Meillä puolison kanssa hieman erimielisyyksiä töiden teettämisestä lapsilla.
Kaikki jo murrosikäisiä. Kotityöt sujuu nihkeästi mutta kuitenkin suht hyvin. Tekevät kun käsketään mutta oma-aloitteisuutta ei ole.
Sitten on kaikki ylimääräiset työt joita puolison mielestä lasten pitää oppia. Olen siinä samaa mieltä että töitä pitää oppia tekemään mutta oppiiko mitään jos pakotetaan.
Pakotanko pojan ropaamaan autoa vaikka mitään kiinnostusta siihen ei ole? Kun hän mieluummin leipoisi pullaa. Pakotanko tytön leipomaan pullaa kun hän taas olisi kiinnostuneempi korjaamaan mopoa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä jokaisen ihmisen. Kyllä se 18 blondi stadista joka opiskelee parturikampaajaksi, jopa senkin kuuluisi opetella PERUSASIAT autoista jos kerran meinaa autollaan ajella kouluunsa.
Ihan yksinkertaiset asiat kuten:
Öljyn vaihto
Renkaan vaihto
Nesteiden kattominen
Ilmanpaineiden kattominenMitä tehdä jos autosta kuuluu ääni.
Mitä tehdä jos auto ei lähde käyntiin.
Minne ne kaapelit laitetaan jos joku pyytää apua?Tälläset ihan perus normi asiat JOTKA PITÄIS OLLA PAKOLLISIA AUTOKOULUSSA.
Mutta silti tuolla liikenteessä on niitä joilla ei ole nämä asiat hallussa.Ja pitäis myös ihmisen osata tehdä ihan perus kotiruokaa.
Perunat ja jauhelihakastike on se minimi mikä nipinnapin riittää.Oli tyttö tai poika tai mikä tahansa.
En vaadi keneltäkään että pitäisi olla ammattilainen. Kunhan vaan elämiseen tarvittavat perusasiat ois kunnossa ettei kasvateta näitä uuvatteja jotka on "Ideologisesti työttömiä" joilla ei ole mitään käsitystä rahasta tai miten ylipäätään yhteiskunta toimii.
Minä tekisin niin että molemmille lapsille tytölle ja pojalle pitäis molemmille yhtäaikaa opettaa perusasioita niin että isä näyttää ja lapset seuraa ja kokeilee itse.
Vaikka puiden pilkkominen tai kalan perkaus. Ihan tälläsiä suomalaisia perusasioita mitä meidän isovanhemmat ovat omille lapsilleen opettanut. Tai vaikka ruisleivän teko.
Hyvä nämä asiat on tietää vaikkei niitä tarvitseisi edes koskaan tehdä.
Ne on nimenomaan hädän varalta tiedossa. Ja myös opettaa lapselle sympatiaa kun tietää millasen vaivan se kaveri joutuu tekemään kun kolaa lumia tai lämmittää uunia että ei oleteta ihmisistä että ne on laiskoja jos ei jaksa lähtee kaikkeen mukaan.Itse olen vähävarainen perheen isä ja minulla on kaksi tytärtä. Molemmille opetan elämän perusasiat.
4 vuotias tytär jo osaa hakata vasaralla nauloja lautaan ja ymmärtää miten puita pilkotaan ja kannetaan.
(meillä puulämmitys)
Ja osaa kolata ulkona lumia. Kyse ei oo siitä että lapsella teetätettään työt vaan siitä että lapsi ymmärtää ja osaa tehdä.Ainut vaatimus mitä 4 vuotiaani pitää tehdä on kerätä omat lelut kun on niillä leikkinyt.
Usein se lähtee ihan omasta halusta isän mukaan oppimaan asioita.Jos omat lapsenne ei halua lähtee isän mukaan opettelee juttuja niin isällä on väärä tapa opettaa.
Itsekkin omassa lapsuudessa olin hankala teini mutta silti kuuntelin tarkkaan kun isäni minulle neuvoi kalastus ja mopon rassaus juttuja. Ne on sitä yhteistä aikaa mitä lapset aikuisena voi sitten muistella.
4-vuotiaan kanssa toimiminen on hiukan eri juttu kuin 14-vuotiaan kanssa. Kyllä meillä kaikki lähti 4-vuotiaana innoissaan tekemään ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä jokaisen ihmisen. Kyllä se 18 blondi stadista joka opiskelee parturikampaajaksi, jopa senkin kuuluisi opetella PERUSASIAT autoista jos kerran meinaa autollaan ajella kouluunsa.
Öljyn vaihto
Renkaan vaihto
Nesteiden kattominen
Minne ne kaapelit laitetaan jos joku pyytää apua?Tälläset ihan perus normi asiat JOTKA PITÄIS OLLA PAKOLLISIA AUTOKOULUSSA.
Mutta silti tuolla liikenteessä on niitä joilla ei ole nämä asiat hallussa.Ja pitäis myös ihmisen osata tehdä ihan perus kotiruokaa.
Perunat ja jauhelihakastike on se minimi mikä nipinnapin riittää.Oli tyttö tai poika tai mikä tahansa.
En vaadi keneltäkään että pitäisi olla ammattilainen. Kunhan vaan elämiseen tarvittavat perusasiat ois kunnossa ettei kasvateta näitä uuvatteja jotka on "Ideologisesti työttömiä" joilla ei ole mitään käsitystä rahasta tai miten ylipäätään yhteiskunta toimii.
Minä tekisin niin että molemmille lapsille tytölle ja pojalle pitäis molemmille yhtäaikaa opettaa perusasioita niin että isä näyttää ja lapset seuraa ja kokeilee itse.
