Tiedostatteko nukkuessa olevanne unessa?
Tämä tietysti koskee teitä jotka muistatte näkemänne unia. Eli tajuatteko unessa että tämä ei ole todellisuutta? Ja jos niin, kykenettekö kontrolloimaan unia ne? Englanninkielinen termi tälle on lucid dreaming, en ole varma onko suomenkielistä termiä kyseiselle asialle.
Itse näen tälläisiä unia aina välillä, se on oikeasti aika hauskaa kun tajuaa että ei hitsi, tämä on unta ja voin tehdä mitä tahansa haluan ilman vaikutuksia todellisuuteen
Kommentit (52)
Mulla oli näitä ihan viikoittain kunnes kaksi ja puoli vuotta sitten psyykelääkitys vei ne tyystin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin painajaisia nähdessä tiedostan ja pystyn ohjailemaan unta aina jonkin verran, ettei minulle käy huonosti, mutten pysty tietoisesti kokonaan muuttamaan unta ihan toiseksi.
Mut se on kyllä hauska tunne, kun pystyy myös kelaamaan unia taaksepäin! Jos meinaa käyä huonosti ajojahdissa ni sit voi ottaa vähä takas et eiku mä meenki tosta ja siitä alkaa salakäytävä...
Useinkin. Tämä rupesi yleistymään kolmekymppisenä.
Painajaisten kohdalla, unen pahimmalla hetkellä, herää usein kristallinkirkas ajatus, että tämä on unta. Tietoisuuden havahtuminen usein riittää pehmentämään unen tapahtumia, mutta tarvittaessa saan myös herätettyä itseni.
Muissa unissa siirtyminen tietoiseen unien näkemiseen tapahtuu useimmiten niin, että nukahdan unessa. Unessa nukahtaminen laukaisee mulla jostain syystä sen, että tiedostan olevani unessa pystyen kontrolloimaan sitä haluamallani tavalla.
Päiväuniin mulla liittyy, etenkin stressaantuneena, usein taipumus unihalvauksen ja selkounen jonkinlaiseen sekotelmatilaan, jotka ovat usein voimakkaan seksuaalisia, todentuntuisia, yliluonnollisia, mutta myös jollain tapaa hyvin uhkaavia. Mitähän Freudikin sanoisi! ;) Näihin uniin vajoamisiin liittyy myös erilaisia äänikokemuksia, useimmiten kohinaa. Ilmiö liittyy normaaliin nukahtamiseen, mutta tietoisuuden ollessa mukana, tuo tie on melko pelottava.
Kyllä toisinaan, mutta silloin kyllä helposti herää siihen. Muutaman kerran olen tosissaan pystynyt ohjaamaan unta kunnolla ja hämmästellyt siinä unessani mihin kaikkeen aivot pystyvät.
Joo mulla tippuu hampaat unissa aika usein niin silloin huomaan että tää on unta. En sitten tiedä mistä johtuu tuohampaiden putoaminen 😂
Joo joskus tajuan. Joskys olen kontrolloinut unia esim. Lentänyt tai painajaisessa ohjannut unta mieleiseksi kuten kelannut taaksepäin. Olisi kiva tajuta useamminkin ja onhan näitä harjoituksia joita voi kokeilla. Olis mahtavaa unessa päästä muistista kaivamaan tietoja ja osaamista esiin :)
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla tippuu hampaat unissa aika usein niin silloin huomaan että tää on unta. En sitten tiedä mistä johtuu tuohampaiden putoaminen 😂
Olen kuullut tälle sellaisen selityksen, että unennäkijä tuntee itsensä ns. hampaattomaksi omassa elämässään. Eli että ei koe pystyvänsä vaikuttamaan asioihin, tapahtumiin. Itsekin näen tällaisia unia välillä.
En muista juuri koskaan nähneeni unta, jota nähdessäni olen tajunnut olevani unessa. Ne harvat unet, jossa tiedostan olevani unessa ovat painajaisia, jossa minä vain nukun ja nukun pystymättä heräämään, olen yleensä ollut ensin oikeasti hereillä ja nukahtanut taas jolloin tulee tuollainen painajainen, josta yritän herätä ja on ahdistava tunne, kun en pysty heräämään. Saatan unessa esim. nähdä kuinka herään, nousen sängystä ja kävelen vähän aikaa huoneessa tietäen, että pitäisi mennä vaikka töihin mutta olen niin väsynyt, että menen takaisin nukkumaan ja nukahdan. Sitten saatan herätä oikeasti. Oikeasti tuo on erittäin ahdistavaa, kun yritän herättää itseäni mutta en pysty siihen.
