Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelette TET-harjoittelusta? Onko hyväksikäyttöä vai mahdollisuus saada hyvää kokemusta?

Vierailija
27.02.2018 |

Mitä ajattelette yläasteen TET-harjoittelusta? Onko se lasten hyväksikäyttöä vai onko se mahdollisuus saada hyvää työkokemusta ja nähdä paikkoja, joihin voi päästä kesätöihin?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole hyväksikäyttöä. Lapset on ihan koko ajan ohjattavia, joten heistä ei paljon hyödy. Hyvä kokemus ja antaa nuorelle mahdollisuuksia.

Vierailija
2/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET = työelämään tutustuminen. Hyvä nähdä millaisia töitä, työpaikkoja ja työyhteisöjä olemassa ja millaiselta tuntuu olla osana sitä. Ei sieltä mitään tulevaisuuden ammattia tai työpaikkaa tarvi silmäillä. Kiva tietenkin, jos saa sitä kautta kesätyöpaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä näkee vastaako ennaķkokuvitelma jostain ammattialasta todellisuutta.

Vierailija
4/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida monellekaan työnantajalle olla hyötyä noista TET-harjoittelijoista. Yhden työntekijän aika menee nuorten neuvomiseen ja opastamiseen. Usein se työtekijä tekisi yksin ne työt puolta lyhyemmssä ajassa kuin sitä nuorta neuvoessa. Ja kun tämä nuori ei kuitenkaan jää taloon - vaan jatkaa koulussaan - että siinä mielessä se opastaminen on hukkaan heittetyä aikaa.

Mutta hyvä, että nuoret pääsevät tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin.  Se heille suotakoon ja opastajille pitkää pinnaa. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Vierailija
5/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi edes ajatella noin typerästi? Minusta tuollaisia tet-päiviä saisi olla enemmänkin nuorille. Saisi sitten useamman vuoden kypsytellä ajatusta siitä omasta unelmaduunista. Itse valmistun sairaanhoitajaksi tänä vuonna ja edelleen teemme palkattomia harjoitteluja sairaalan eri osastoilla. Miksi meidän täytyisi saada niistä harjoitteluista rahaa kun niitä tehdään tasan tarkkaan oman ammattitaidon kartuttamista varten? Tet-jaksot ja kouluihin liittyvät harjoittelujaksot ovat juuri hyviä tapoja saada jalkaa oven väliin työelämään, JOS vain oma asenne on oikea.

Vierailija
6/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä niiiiin yhtä tyhjän kanssa juttu. Paikkoja sai etsiä kissojen ja koirien kanssa.

Vierailija
7/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tettiläiset ovat suuri riski, hienoa että jotkut yritykset uskaltavat vielä heitä ottaa. Muistatteko kun työnohjaajat joutuivat vastuuseen siitä toisen pojan kuolemaan johtaneesta trukkionnettomuudesta, vaikka poikia oli kielletty käyttämästä trukkia!

Vierailija
8/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tärkeää nuorille.

Vierailija
9/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ysiluokan TET-jakso oli ihan huippu. Kävin pari viikkoa toimistossa "töissä", tapasin mielenkiintoisia ihmisiä ja lounastauoilla söin oikeissa ravintoloissa. Rentoa hommaa.

Minusta aivan eri asia alaikäisten teinien työkokeilut kuin aikuisten tai ammattiin opiskelevien kuukausien mittainen palkattoman työn teettäminen. Ensin mainituista ei juurikaan ole hyötyä työpaikalle, tosin eipä se tettiläinenkään siitä yleensä mitään saa. Sen sijaan palkaton harkkari tekee voittoa yritykselle.

Vierailija
10/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin oli järkyttävän tylsä TET. Minulle ei ollut kuin kolmeksi ensimmäiseksi päiväksi muutama työ ja päivittäinen imurointi. Sitten loput ajasta imuroin kerran päivässä, loput tunnit istuin ja sain tehdä mitä halusin, kun ei vain ollut mitään tehtäviä. En ymmärrä, miksi ottivat minut sinne kun oikeille työntekijöillekään ei riittänyt mitään tehtäväksi.

Vierailija
11/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon jos löytää tettipaikan, jossa oikeasti ehditään opastamaan ja ottamaan mukaan oikeisiin hommiin. Täältä päin ei tuollaisia paikkoja löydy, joten siivoiluksi ja kahvinkeitoksi menee, valitsi minkä alan vaan.

Vierailija
12/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta. Olin TETissä 15-vuotiaana suositussa ns. "paremman väen" kahvilassa Helsingissä. Tiskasin, blokkasin ja vein annoksia yksin, järkyttävä kiire, en ehtinyt syömään (10-16:30, jouduin jäämään aina ylitöihin), kerran päivässä sain käydä vessassa ja pitää parin min juomatauon. Lounaskokit huusi ja v*ttuili ensimmäiset pvt kun olin liian hidas, anteeksi nyt vaan, olen täällä ensimmäistä päivää, mistä voisin tietää mihin mikäkin kulho kuuluu ja missä mikäkin pöytä sijaitsee. En saanut mitään perehdytystä. Jos oikein ymmärsin niin sen viikon tuurasin ilmaiseksi jotain toista tiskaajaa. Ja sitä tiskiä oli... Tosiaan suosittu paikka, varsinkin lounasaikaan.

Mun lisäksi oli kaksi tarjoilijaa, ja 1-2 lounaskokkia. Yksi niistä (mies)tarjoilijoista flirttaili ja yritti päästä iholle koko ajan.

P*ska homma, mutta tulipahan tehtyä (ja itkettyä joka ilta kun kotiin pääsin). Olin aivan liian kiltti.

Vierailija
13/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole TET-harjoittelu vaan TET tarkoittaa Työ Elämään Tutustumista. Siinä tutustutaan työelämään, ei se ole työharjoittelu vaan tutustuminen. 

Vierailija
14/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

TET-hommat omalla kohdalla joskus 1980-luvulla oli kyllä lähinnä jonkinlaista jämätöiden teettämistä täysin ilmaiseksi.

Olin siellä kuukauden verran sitten kesälläkin töissä jonkinlaista palkkaakin vastaan. Mutta kyllä se ilmi kävi nopeasti että kyse oli halpatyön varassa toimivasta firmasta, joka oli toiminut Suomessa toki jo pidempään, mutta oli nähtävissä että juuri sellaiset firmat siirtyy Kiinaan.

Ja niin siinä lopulta muutaman vuoden kuluessa kävikin.

Kyse oli muovikomponenttien valmistajasta, firma ei sinällään välttämättä ollut huono, mutta ainakin omalla kohdalla palkkataso oli helppo moninkertaistaa muissa firmoissa, eli se kuukauden pätkä jäi kuukauden pätkäksi ja sitten hakemaan muista firmoista parempaa liksaa.

Ja sitten tulikin jo 90-luvun lama ja sen pitkäaikaiset seuraukset, mutta se onkin sitten jo kokonaan toinen tarina.

Vierailija
15/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitipä kirjoitti:

Ei taida monellekaan työnantajalle olla hyötyä noista TET-harjoittelijoista. Yhden työntekijän aika menee nuorten neuvomiseen ja opastamiseen. Usein se työtekijä tekisi yksin ne työt puolta lyhyemmssä ajassa kuin sitä nuorta neuvoessa. Ja kun tämä nuori ei kuitenkaan jää taloon - vaan jatkaa koulussaan - että siinä mielessä se opastaminen on hukkaan heittetyä aikaa.

Mutta hyvä, että nuoret pääsevät tutustumaan erilaisiin työpaikkoihin.  Se heille suotakoon ja opastajille pitkää pinnaa. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Kyllä niistä olisi ainakin meidän tapauksessa hyötyä. Esimerkiksi omalla työpaikallani on paljon skannattavaa (meille tulee erilaisia kirjeitä ja lisäksi lehtiä, joissa olennaisten juttujen kohdalla on merkit) ja sitten paljon tuhottavaa.  Myös erilaisten listausten naputtelua Exceliin riittää. Kaikki nämä ovat ihan hyödyllistä työtä. Työkaverini on sitä mieltä, että tällaisista asioista pitäisi TET-harjoittelijalle pitäisi maksaa palkkaa, koska muuten se on hyväksikäyttöä. Tällä hetkellä meidän politiikkamme on se, että TET-harjoittelijalle maksetaan lounas firman ruokalassa ja lisäksi hän saa erilaisia yrityksen logolla varustettuja esineitä harjoittelun jälkeen (mm. reppu, juomapullo, usb-tikku).

Vierailija
16/16 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän