Mitä vauva tarvitsee
Nyt kaipaisin kokeneempien äitien ja isien apua. Esikoiseni laskettu aikani lähestyy ja haluaisin tehdä ennen vauvan syntymää mahdollisimman monet hankinnat pois alta, ettei pienen vauvan kanssa tarvitse sitten hätäpäissään lähteä kaupoille pyörimään. Toisaalta elämäntyyliini yleensä kuuluu myöskin se, etten osta mitään turhaa. Nyt tietysti ensimmäisen vauvan kanssa on tullut osteltua joitain ylimääräisiä söpöjä vaatteita ja muuta omaksi ilokseni. Lähinnä haluaisin nyt saada teidän kokemuksia seuraaviin kysymyksiin:
Kuinka paljon harsoja tarvitsee oikeasti? Aina sanotaan ettei niitä voi olla liikaa mutta riittääkö esimerkiski 5-10 vai pitäisikö olla enemmän? Pyykkään mielummin useammin kuin pinoan tavaraa suotta kaappeihin. Meillä on esimerkiksi liian paljon lahjaksi saatuja käsipyyhkeitä, kelpaako ne täydentämään harsokokoelmaa vai onko ne ohuet harsot jotenkin maagisia kankaita? Toki ymmärrän että kuivuvat nopeasti ja menevät pieneen tilaan mutta noin muuten.
Entäs tuttipullot? Olen ostanut nyt yhden lasisen pullon josta saa myöhemmin nokkamukin lapselle suuosan vaihtamalla. Riittääkö tämä yksi+äitiyspakkausken pullo vai onko niitäkin hyvä olla kunnon arsenaali? Jostain syystä pelkään ettei imetys onnistu joten lähinnä siksi mietin olisiko hyvä hankkia heti aluksi useampia.
Kestovaippoja haluaisin käyttää mahdollisimman paljon. Kuinka monta kestovaippasettiä kannattaisi olla kierrossa?
Sitten haluaisin tietää vielä kuinka monta vuodevaatesettiä vauvoillanne on ollut? Meillä on nyt yksi lahjaksi saatu ja lisäksi äitiyspakkauksen setti. Kannattaisiko hankkia vielä yksi vai riittääkö nämä kaksi?
Kiitos paljon jos maltatte auttaa amatööriäitiä. :)
Kommentit (73)
Kiitos paljon hyvistä ja fikuista neuvoista! Unipussia tosiaan voisin mielelläni käyttää kun se taisi äitiyspakkauksessakin olla! Olen tosi pienirintainen ja jotenkin epäilen että rintojen kehitys on tyssännyt murrosikään. Nyt raskauteenkaan ne eivät ole reagoineet mitenkään; eivät ole aristaneet tai kasvaneet missään vaiheessa. Koko muu keho on ihan 100 % raskaana mutta tissit tuntuu olevan autuaan tietämättömiä koko meneillään olevasta touhusta. Siksi kai olen ruvennut aavistelemaan ettei niistä mitään maitoakaan koskaan heru. :D
tämä taitaa olla provo sillä jos oikeasti sinulla olisi laskettuaika lähellä tietäisit että äitiyspakkauksessa ei tuttipulloa ole....
Vierailija kirjoitti:
tämä taitaa olla provo sillä jos oikeasti sinulla olisi laskettuaika lähellä tietäisit että äitiyspakkauksessa ei tuttipulloa ole....
Eikö siinä ollut? :D Sitten niitä ainakin pitää hankkia vielä yksi lisää. Pakkauksessa oli niin paljon kaikkea että en jokaista tuotetta muista. En ole sitä vielä niin pieteetillä kartoittanut kun vauvakin on masussa. :D
Ap
Tissiä, syliä ja vaippoja tarvitsee. Muut kerkiää hakea kaupasta syntymän jälkeen, jos edes muuta tarvii.
