Mielialalääkkeen lopetus ja oireiden paluu
Jos lopetan mielialalääkkeen seinään, niin kuinka nopeasti mahdollisten masennusoireiden pitäisi palata jos niitä vielä on? Kokemuksia?
Kommentit (12)
Älä lopeta lääkkeitä seinään. Ota yhteyttä lääkäriin ja pyydä lääkkeen lopetus, jolloin lääkitystä aletaan hitaasti laskemaan. Lähes jokainen lääke aiheuttaa vieroitusoireita, ja lopetus on turvallinen vain silloin, kuin se tehdään oikein.
Älä lopeta kuin seinään... se voi olla aikamoinen cold turkey -kokemus. Mieluummin pienennät annosta pikkuhiljaa parin viikon aikana.
Minulla on ahdistusta, ei masennusta, ja olen kuuden vuoden aikana kolme kertaa lopettanut lääkityksen. Ekalla kerralla pahat ahdistusoireet palasivat 2 kk päästä, tokalla kerralla 3 kk päästä ja kolmannella 4 kk päästä. Eli hieman on tuo aika pidentynyt, mutta joka kerta ne ovat palanneet voimakkaina, valitettavasti. Masennuksen kanssa on vähän eri juttu koska masennus menee useammin ohi, ahdistuneisuus taas on herkemmin kroonista.
Vähitellen ne pitää lopettaa ja siltikin voi tulla pahojakin viekkareita. Mä vähensin ja lopetin Venlafaxin varovasti ohjeen mukaan ja olo on ollut kauhea, siis fyysisesti. Nyt on mennyt viikko, ja paha olo ja huimaus jatkuu, mutta hieman lieventyneinä.
Miksi kukaan fiksu ihminen edes alottaisi noita?
Aiheuttavat lihomista, lisäävät harhaluuloisuutta ja turruttavat seksielämän.
Mitä hitaammin lopettaa, sen vähemmän vieroitusoireita. Viimeksi lopetin kuukauden aikana eikä viekkareita ollut juurikaan.
t. se 3 krt lopettanut
Vierailija kirjoitti:
Älä lopeta kuin seinään... se voi olla aikamoinen cold turkey -kokemus. Mieluummin pienennät annosta pikkuhiljaa parin viikon aikana.
Minulla on ahdistusta, ei masennusta, ja olen kuuden vuoden aikana kolme kertaa lopettanut lääkityksen. Ekalla kerralla pahat ahdistusoireet palasivat 2 kk päästä, tokalla kerralla 3 kk päästä ja kolmannella 4 kk päästä. Eli hieman on tuo aika pidentynyt, mutta joka kerta ne ovat palanneet voimakkaina, valitettavasti. Masennuksen kanssa on vähän eri juttu koska masennus menee useammin ohi, ahdistuneisuus taas on herkemmin kroonista.
Masennuslääke ei ensinnäkään ole mikään ahdistuslääke (anti-anxiety -lääke) joten voisiko johtua siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääke ei ensinnäkään ole mikään ahdistuslääke (anti-anxiety -lääke) joten voisiko johtua siitä?
SSRI- ja SNRI lääkkeitä nimenomaan käytetään ahdistuneisuuden hoitoon.
Lopetusvinkki: ota 3/4 tablettia viikon ajan, 1/2 tablettia toinen viikko ja 1/4 tablettia kolmas viikko. Hyvin pitäisi mennä tällä ohjeella. Älä lopeta kerralla!
Vierailija kirjoitti:
Lopetusvinkki: ota 3/4 tablettia viikon ajan, 1/2 tablettia toinen viikko ja 1/4 tablettia kolmas viikko. Hyvin pitäisi mennä tällä ohjeella. Älä lopeta kerralla!
...kaikkia lääkkeitä ei voi jakaa. Älä hullu neuvo moiseen jossain internetissä kun et tiedä kuinka taukki ruudun toisella puolella on.
Mä lopetin viime viikolla seinään, lopputulos oli se, että kahden päivän päästä alkoi ahdistuksen takia toimintakyky mennä ja muutaman päivän päästä olinkin sänkypotilas kun ahdisti ja masenti niin pahasti, joten aloin kiltisti popsia pillereitä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...kaikkia lääkkeitä ei voi jakaa. Älä hullu neuvo moiseen jossain internetissä kun et tiedä kuinka taukki ruudun toisella puolella on.
Joo, jos esim. Voxraa jos menee puolittamaan, voi tulla psykedeeliset olot.
Blaa blaa blaa