Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nollatuntisopimus ja TE-toimisto

Vierailija
25.02.2018 |

Minulla on tällä hetkellä nollatuntisopimus vuoden loppuun asti. Se on siis ihan kirjaimellisesti nollatuntisopimus eli työsopimuksessa on tyhjä kohta tuntien kohdalla eikä siis esim. 0-40h jolloin olisin velvoitettu tekemään 40 tuntia työnantajan niin pyytäessä, vaan nyt voin kieltäytyä vaikka jatkuvasti töistä koska en ole velvoitettu tekemään yhtään tuntia. En tietenkään kieltäydy, mutta periaatteessa voisin. No, nyt on tunteja ollut sen verran vähän, että ajattelin hakea jotain toista osa-aikaista työpaikkaa tähän sivuun, ja jos sellaisen saan, niin tykkääköhän TE-toimisto kyttyrää? Saan siis tällä hetkellä soviteltua työttömyysetuutta, mutta jos saan toisen osa-aikaisen työn niin voiko TE-toimisto antaa minulle karenssia siitä hyvästä, että silloinhan "en ole alkuperäisen työnantajan käytettävissä kovin paljon"?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi antaa karenssia.

Vierailija
2/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi antaa karenssia.

Okei, kiitos tiedosta :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällä hetkellä nollatuntisopimus vuoden loppuun asti. Se on siis ihan kirjaimellisesti nollatuntisopimus eli työsopimuksessa on tyhjä kohta tuntien kohdalla eikä siis esim. 0-40h jolloin olisin velvoitettu tekemään 40 tuntia työnantajan niin pyytäessä, vaan nyt voin kieltäytyä vaikka jatkuvasti töistä koska en ole velvoitettu tekemään yhtään tuntia. En tietenkään kieltäydy, mutta periaatteessa voisin. No, nyt on tunteja ollut sen verran vähän, että ajattelin hakea jotain toista osa-aikaista työpaikkaa tähän sivuun, ja jos sellaisen saan, niin tykkääköhän TE-toimisto kyttyrää? Saan siis tällä hetkellä soviteltua työttömyysetuutta, mutta jos saan toisen osa-aikaisen työn niin voiko TE-toimisto antaa minulle karenssia siitä hyvästä, että silloinhan "en ole alkuperäisen työnantajan käytettävissä kovin paljon"?

Jos työsopimuksessa on 0-40 tuntia, niin sinun ei ole pakko tehdä yhtään tuntia.

Periaatteessa voisi varmaan olettaa että työaika on 40 tuntia viikossa, jos sitä ei ole työsopimuksessa rajoitettu mitenkään.

Vierailija
4/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se te-toimistoa kiinnostaisi? saisit vaan päivärahoja vähemmän.

tai siis mihin tämä perustuu? miksi työkkäriä kiinnostaisi että et ole alkup. työnantajan käytettävissä? luulisin että työnantajaa kiinnostaisi enemmän, mutta eivät hekään voi asiaan mitään sanoa. tosin jos rupeat kieltäytymään tunneista koska teet toista työtä niin eivät välttämättä tarjoa kohta enää tunteja.

Vierailija
5/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä se te-toimistoa kiinnostaisi? saisit vaan päivärahoja vähemmän.

tai siis mihin tämä perustuu? miksi työkkäriä kiinnostaisi että et ole alkup. työnantajan käytettävissä? luulisin että työnantajaa kiinnostaisi enemmän, mutta eivät hekään voi asiaan mitään sanoa. tosin jos rupeat kieltäytymään tunneista koska teet toista työtä niin eivät välttämättä tarjoa kohta enää tunteja.

Alkuperäinen työnantaja on siis ihan itse sanonut, että kannattaa etsiä jotain toista työpaikkaa rinnalle, koska nyt on tiedossa niin vähän tunteja. Kyseessä siis aika erikoinen työ (ei mikään hoitoala tms.). Ja sitten mahdollisen toisen työn lisäksi tekisin siis tunteja tälle alkuperäiselle työnantajalle sen verran kuin kykenen :) Mutta mietin vain että kiinnostaako työkkäriä, koska heillähän on se sääntö, että työttömän statuksen voi säilyttää (ja siten saada soviteltua etuutta) ainoastaan jos tekee töitä enintään 80% alan kokonaistyöajasta. Eli jos mulla olisi kaksi työtä, josta toinen esimerkiksi 20-30h viikossa ja toinen olisi tämä alkuperäinen nollatuntisopimus, niin katsooko työkkäri että saan säilyttää työttömän statukseni, koska teen viikossa jopa 30 tuntia (jolloin se on 80% 37,5 tunnista) vai katsooko työkkäri että teen yli 30 tuntia, koska olen työsuhteessa myös toiseen paikkaan, jonne olen menneisyydessä tehnyt 0-30 tuntia viikossa vaikka sopimuksessa lukee 0 tuntia? Olipa sekavasti selitetty :D

ap

Vierailija
6/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela/kassa laskee sen saatko soviteltua eikä työkkäri. Tottakai voit ja pitää hakea työtä jossa on enemmän työtunteja.

