Vaihto-oppilas järjestöt!!
Minkä järjestön kautta kannattaisi lähteä vaihtoon ja minkä kautta ei?!
Kommentit (39)
Oman kokemuksen peristeella AFS, kaverien kokemusten perusteella ehkä myös Rotary, ei Explorius.
Onko AFS hyvä saako sieltä apua tarpeen tullen jos tulee ongelmia maassa?
Kannattaa miettiä organisaatiota just sen Kannalta miten toimii ongelmatilanteissa. Afs toimii.
Vanhin järjestö Suomessa. Paljon vapaaehtoisia.
Ongelmilta ei vuoden aikana välty mutta apua saa.
itselläni huono kokemus afs:stä mutta saattaahan se olla hyvä muille.
Kaikilla järjestöillä on sama ongelma: halukkaita perheitä on vähemmän kuin halukkaita vaihto-opiskelijoita, eivätkä järjestöt halua karsia lähtijöitä niin reilusti kuin pitäisi perheiden saatavuuden perusteella. Periaatteessa luottaisin ennemmän aatteellisiin järjestöihin kuin firmoihin, jotka haluavat tehdä bisnestä. Mutta eivät ne järjestötkään pysty taikomaan hyviä perheitä, jos vapaaehtoisia ei riitä tarpeeksi.
Vähän joka organisaatiossa taitaa olla se ongelma, että aluevalvoja saa korvausta hänen vastuullaan olevien vaihto-oppilaiden määrän mukaan. Sen vuoksi hänen intresseissään ei ole siirtää vaihto-oppilasta pois huonosta perheestä, jos parempaa ei ole hänen alueellaan saatavilla. Toki usein myös vaihto-oppilaan asenne ei ole tarpeeksi sopeutuvainen isäntäperheen näkökulmasta. Lähtiessä pitää tajuta, että vaihtoon ei lähdetä viettämään biletysvuotta, vaan tutustumaan paikalliseen kulttuuriin, johon hyvinkin saattaa kuulua se, että nuoren elämä on selvästi rajoitetumpaa kuin Suomessa ja vaikka jokasunnuntaiset kirkossakäynnit.
Riippuuko hyvän isäntä perheen saaminen kun hakee ajoissa vaihto-oppilaaksi?
Ylioppilaita nämä eivät taida ottaa, mutta saksaa osaavalle lukiolaiselle suosittelen Suomi-Saksa-yhdistysten liittoa, jos ei halua maksaa montaa tonnia vaihdosta. Hinnastossa oli kulukorvaus 200e kuukaudessa perheelle, mutta käytännössä monikaan perhe ei tätä rahaa huolinut. Perheet oli ainakin omasta mielestäni hyvin valittu. Omiksi kustannuksikseni vuoden ajalta tuli vain n. 300e toimistomaksu järjestelyistä ja lennot. Saksan päässä näitä järjestää siis vapaaehtoiset ihmiset. Itse olen aina ollut semmoinen luuseriteini, etten kuvitellut tulevani valituksi, mutta niinpä vain sain s-postia minäkin. :) myös kesävaihtoon ottavat.
Oma nuoremme oli maailmalla AFS:n kautta, ja vaikka maa- ja tapauskohtaisia eroja löytyy, luotan järjestöön. Olemme myös itse ottaneet saman järjestön kautta vaihtarin.
Niin kuin täällä sanottiin, perheistä on pulaa, ja moni pulma johtuu tästä. Huonolla tuurilla perheessä voi olla parisuhdekriisti, kommunikaatio-ongelmia, kylmyyttä tai köyhyyttä- On myös hyvä muistaa, että kivan nuoren ja kivan hostperheen kemiat ja arvomaailmat eivät vain aina kohtaa, ja perheen vaihto on todellisuudessa hyvin yleistä. Tämä tuotiin myös selvästi esiin järjestön infossa vanhemmille. Kannattaa ottaa selvää, millaista kohdemaan perhe-elämä ja yleisimmät sijoitusalueet todellisuudessa ovat.
Jos haluaa hyvän perheen, hakemuksessa kannattaa antaa itsestä positiivinen ja uuteen sopeutuva kuva. Myös raikkaaseen valokuvaan kannattaa panostaa. Itse etsimme vaihtaria, joka ei ole hemmoteltu, ei halua bilettää, on avoin, kypsä, utelias, itsenäinen ja valmis sopeutumaan juuri meidän perheeseen. (Ei esim. ahdistu siitä, että saatamme napottaa illan hiljaa sohvalla iPadiemme tai kirjojemme kanssa...) Olemme puolestamme valmiit ottamaan nuoren omaksi lapseksemme vuoden ajaksi, ei vieraaksi.