Yleensä kuitenkin kun näen unta niin en tajua, että se on unta kuin vasta herättyäni. Vasta silloin tajuan, että eiväthän ne unessa ihan selviltä tuntuvat tapahtumat ole voineet tapahtua oikeasti, esimerkiksi että kävelen keskellä pimeää metsää pelkän kuun valossa jotain 50 kilometrin matkan kovassa pakkasessa pelkkä pyjama päällä ihan kevyesti tai niin kuin toissayönä nähty uni, jossa olin mukana järjestämässä vanhempieni kesämökin rannassa Putouksen juontajalle Roope Salmiselle jotain yllätysjuhlia, johon minä ongin ruoaksi kaloja.
No siinä tapauksessa että näen selkounta (lucid dreaming), muuten en ennenkuin herään aamulla ja ymmärrän. Selkounet ovat ihania. Näin lapsena niitä paljon, ja opin "vaihtamaan toiselle kanavalle" jos kyse oli painajaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Valveuni. Ajoittain niitä on.
Tarkoitit varmaankin selkouni.
Usein unessa tiedän ettei se ole totta, mutta toisaalta eläydyn siihen vahvasti mukaan. Välillä alan kontrolloida unta, varsinkin jos kyseessä on painajainen.
Vierailija kirjoitti:
Valveuni. Ajoittain niitä on.
Valveuni on eri asia.
Hei te jotka näette painajaista ja tiedätte sen olevan unta. Lopettakaa pakeneminen. Juoskaa kohti "uhkaa" ja tapelkaa. Ampukaa sitä, lyökää, hakatkaa ja pistäkää vastaan. Yllättävän voimaannuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei te jotka näette painajaista ja tiedätte sen olevan unta. Lopettakaa pakeneminen. Juoskaa kohti "uhkaa" ja tapelkaa. Ampukaa sitä, lyökää, hakatkaa ja pistäkää vastaan. Yllättävän voimaannuttavaa.
Pitää kokeilla. Näen usein painajaisia joissa pakenen ja tiedostan sen olevan unta. Ongelma on etten osaa kontrolloida näitä unia, vaan seuraan vierestä. Kerran olen täyteen kontrolliin päässyt muttei silloin sattunut olemaan painajainen. Jos pääsen kontrolliin painajaisissani niin varmasti koitan taistella vastaan
Olen istuskellut meren rannassa, muodostanut merivedestä jättimäisiä kuutioita ja pyöritellyt niitä omaksi huvikseni. Olen kokeillut lentämistä, painottomuutta ja telekinesiaa. Olen tavannut käsittämättömän kauniin ja vaarallisen vampyyritytön...
Lucid dreaming on osoitus siitä, että maailman paras kodin viihdekeskus on oman pään sisällä.
Joskus. Silloin ainakin yritän ohjailla unia, mutta aina se ei onnistu. Esim jos haluan unessa lentää, se saattaa onnistua mutta päädyn johonkin tiheään pusikkoon ettei lentäminen enää onnistukaan.
Tapaan nähdä tuollaisia unia silloin tällöin. Tosin en osaa kontrolloida niitä. Koitan opetella
En ole koskaan edes kuullutkaan moisesta, mutta nyt kadehdin kaikkia teitä joilla on kokemusta unien tiedostamisesta!
Minulla oli vastikään uni, jossa pohdin pääni puhki, että olenko unessa.
Kaikki oli siis muuten normaalia, mutta jalkaani oli ilmestynyt jotain outoja pahkuroita. Ensin hätäännyin, mutta sitten mieleeni tuli, että ne pahkurat näyttivät niin oudoilta, että voisiko tämä olla unta.
Siinä sitten istuin keittiössä ja katselin ympärilleni miettien, että kaikki näyttää kyllä ihan normaalilta, että ei tämä kai unta voi olla, vai voiko...?
Oli muuten jännä fiilis herätessä.
Kyllä ja monesti ohjaan unta haluaamaani suuntaan. lisäksi voin nukkua päikkärit niin, että olen unessa mutta tietoinen ympäristön tapahtumista.