Mulla ei lähtenyt maito kunnolla herumaan ja vauva sai synnärillä jo lisämaitoa. Ne pienet tuttipullot sai viedä mukanaan, muuten olisivat menneet roskiin. Niitä kertyi aika kasa ja hyvin niillä pärjäsi sen pari viikkoa, minkä aikaa lisämaidolle oli tarvetta. Yhden tuttipullon olin ostanut etukäteen. Todellisuudessahan tuttipullojakin on hyvä olla monta JOS vauva syö korviketta.
Harsoja meilläkään ei juuri tarvittu, kumpikaan vauvoista ei ole puklaillut. Harsothan ovat maagisia vain imukykynsä ja nopean kuivumisen ansiosta. Itse pihinä ostin Ikeasta minipyyhkeitä, harsot kun ovat aika kalliita, ja käytin niitä vauvalle pesulappuina ja myöhemmin lattian pesuun jne.
Vaippoja kuluu päivässä muistaakseni noin 7-10, eli kestovaippoja olisi hyvä olla tuplaten tuo määrä? Joka päivälle yksi vaippa/harsokoneellinen. Vauvan kasvaessa vaipan vaihtovälikin pitenee ja koot ovat pidemmän aikaa käytössä.
Netistä löytää kyllä vastauksia, et ole ensimmäinen tuleva äiti joka näitö asioita pohtii :).
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon hyvistä ja fikuista neuvoista! Unipussia tosiaan voisin mielelläni käyttää kun se taisi äitiyspakkauksessakin olla! Olen tosi pienirintainen ja jotenkin epäilen että rintojen kehitys on tyssännyt murrosikään. Nyt raskauteenkaan ne eivät ole reagoineet mitenkään; eivät ole aristaneet tai kasvaneet missään vaiheessa. Koko muu keho on ihan 100 % raskaana mutta tissit tuntuu olevan autuaan tietämättömiä koko meneillään olevasta touhusta. Siksi kai olen ruvennut aavistelemaan ettei niistä mitään maitoakaan koskaan heru. :D
Ei se koko ja ulkonäkö määritä maidontuloa, lohdutukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla rinnat kasvoivat vasta synnytyksen jälkeen. Ongelmana mulla onkin, että povi on nyt todella suuri ja ryhditön. Imetyksessä on vaikea löytää hyvää asentoa ja vauva ei ilman rintakumia saa kunnollista otetta nännistä. Onneksi maitoa sentään tulee, joten olen pystynyt edes pumppaamaan sitä vauvalle. Oon aina inhonnut isoja rintojani ja ärsyttää, että tässäkin ne ovat haitaksi.
Meillä pinnasänky oli käytössä yli kaksivuotiaaksi, kun laidan sai pois ja lapsi siihen mahtui nukkumaan. Petivaatteita ja lakanoita meillä on kai ollut alkuun kolme settiä, kun yksi on sängyssä, toinen pesussa ja kolmas kuivumassa. Vauvalla ei meinannut kakat pysyä vaipassa, lakanapyykkiä tuli alkuun joka päivä. Ja kyllä omaan silmään se vaihtelukin oli kivaa, vaikka kyse onkin toisen lakanoista. Niitä ehtii ostella kyllä lisää jos tarvetta ilmenee. Meillä taisi olla lopulta viisi lakanaa+pussilakanaa. Tyynyliinalle tuli käyttöä vasta noin 2,5-vuotiaalle, kun alkoi käyttää tyynyä ja silloin olikin käytössä jo jatkettava sänky ja lasten peitto (pussilakanasettejä ja lakanoita nyt yhden vatsataudin jälkeen kaiketi viisi). Jotkuthan käyttävät vauvallakin tyynyliinaa päänalusena, vaikkei tyynyä vielä olisikaan. Mun mielestä turhaa kun lakanaa sai kuitenkin olla vaihtamassa lähes päivittäin.
Kiitos kutoselle hyvistä neuvoista! :) Olen selvästi lukenut netistä vain harsofanaatikkojen kirjoituksia koska olen ajatellut että niille pitää varata oma kaappi jotta selviää. Vaippoja taas tarvitseekin enemmän kuin olin ajatellut. Niitä onneksi löytää varmasti kirppareilta vielä hyvin.
Kiitos myös lohdutuksen sanoista imetyksen suhteen, toivon tosiaan että se lähtisi sujumaan. Ehkä pitää yrittää olla stressaamatta siitä nyt ainakaan etukäteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä pinnasänky oli käytössä yli kaksivuotiaaksi, kun laidan sai pois ja lapsi siihen mahtui nukkumaan. Petivaatteita ja lakanoita meillä on kai ollut alkuun kolme settiä, kun yksi on sängyssä, toinen pesussa ja kolmas kuivumassa. Vauvalla ei meinannut kakat pysyä vaipassa, lakanapyykkiä tuli alkuun joka päivä. Ja kyllä omaan silmään se vaihtelukin oli kivaa, vaikka kyse onkin toisen lakanoista. Niitä ehtii ostella kyllä lisää jos tarvetta ilmenee. Meillä taisi olla lopulta viisi lakanaa+pussilakanaa. Tyynyliinalle tuli käyttöä vasta noin 2,5-vuotiaalle, kun alkoi käyttää tyynyä ja silloin olikin käytössä jo jatkettava sänky ja lasten peitto (pussilakanasettejä ja lakanoita nyt yhden vatsataudin jälkeen kaiketi viisi). Jotkuthan käyttävät vauvallakin tyynyliinaa päänalusena, vaikkei tyynyä vielä olisikaan. Mun mielestä turhaa kun lakanaa sai kuitenkin olla vaihtamassa lähes päivittäin.
Tätä juuri mietinkin, että meneekö lakanat käytännössä joka päivä vaihtoon vai kuinka hyvin jätteet pysyy yöllä vaipassa? Meillä on myös Stokken pinnasänky jonka saa sitten laidan irrottamalla myös isomman lapsen sängyksi joten sikäli siihen sopivat lakanat olisivat kyllä käytössä pidempään. :)
Ap
Meillä on vaihdettu lakanat van tarvittaessa.. ei todellakaan päivittäin.
Se tyynyliina tai harso esim pikkupyyhkeen päällä on kätsy, kun kuolaa/puklaa. Ei tarvi vaihtaa kaikkia lakanoita niin usein.
Patjansuojus, eli muovitettu frotee kantsii olla pepun kohdalla ainakin. Meillä oli koko pinniksen kokoinen, niin ei tarvinnu patjaa uusia sit kakka/oksukatastrofin jäljiltä.
Liivisuojia muista itelles hommata.
Mulla eka muksun tultua rinnat kasvoi synnärillä 3 kuppikokoa yhdessä yössä kun maito nousi. Ihanat repeämät tuli ja jäi ikuiset jäljet. Tuska oli sen mukainen..
Käy lukemassa tämä pullonpyörittäjien opas. https://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/6535d44c2c288ef0acda877d1aa…
Siinä on hyvää tietoa jos joutuu pumppaamaan lapselle maitoa sekä sitten korvikkeen käytöstä. Käy lukemassa imetys.fi sivut niin tiedät miten se imetys alkaa ja mitä voi tehdä jos ei heti suju, sairaalassa eivät ehkä osaa/ kerkeä neuvomaan välttämättä kunnolla. Imetys useasti sujuu kun uskoo itseensä ja maito nousee kyllä useimmilla kun vain annetaan sen lapsen olla iholla ja ei tungeta korviketta heti venyttämään mahalaukkua. Tietysti jos neuvola/sairaala sanoo niin sitten lisämaito tarvittaessa. Ota selvää onko paikkakunnallasi osaavaa imetystukiryhmää tai neuvontaa.
