Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettelusta

Vierailija
27.02.2018 |

Ollaan lähdössä perheen voimin Leville parin viikon päästä. Minä ja kaksi poikaa lasketaan ensimmäistä kertaa, antakaa vinkkejä ja neuvoja. Minkälaiset ja mitkä rinteet sopivat aloittelijoille ja johon voisi viedä myös 12v ja 10v pojat kunhan oppivat pysymään pystyssä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatkaa hiihdonopettaja parina-kolmena ensimmäisenä päivänä ja sitten helppoihin rinteisiin harjoittelemaan.

Vierailija
2/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tarpeellinen tuo hiihdonopettaja on? Kannattaako kokeilla ensin itse että miten onnistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena poika aloitteli eturinteiden mattohissillä, etelärinteessä myös mattohissi. Nopeasti sai tuntumaa lasketteluun ja lasketeltiin kyllä ympäri tunturia.

Vierailija
4/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tarpeellinen tuo hiihdonopettaja on? Kannattaako kokeilla ensin itse että miten onnistuu?

Silkkaa rahastusta. Tyhmiltä turisteilta päivällä rahat pois ja Hullu Poroon illalla poimimaan etelän hetelmiä.

Vierailija
5/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten rinteet on merkitty erikseen, joten sieltä on paras aloittaa. Muissa rinteissä vaikeusasteet menee sitten vihreä, sininen, punainen, musta, tupla- tai triplamusta. Vihreä on hyvin loiva, sininen jo vähän haastavampi, jne. Tupla- tai triplamustat ja offpiste-rinteet (luonnontilassa olevat) on sitten eksperteille, mutta niitä on suomessa vähän.

Vierailija
6/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeminen on helppoa. Painovoima hoitaa kaiken työn. Alhaalla sitten istahtaa lumelle ja pysäyttää näin vauhdin.

Vierailija
7/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkkaa rahastusta. Tyhmiltä turisteilta päivällä rahat pois ja Hullu Poroon illalla poimimaan etelän hetelmiä.

Jaa, minä opettelin aikuisiällä laskettelemaan Alpeilla ja kyllä vaan hiihdonopettajasta oli valtavasti hyötyä. Sain oikean tekniikan enkä vaan vähän sinnepäin.

Vierailija
8/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loivia rinteitä on tunturin "takaosassa", eli sinne vaan. Itse ollaan menossa tänä talvena jo kolmannen kerran. Tottakai hotellissa asuminen maksaa, mutta virkistäytyminen on aina sen arvoista.

Vierailija
9/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä opettelin aikuisiällä laskettelemaan Alpeilla ja kyllä vaan hiihdonopettajasta oli valtavasti hyötyä. Sain oikean tekniikan enkä vaan vähän sinnepäin.

Taisit saada jotain muutakin ;)

Vierailija
10/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa ykskin lomakohde, missä ei SESONKINA rahasteta: hyviä sellaisia paikkoja kun ei yksinkertaisesti ole. Muutoin kantsii mennä lähimetsään hiihtelemään.

Vierailija
11/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levillä kylään laskeva leveä punainen eturinne on jyrkkä ja usein jäinen - hankala vähän kauemminkin laskeneelle. Etelärinteissä South pointin tuolihissin luona on helppoja sinisiä. pidempiä ja aloittelijoille ja lapsille Leevilandia, jossa pääsee alkuun. Ehdottomasti siis sieltä aloitus, eturinteiden kautta ei kannata lähteä tutustumaan suurempiin rinteisiin sitten kun vähän tuntumaa on lasketteluun jo hakenut. 

Hiihdonopettajan kanssa kannattaa alussa hrjoitella vähintään joku tunti. Saa oikeat otteet ja tekniikat heti. Itse olen parikymppisenä aloittanut itsekseni ja vaikka nyt on takana parikymmentä vuotta laskettelua niin tekniikan puute haittaa vieläkin. Toki ehkä kannattaa ensin hakea itse se tuntuma matto- tai teleskooppihissien lyhyissä loivissa rinteissä  niin ei mene aikaa siihen.

Vierailija
12/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanopa ykskin lomakohde, missä ei SESONKINA rahasteta: hyviä sellaisia paikkoja kun ei yksinkertaisesti ole. Muutoin kantsii mennä lähimetsään hiihtelemään.

Yksityistunti Levillä 84e(=500mk) koulutusvaatimus opettajalle viikon kurssi. Hahaha

Vierailija
13/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityistunti Levillä 84e(=500mk) koulutusvaatimus opettajalle viikon kurssi. Hahaha

Miksi alapeukku? Tuohan oli faktatietoa.

Vierailija
14/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin itse lasketella siinä vaiheessa kun lapset alkoivat pysyä jaloillaan niin että oli aika aloittaa laskettelun opettelu.

Opetin ensin itse. Vauhti ja pystyssä pysyminen oli ihan jees jo ensimmäisenä päivänä mutta turvallisuuspuolesta ja rinne etiketistä ei tieto mennyt pätkääkään perille.

Seuraavana aamuna pukkasin pennut alkeisryhmään vain ja ainoastaan siksi että turvallisuuspuoli menee paremmin perille vieraalta ihmiseltä. Tästä olen monesti taputtanut itseäni olalle. Tuli oikein hyvä näin. Suosittelen.

Vierailija
15/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette ota mitään opetusta alkuun, perehtykää itsenäisesti rinteiden ja hissien toimintatapoihin ja "etikettiin". Olen pari kertaa nähnyt kauheita vaaratilanteita, joissa itseoppineet rinteen "starat" ovat laskeneet täysin muista ja muiden turvallisuudesta piittaamatta. Toki törttöilijöitä voi olla osaavienkin laskijoiden joukossa, mutta on ikävää lapsille jos tietämättömyyttään aiheuttavat jonkun kurjan tilanteen, josta saavat sitten kuulla kunniansa. 

Vierailija
16/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette ota mitään opetusta alkuun, perehtykää itsenäisesti rinteiden ja hissien toimintatapoihin ja "etikettiin". Olen pari kertaa nähnyt kauheita vaaratilanteita, joissa itseoppineet rinteen "starat" ovat laskeneet täysin muista ja muiden turvallisuudesta piittaamatta. Toki törttöilijöitä voi olla osaavienkin laskijoiden joukossa, mutta on ikävää lapsille jos tietämättömyyttään aiheuttavat jonkun kurjan tilanteen, josta saavat sitten kuulla kunniansa. 

Ylhäältä tuleva väistää ja jonossa ei sovi etuilla. Siinä kaikki mitä tarvii tietää.

Vierailija
17/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leville mennään naimaan ja ryyppäämään, ei laskettelemaan.

Vierailija
18/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90% joo :)

Vierailija
19/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällöin myös hiihdonopettajista on jotain hyötyä

Vierailija
20/62 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku luetella näitä toimintatapoja ja ”etikettejä”?

Voin valmistautua henkisesti ja ehkä poikienkin päähän menisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän