimukset perusteellisempia kuin tavis-tarjalla. Tai sitten tuo on vain tapa huijata itseään.

Vierailija
25/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiv-positiivisille voi tulla huonot ajat, jos yhteiskunnan tuki hoitoihin vähenee.

Maamme on ollut sodan osapuoli jokaisen sadan vuoden sisällä jo kauan. Sotatilanteessa maahan ei saada kaikkia lääkkeitä

Eli yllättävissä tilanteissa lääkkeen varassa olevat ovat huonossa asemassa.

Vierailija
26/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös osaltaan selittänee sitä, miksi kyseinen henkilö sai tartunnan. Ei kondomia varmaankaan koe tarpeelliseksi tai tärkeäksi, jos siitä on seurauksena vain "pikkujuttu".

Väkisinkin tulee mieleen, että onko tällaisen ajattelutavan omaava ihminen älyllisiltä tai henkisiltä ominaisuuksiltaan jotenkin vähempiosainen. Tuo heitto pidemmästä elinajanodotteesta tukee kyllä tätä oletusta.

Vierailija
27/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo kondomi "unohdu" ihan kaikenlaisilta ja kaikilta ihmisiltä joskus elämänsä varrella. Turha sen perusteella alkaa ketään lokeroimaan. Itse otin varsinkin nuorempana aikamoisia riskejä, en osannut pelätä. Nykyisin toisin.

Vierailija
28/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tuo kondomi "unohdu" ihan kaikenlaisilta ja kaikilta ihmisiltä joskus elämänsä varrella. Turha sen perusteella alkaa ketään lokeroimaan. Itse otin varsinkin nuorempana aikamoisia riskejä, en osannut pelätä. Nykyisin toisin.

Ei kondomia voi unohtaa. E-pillerin voi. Kyllä se heppi on sen verran esillä aktin aikana, että joko kumi puetaan päälle tai ei, mutta ei se unohdu. Kyse on henkilön ajattelutavasta. Jos harrastaa satunnaista seksiä satunnaisten kumppanien kanssa, kantaa aina mukanaan kondomeja. Sen verran on velvollinen tekemään itsensä ja myös partnerinsa eteen. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
29/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet ei tajua tuota tautien testauksen tärkeyttä, koska HIV on niin harvinainen ja kaikkein yleisin, klamydia ei miehillä aiheuta yleensä kauheasti vahinkoa. Itse olin vakkarisuhteessa ilman kumia, ja sain klamydian koska toinen ei kertonut käyneensä panemassa muita (olin sanonut että jos niin tekee, niin sanoisi just tautien takia ja uskoin tyhmänä...) Vähäoireinen tauti ehti mulla tehdä tuhoja munanjohtimiin, joista ainakin toinen on nyt tukossa. Jos mulla olisi ollut enemmän kumppaneita niin olisin käyttänyt kaikkien kanssa kumia ja/tai juossut useammin testeissä, jolloin tilanne olis ollut mun kannalta parempi - nyt se luottamus ja rauhallisempi seksielämä koitui kohtaloksi! Älkää todellakaan uskoko, mitä toiset sanoo. Kondomi käyttöön aina ja testeihin kaikki kumppanit.

Vierailija
30/32 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin sama kokemus, ei millään meinata suostua testaamaan! Uskomatonta oikeasti.

Vierailija
31/32 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entiselle poikaystävälle ei suostuttu tekemään HIV-testiä koska ei käyttänyt suonensisäisiä tai ollut maksanut seksistä. Tämä Kouvolassa joku vuosi sitten. Lain mukaan kunnan on pakko testata jos sitä pyydetään. 

Itse olen käynyt testissä kolme kertaa elämäni aikana, ihan vain varmuuden vuoksi. Kuuluu minusta ihan normaaliin omasta terveydestä huolehtimiseen.

Vierailija
32/32 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yths:lla eivät suostuneet testaamaan muuta kuin klamydian, kyllä hieman ihmettelin. Nyt vuosia myöhemmin ajattelin mielenrauhan takia testauttaa uudestaan ja helposti meni. Soitto terveysasemalle, hoitaja laittoi lähetteen testeihin (kaikki taudit jotka voivat olla oireettomia), lähimpään labraan jonottamaan eikä näytteenottaja sanonut mitään muuta kuin ohjeet näytteiden antamiseen.

Tulokset tuli viikossa omakantaan. Ihanaa kun kerrankin jokin asia hoitui ilman vääntämistä.