Vauva ja sitten äiti tarvitsevat unta, ruokaa ja tutustumista toisiinsa. Eli muista otse sitten levätä ja tankata kun vauva nukkuu ja anna siivouksen vaikka odottaa. Hanki myös kertakäyttövaippoja varalle yksi paketti jos kaikki kestot yhtäkkiä loppuukin. Ikinä kun ei tiedä tuleeko kerran päivässä vai kerran viikossa kakit täysimetetyillä.
harsojen määrä riippuu siitä, miten usein pesee pyykkiä ja miten paljon vauva puklauttelee. Jälkimmäistähän ei ainakaan voi ennen syntymää tietää :) meillä harsoja on varattuna varmaan jopa kolmisenkymmentä, kun osa on vain puklurättikäyttöön ja osa on peppupyyhkeinä. Toki oikeita pyyhkeitä voisi myös hommata tuohon peppupyyhekäyttöön ja puklurätteinä meillä oli esikoisella myös käytössä ikean halvimpia keittiöpyyhkeitä, jotka siis on huomattavasti halvempia kuin harsot, mut ei valitettavasti myös ihan yhtä isoja ja hyviä. Mut menettelivät käytössä. Nyt ne on siirretty keittiöpyyhkeiksi.
Pulloja riittää varmaan ihan alkuun tuo yksi, ellet siirry korvikkeelle. Lakanoita meillä oli käytössä vain kahdet, ja ne riitti oikein hyvin. Meillä ei ainakaan kakkavahinkoja sattunut päivittäin. Mut lakanoiden alle aina muovitettu frotee tai muu vastaava patjansuojus.
Meillä harsoja käytössä 4 kpl, yksi pepun kuivaukseen, yksi syömistilanteissa, yksi uniliinana, ja yksi kulkee turvakaulossa mukana. Hyvin riittää, pesen pari krt viikossa.
Vaatteita 3 settiä (body+housut) aina käytössä olevaa kokoa. Unipukuja 3.
Tuttipulloja 4 ja tutteja 2. Lakanoita 2. Huppupyyhkeitä 2.
Vauva 3kk nukkuu pinnasängyssä unipesässä.
Lämpöpussi turvakaukalossa kätevä talvivauvalla. Toppapuku vaunuihin.
Näillä ollaan hyvin pärjätty, en tykkää hamstrata ylimääräistä.
Tässä on kaikkea tietoa synnytyksestä ja vauvan hoidosta, en tiedä saako paperiversiota neuvolasta. On vuodelta 2015 kelan sivuilta saa viimeisimmät ohjeet tukienhakuun, muut tiedot ei varmaankaan vanhene.
Meille tulee vauva:
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129572/MUU2017_306.pdf?seq…
Minusta on turha hamstrata melkein mitään, mitä saat ostettua samalla kun teet ruokaostokset. Jos edes kerran parissa viikossa asioit isossa marketissa, niin se riittää. Ja kyllä ne tavalliset pyyhkeet puklun torjuntaan käyvät.
Itse ostelin turhaan ainakin pienikokoisia vaatteita ja petikamppeita. Pahin turhake oli vaipparoskis. Sen tehtävän ajaa kun laittaa pissavaipat tyynesti kylppärin roskikseen ja työntää kakkavaipat ensin pieneen muovipussiin ja sitten sinne kylppärin roskikseen. Tai vaikka keittiön roskikseen, jos sitä tulee tyhjennettyä useammin, ihan sama.
Mutta raskauden aikana kannattaa ostaa kantoliina tai kantoreppu, sekä opetella käyttämään niitä. Minä hänkin molemmat liian myöhään, enkä enää ehtinyt perehtyä niiden käyttämiseen (vauvan kanssa itsevarmuus otteissa on hyväksi), joten käyttämättä jäivät. Samoin vaunut ja turvakaukalo kannattaa hommata ajoissa, sekä perehtyä käyttämiseen.