Vaikka puiden pilkkominen tai kalan perkaus. Ihan tälläsiä suomalaisia perusasioita mitä meidän isovanhemmat ovat omille lapsilleen opettanut. Tai vaikka ruisleivän teko.
Ne on nimenomaan hädän varalta tiedossa. Ja myös opettaa lapselle sympatiaa kun tietää millasen vaivan se kaveri joutuu tekemään kun kolaa lumia tai lämmittää uunia että ei oleteta ihmisistä että ne on laiskoja jos ei jaksa lähtee kaikkeen mukaan.Itse olen vähävarainen perheen isä ja minulla on kaksi tytärtä. Molemmille opetan elämän perusasiat.
4 vuotias tytär jo osaa hakata vasaralla nauloja lautaan ja ymmärtää miten puita pilkotaan ja kannetaan.
(meillä puulämmitys)
Ja osaa kolata ulkona lumia. Kyse ei oo siitä että lapsella teetätettään työt vaan siitä että lapsi ymmärtää ja osaa tehdä.Ainut vaatimus mitä 4 vuotiaani pitää tehdä on kerätä omat lelut kun on niillä leikkinyt.
Usein se lähtee ihan omasta halusta isän mukaan oppimaan asioita.Jos omat lapsenne ei halua lähtee isän mukaan opettelee juttuja niin isällä on väärä tapa opettaa.
Itsekkin omassa lapsuudessa olin hankala teini mutta silti kuuntelin tarkkaan kun isäni minulle neuvoi kalastus ja mopon rassaus juttuja. Ne on sitä yhteistä aikaa mitä lapset aikuisena voi sitten muistella.
Öljynvaihto ei taida olla ihan sellaisia pikkujuttuja joita tehdään kerrotalon parkkipaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Öljyn vaihto
Renkaan vaihto
Nesteiden kattominen
(meillä puulämmitys)
Meidän kuopus ei mielellään lähde vaarinsa kanssa tekemään yhtään mitään. Kommentointi on tyyliä "etkö sinä edes tuota osaa" Seuraavalla kerralla kun vaari ei osaa käyttää kännykkäänsä, kuopus voisi oikeutetusti käyttää samaa argumenttia sanasta sanaan. Tosin vaari tuskin ymmärtäisi jutun pointtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl noi perusasiat kannattais osata ihan sukupuolesta riippumatta ja vaikkei "hotsittaiskaan".
Ai auton ropaaminen ja pullan leipominen?
Mä olen pärjännyt oikein hyvin elämässä ilman kumpaakaan taitoa.
Autoa ropaa autokorjaamo ja pullaa saa leipomosta.
Mielunmin korjaan pikkuviat itse, kun odotan hinausautoa tunteiteja ties missä tiettömän taipaleen takana.
Pikkuvika harvoin jättää tien päälle (jos ei ole renkaan puhkeamisesta kyse). Sen kerran kun meillä on hinausautoa tarvittu, auto hinattiinkin sitten käytännössä suoraan romuttamolle, lopullinen oikosulku sähköissä...
Olenko ainoa, jolle ropaaminen on uusi sana? Mitä se tarkoittaa?
T. Satakunnasta kotoisin oleva espoolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl noi perusasiat kannattais osata ihan sukupuolesta riippumatta ja vaikkei "hotsittaiskaan".
Ai auton ropaaminen ja pullan leipominen?
Mä olen pärjännyt oikein hyvin elämässä ilman kumpaakaan taitoa.
Autoa ropaa autokorjaamo ja pullaa saa leipomosta.
Mielunmin korjaan pikkuviat itse, kun odotan hinausautoa tunteiteja ties missä tiettömän taipaleen takana.
Mitä sellaisia pikkuvikoja nykyautoissa on joita voi itse korjata hevonkuusessa (miten sä sinne tiettömän taipaleen taakse muuten pääsit autolla)
Öljyn vaihto
Renkaan vaihto
Nesteiden kattominen
Ilmanpaineiden kattominen
Mitä tehdä jos autosta kuuluu ääni.
Minne ne kaapelit laitetaan jos joku pyytää apua?
Tälläset ihan perus normi asiat JOTKA PITÄIS OLLA PAKOLLISIA AUTOKOULUSSA.
Mutta silti tuolla liikenteessä on niitä joilla ei ole nämä asiat hallussa.
Ja pitäis myös ihmisen osata tehdä ihan perus kotiruokaa.
Perunat ja jauhelihakastike on se minimi mikä nipinnapin riittää.
Oli tyttö tai poika tai mikä tahansa.
Ne on nimenomaan hädän varalta tiedossa. Ja myös opettaa lapselle sympatiaa kun tietää millasen vaivan se kaveri joutuu tekemään kun kolaa lumia tai lämmittää uunia että ei oleteta ihmisistä että ne on laiskoja jos ei jaksa lähtee kaikkeen mukaan.
Itse olen vähävarainen perheen isä ja minulla on kaksi tytärtä. Molemmille opetan elämän perusasiat.
(meillä puulämmitys)
Ja osaa kolata ulkona lumia. Kyse ei oo siitä että lapsella teetätettään työt vaan siitä että lapsi ymmärtää ja osaa tehdä.
Ainut vaatimus mitä 4 vuotiaani pitää tehdä on kerätä omat lelut kun on niillä leikkinyt.
Usein se lähtee ihan omasta halusta isän mukaan oppimaan asioita.
Jos omat lapsenne ei halua lähtee isän mukaan opettelee juttuja niin isällä on väärä tapa opettaa.