Kuinka ajoissa kannattaa hakea USA vaihtoon lähtijänä?
Haluaisin itse kovasti lähteä USA:han vaihtoon, mutta arveluttaa tämä perhe juttu, mutta vaikuttaako se että saanko hyvän perheen jos haen aikaisin?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin itse kovasti lähteä USA:han vaihtoon, mutta arveluttaa tämä perhe juttu, mutta vaikuttaako se että saanko hyvän perheen jos haen aikaisin?
Ei hakuajankohdalla ole välttämättä mitään merkitystä, että millaisen perheen saa. Se on ihan tuurista kiinni ja kyllä ihan viime tingassakin hankittu host-perhe voi olla hyvä. Lisäksi perhetiedot voi tulla ihan viime tingassa silloinkin, kun on hakenut aikaisin. Joka tapauksessa kannattaa hakea ajoissa, jotta saa varmasti paikan.
Järjestöllä todella suuri vaikutus mikäli tulee ongelmia. Itse olin Travelborgin kautta, mutta ei taida enää olla olemassa. Host-perhe oli päättänyt hetken mielijohteesta ottaa vaihtarin, mun aluevastaava oli host-äidin paras ystävä, mulle oli unohdettu hakea koulupaikka jne. Kaikenlaista siis.
Kaverit oli Yfulla ja Afs:llä ja heillä ei ongelmaa järjestön kanssa + toisella oli ainakin joku viikon orientaatioleiri Jenkeissä ennen perheeseen menoa jne.
Oma lapsi nyt 15 ja jos haluaa lähteä vaihtoon, niin valintamme on Yfu tai Afs.
Kiitos vastauksista olen ehkä painottunut enemmä AFS puoleen, näiden perusteella. :)
Vanha keskustelu jo, mut uskosin, että näitä foorumeita kuitenki luetaan vielä joten:
oman kokemuksen perusteella suosittelen YFUa. Olin ite pari vuotta sit sen kautta vuoden Englannissa (ja Iso-Britanniassa ei siis YFU toimi vaan siellä päässä toimii InterStudies, jonka kaa YFU tekee yhteistyötä. En tosin ite ainakaan koennu sen olevan mikään ongelma). Asiat hoitu niinkun pitikin ja sain jopa tosi ihanan perheenki, joka otti tosi hyvin mukaan :)
AFS:stä kuullu kans jotain hyvää, mut ite ku hain eka niiden kautta niin viesteihin vastaamiseen meni ihan törkeen kauan - jotenki tuntu ettei niitä ihan niin paljoo kiinnostanu? Saatto tosin vaan olla ruuhkaakin sillon.
Rotareista kuullu kans jonkinverta hyvää, STS:stä melkeenpä pelkkää huonoo
Ja toi mistä pari puhukin, että perheistä on pulaa, nii on täysin totta. Monet perheet lopettaa vaihtarien oton myös, koska niiden vaihtarit on ollu täysii kusipäitä, jotka odottaa hotellipalvelua eikä ite jaksa vaivautua tekeen yhtään kotitöitä tai ei tottele perheen sääntöjä. Vaihtarin pitää olla avoin ja sopeutuvainen ja kunnioittaa perhettä ja heidän sääntöjään! :)
Toi mun host-perhe kans valitettavasti lopetti mun jälkeisten vaihtarien jälkeen (jotka kuulemma oli ihan täysiä idiootteja) kun ei jaksanu enää kun niin vaikee löytää ihania vaihtareita. Reilu 20 vuotta oli jo toiminu isäntäperheenä - ensin aupaireja ja sit vaihtareita, myös kaikennäkösii erikoisruokavalioisiakin, mm. ite olin vegaani ja gluteeniton koko vuoden eikä mitään ongelmaa niille, vaikka perheessä muut söivätkin ihan normi ruokaa :)
Kaikki voi mennä tosi hyvinkin. Meillä oli järjestäjänä taho, josta ei Ile tässä mainittu ollenkaan, mutta kaikki meni todella huipusti. Ei tosin ollut mitään kuukausittaisia tapaamisia jonkun kanssa, mutta nuori ei kaivannutkaan moista, oma perhe oli huippu!
AFS sitä suosittelen!