Vierailija
7/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela/kassa laskee sen saatko soviteltua eikä työkkäri. Tottakai voit ja pitää hakea työtä jossa on enemmän työtunteja.

Niin mutta Kela/kassa maksaa soviteltua VAIN jos työkkäri on antanut lausunnon että mulle saa maksaa soviteltua, eli täytän ne tietyt ehdot. Työkkäri ei anna myönteistä lausuntoa, jos heidän mielestään työskentelen enemmän kuin n. 30 tuntia viikossa. Ja jos mulla on kaks sopparia (esim. 20-30 h ja nollatuntisopimus, jonne olen menneisyydessä tehnyt jopa 30 tuntia viikossa) niin miten työkkäri laskee ETUKÄTEEN että olenko oikeutettu olemaan työttömän statuksella ja saako Kela/kassa maksaa mulle soviteltua etuutta? Hehän voivat mielivaltaisesti päättää, että teen yli 30 tuntia, vaikka paperilla teen enintään 30 tuntia viikossa kahteen eri paikkaan.

ap

Vierailija
8/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta Kela/kassa maksaa soviteltua VAIN jos työkkäri on antanut lausunnon että mulle saa maksaa soviteltua, eli täytän ne tietyt ehdot. Työkkäri ei anna myönteistä lausuntoa, jos heidän mielestään työskentelen enemmän kuin n. 30 tuntia viikossa. Ja jos mulla on kaks sopparia (esim. 20-30 h ja nollatuntisopimus, jonne olen menneisyydessä tehnyt jopa 30 tuntia viikossa) niin miten työkkäri laskee ETUKÄTEEN että olenko oikeutettu olemaan työttömän statuksella ja saako Kela/kassa maksaa mulle soviteltua etuutta? Hehän voivat mielivaltaisesti päättää, että teen yli 30 tuntia, vaikka paperilla teen enintään 30 tuntia viikossa kahteen eri paikkaan.

ap

Tuskinpa tuossa on ongelmaa koska tuet maksetaan kuitenkin vasta jälkeenpäin, sitten kun olet toimittanut palkkatodistuksen.

Vierailija
9/21 |
25.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kolme eri työsopimusta/ työpaikkaa, teen keikkaa moneen paikkaan ja välillä jää tunnit esim alle 30h viikossa, silloin saan työttömyysrahaa päälle. Työttömyysraha maksetaan kuukausi jäljessä joten kela/ liitto näkee monta tuntia viikossa olet tehnyt, jos joku viikko teetkin vaikka 40h niin muistaakseni silloin työttömyysraha pienenee hetkeksi tms siihen asti kunnes tunnit ovat alle jonkun määrän.

Vierailija
10/21 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain karenssin, 3kk. kun lopetin 0-sopimustyön. Työtunteja oli 2kk:n aikana 25. Ei koskaan enää 0 sopparia.

Vierailija
11/21 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

–Tämä on pitkä prosessi, koska pitkäaikaistyötön ei ole pelkästään työtön, vaan hänellä on paljon psykososiaalisia ongelmia, minkä takia hallitus panosti myös tähän asiaan riihessä ja laittoi sinne lisää rahaa, Lindström sanoi kyselytunnilla.

Vierailija
12/21 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän TE-toimisto ota kantaa siihen onko oikeus soviteltuun päivärahaan, vaan siihen, onko oikeus työttömyyskorvaukseen ylipäätään. Kassa sitten katsoo kunkin kuukauden tilanteen, että onko tässä kuussa oikeus soviteltuun päivärahaan. TE-toimiston lausunnothan on tyyliin, että ei heidän puolestaan ole estettä työttömyyskorvauksen maksamiselle. 

Vierailija
13/21 |
17.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä erikseen te-toimistoon ilmoittanut kun aloin tehdä keikkaa toisellekin työnantajalle. Se vanha lausunto siis on voimassa edelleen ja kela sitten katsoo saanko päivärahaa vai en riippuen töiden määrästä. 

Mutta mitä siinä työsopimuksessa siis lukee? Kai se työaika jollain lailla on pitänyt määritellä. 