Ja kaikki vauvan huonekalut etukäteen myös, varsinkin koottavat. Ja ekat d-tipat sekä desinfiointiaine.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on turha hamstrata melkein mitään, mitä saat ostettua samalla kun teet ruokaostokset. Jos edes kerran parissa viikossa asioit isossa marketissa, niin se riittää. Ja kyllä ne tavalliset pyyhkeet puklun torjuntaan käyvät.
Itse ostelin turhaan ainakin pienikokoisia vaatteita ja petikamppeita. Pahin turhake oli vaipparoskis. Sen tehtävän ajaa kun laittaa pissavaipat tyynesti kylppärin roskikseen ja työntää kakkavaipat ensin pieneen muovipussiin ja sitten sinne kylppärin roskikseen. Tai vaikka keittiön roskikseen, jos sitä tulee tyhjennettyä useammin, ihan sama.
Mutta raskauden aikana kannattaa ostaa kantoliina tai kantoreppu, sekä opetella käyttämään niitä. Minä hänkin molemmat liian myöhään, enkä enää ehtinyt perehtyä niiden käyttämiseen (vauvan kanssa itsevarmuus otteissa on hyväksi), joten käyttämättä jäivät. Samoin vaunut ja turvakaukalo kannattaa hommata ajoissa, sekä perehtyä käyttämiseen.
Ja kaikki vauvan huonekalut etukäteen myös, varsinkin koottavat. Ja ekat d-tipat sekä desinfiointiaine.
Jatkan vielä, että huonekalujakaan ei tarvitse niin kauan kun vauva nukkuu äitiyspakkauksen laatikossa tai vieressäsi. Mutta siis jos olet jotain hankkimassa, niin voi hankkia ajoissa ja laittaa paikalleen.
Meillä oli neljä harsoa. Tyttö ei puklannut varmaan kertaakaan. Käytin niitä lähinnä imettäessä suojana.
Lisäksi meillä oli rattaat, leikkimatto, itkuhälytin ja kylpytuki. Pulloja ostin yhden valmiiksi ja lisää sitten, kun imetys alkoi tökkiä. Lakanoita meillä oli kahdet. Samoin vauvan kylpypyyhkeitä.
Sittereitä ja kantovälineitä ei kaivattu. Onneksi jätin aika paljon ostettavaa synnytyksen jälkeiseen aikaan, niin jäi paljon meille turhaa ostamatta.
Jos käytät kestoja harsot on niissä myös hyviä imuja. Facebookissa on "kestovaippayhdistyksen tuki ja kirppis" aivan ehdottomasti parasta tukea kestoiluun. 😊 Myös imetyksen tuki- ryhmä facebookissa on liittymisen arvoinen.
Riippuu vauvastanne ja omista tottumuksistanne. Mä esim. en juurikaan niitä harsoja tarvinnut ja ne äitiyspakkauksen harsot riittivät. En ostanut niitä lisää. Pullojakaan en koskaan käyttänyt, mutta kannattaahan niitä silti vaikka pari olla valmiina, jos tarvitseekin. Pari tuttiakin voi olla valmiina, mutta jos haluaa imetyksen onnistuvan, miin kannattaa aluksi hieman pidättäytyä käyttämästä tuttia kunnes imuote on vakiintunut. Miksi muuten pelkäät, ettei imetys onnistu? Luota vain itseesi, jos olet ihan terve ja normaalirintainen nainen. Yleensä imetys on fysiologisesti ihan mahdollista terveelle naiselle. Mulla kestovaippoja on noin kymmenkunta kappaletta ja öisin käytän kertiksiä, kun niillä pysyy kuivana pidempään. Ja vuodevaatteitakaan ei vauvalle ole juuri tarvinnut, kun nukkuu perhepedissä. Käytän vauvalla unipussia peittona, niin pysyy peitto varmasti päällä. Unipussi oli mielestäni ihan hyödyllinen, jos esim. sitä tykkäisit käyttää.