Vierailija
14/21 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvalaissa ei taida olla sellaista pykälää, että pitäisi olla aiemman työnantajan käytettävissä, jos ei edes ole tunteja tarjolla.

Siellä on sellainen määräys, että pitää hakea kokoaikatyötä. Etkä sinä edes ilmoita työkkäriin mitään muuta kuin työtunnit päivärahahakemukseen.

10 joko valehtelee, ei kerro todeelista karenssin syytä tai sitten hänelle on annetty karenssi väärin perustein ja olisi pitänyt tehdä valitus.

Vierailija
15/21 |
18.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyysturvalaissa ei taida olla sellaista pykälää, että pitäisi olla aiemman työnantajan käytettävissä, jos ei edes ole tunteja tarjolla.

Siellä on sellainen määräys, että pitää hakea kokoaikatyötä. Etkä sinä edes ilmoita työkkäriin mitään muuta kuin työtunnit päivärahahakemukseen.

10 joko valehtelee, ei kerro todeelista karenssin syytä tai sitten hänelle on annetty karenssi väärin perustein ja olisi pitänyt tehdä valitus.

No totta mooses saa karenssin, jos irtisanoutuu nollasopparista eikä ole uutta työtä!

16/21 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on 0-40h/viikko työsopimus sillä ei tienaa hyvin tämä viikko ei mitään tunteja oon pesulassa töissä hesassa ja seuraava viikko YKS päivä koskaan ei tiedä saanko tämä kuukaus 256 euroa vai saanko 1300€ mun pitäs saada joka kuukaus 1300 käteen mutta kun ei oo tunteja ja huono palkka 9,83€/tunti tai ihan ok palkka se on oon ennen tehnyt töiitä (työkokeilu) ilmaiseksi 6 vuotta kokeillut kaikenlaista töitä jos oon ihan rehellinen niin tuntuu oudolta saada palkkaa kun oon tottunut tekemään töitä ilmaiseksi saada palkkaa kin täyttää pesukonen töissä ja se on raskasta töitä ei oo ykskäön päivä töissä milloin ei tuu hiki hyvä saa palkkaa töistä plus samalla kuntoilua ei tartte salilla käydä saa palkkaa kun kuntoilee samlla ;)

17/21 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta mooses saa karenssin, jos irtisanoutuu nollasopparista eikä ole uutta työtä!

Joo kyllä silloin saa 3kk karenssin

Vierailija
18/21 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työkkärin "estettä maksamiselle ei ole" tarkoittaa vain sitä, että on varmistettu, että et ole päätoiminen opiskelija tai yrittäjä eli sinulle VOI muodostua oikeus saada etuutta, mutta maksaja sen viimekädessä päättää. Ei työkkärille kerrota kuukaudessa tehtyjen työtuntien määrää, ne kerrotaan maksajalle ja jos tunteja on niin paljon, että palkka ylittää etuuden määrän, niin ei saa soviteltua päivärahaa.

Työkkäri ei määritä sitä, saatko soviteltua päivärahaa vai et! Eikä sitä todellakaan lasketa työsopimuksista, joissa on tunteja 0 tai max 20.

Ja PS. Jos teet viikossa 30 tuntia töitä ja saat niistä alan TESsin mukaisen palkan, niin mihin ihmeeseen tarvitset vielä päivärahaa siihen päälle?

Vierailija
19/21 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te-palvelut edes tietäisi millaset sopimukset sulla ap on mihinkin? Itse teen keikkaa parille eri taholle, yhteenkään ei tosin ole mitään sopimuksia vaan tehdään se lyhyt määräaikanen aina kun meen sijaiseks mutat ei te-palvelut oo ikinä halunnu niitä soppareita nähdä tai selvitystä siitä minkä verran teen mihinkin. Mulla on sieltä lausunto että maksamiselle ei esteitä ja saan soviteltua päivärahaa sen mukaan miten paljon tai vähän oon ollut töissä. 

Mulla vois tässä samaan aikaan ihan hyvin olla nollatuntisoppari jonnekin eikä se haittais yhtään. 

Vierailija
20/21 |
23.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

–Tämä on pitkä prosessi, koska pitkäaikaistyötön ei ole pelkästään työtön, vaan hänellä on paljon psykososiaalisia ongelmia, minkä takia hallitus panosti myös tähän asiaan riihessä ja laittoi sinne lisää rahaa, Lindström sanoi kyselytunnilla.

Miksi työttömällä olisi psykososiaalisia ongelmia? Voi sitä vapaa-ajallakin kanssa käydä muiden kanssa.