Miten ihmeessä olette saaneet miehenne suostumaan elatusmaksuihin..?.
Lastenvalvoja sanoi, että kukaan ei voi pakottaa tekemään sopimuksia, ja sopimus kuitenkin vaaditaan...mun exmies katsoo maksaneensa erossa osuutensa (myi talon mulle ehkä hiukan halvemmalla kuin markkinahinta) mutta tästä ei mitään sovittu kaupan yhteydessä.
Oikeusprosessi tuntuisi kohtuuttoman raskaalta...
Kommentit (50)
Sinun on tyytyminen tilanteeseen, jos et ole valmis tekemään mitään radikaaleja ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Ulosoton kautta.
Ei ole mitään ulosmitattavaa, kun ei ole sopimusta.
Vain oikeusprosessin kautta.
Tosin meillä mies lesoaa kavereille, miten kamalan isoja elareita vaadin (peräti 180 e/kk) ikään kuin hän myös maksaisi ne. Itkee sitä, miten kallista on viedä poika joka toinen lauantai uimahalliin, kun minä en suostu maksamaan lapsen harrastuksia. Hassu juttu, että maksan jumppakerhon ja luistelun, joista lapsi nauttii, mutta silti isä on niin vihainen, kun en maksa sitä uimahallia. Sinne pääsee lapset alle 6v ilmaiseksi, joten omat kulunsa isä maksattaisi minulla.
Mies on osittain oikeassa. Tuossa tapauksessa voidaan katsoa elatusten kuittaantuneen kertaluontoisena maksuna. Jos sopimusta ei saada aikaisesksi sosiaalitoimessa ainoa tapana on kanne käräjäoikeuteen.
Oikeuteen ja naisjuristi. Mies jos on töissä niin saadaan maksuun elatusmaksu.
Toista vuotta ollaan oikeutta käyty ja asia ei ole vieläkään selvä. Joten joko lähdet oikeus prosessiin tai pidät turpasi kiinni. Jos koet että et jaksa tapella lastesi oikeudesta riittävään elatukseen siitä valittaminenkin on turhaa.
No sinä maksat ensin 100 000 euroa miehelle, jotta asuntokauppa menee oikein. Sitten mies maksaa sinulle 200 euroa kuussa per muksu, kunnes he täyttävät 18. Toisaalta jos teillä on viikko-viikko-systeemi, miehen ei tarvitse maksaa yhtään mitään, varsinkaan kun oletettavasti lapsilisät tulevat sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvoja sanoi, että kukaan ei voi pakottaa tekemään sopimuksia, ja sopimus kuitenkin vaaditaan...mun exmies katsoo maksaneensa erossa osuutensa (myi talon mulle ehkä hiukan halvemmalla kuin markkinahinta) mutta tästä ei mitään sovittu kaupan yhteydessä.
Oikeusprosessi tuntuisi kohtuuttoman raskaalta...
Osa existä osaa ajatella lapsiaan. Ne joita ei lastensa elatus kiinnosta, voi haastaa oikeuteen lapsen nimessä, lapsen edun vuoksi. Eli lapsi haastaa vanhempansa, ei lähivanhempi. Oikeus velvoittaa etän elättämään lapsensa.Saa suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Toista vuotta ollaan oikeutta käyty ja asia ei ole vieläkään selvä. Joten joko lähdet oikeus prosessiin tai pidät turpasi kiinni. Jos koet että et jaksa tapella lastesi oikeudesta riittävään elatukseen siitä valittaminenkin on turhaa.
Oletpa katkeran oloinen ihminen ja sen ehkä haluaisin välttää omalla kohdalla..kysyin vinkkejä miten saada exä suostumaan...kahden vuoden päästä isompi lapsi on täysi-ikäinen joten sitten on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa katkeran oloinen ihminen ja sen ehkä haluaisin välttää omalla kohdalla..kysyin vinkkejä miten saada exä suostumaan...kahden vuoden päästä isompi lapsi on täysi-ikäinen joten sitten on myöhäistä.
Katkeroidun joka kerta kun joku alkaa änkyttämään etten nyt oikein viitsi tappelemaan lähteä :D
Miten niin suostumaan? Ex allekirjoitti lastenvalvojan tekemän sopimuksen. Mun ei tarvinnut pyytää tms. Se oli itsestään selvyys erotessa.
Exän kanssa käytiin lastenvalvojan luona ja vain hetkeä ennen kuin helvetti alkoi, eli viime hetkessä. Exän uusi tyttöystävä päätti samana iltana kun elarisopimus oli lastenvalvojan luona allekirjoitettu, että ex maksaa ihan liikaa. Tuohan tarkoitti sitä että seuraavana päivänä ex saapui kotipihalleni huutamaan miten minä olen häntä huijannut ja hän peruu koko jutun.
Tuosta meni noin kaksi vuotta kun aikalailla joka toinen kuukausi asiasta käytiin jonkinlaista viestinvaihtoa. Välillä soitteli lastenvalvojakin että haluanko pienentää elarimäärää kun ex haluaa. Mä aina sanoin että en. Samana iltana yleensä viestitti sit ex ja haukkui pystyyn ja ilmoitti että tilanne muuttuu. Minä kerroin joka kerta että hän saa sitten haastaa lapsensa oikeuteen jos sille tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes täysi-ikäisen voidaan jo katsovan voivan elättää itseään ja olet saanut etua talokaupoissa, joten...
Vierailija kirjoitti:
"Miehenne"? Eiköhän se ole ex-mies siinä vaiheessa.
Nimenomaan. Ei miehet maksa elareita, vaan ex-miehet. Ehkä ap olisi aika katsella eteenpäin jo? Ja pyrkiä talooudellisesti itsenäiseen asemaan ja unohtaa rettelöinti. Jos sait talon markkinahintaa halvemalla, niin ole ihmeessä tyytyväinen siihen.
Oikeuden kautta jouduin menemään. Tai sovimme asian sovittelussa, joka edeltää käräjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes täysi-ikäisen voidaan jo katsovan voivan elättää itseään ja olet saanut etua talokaupoissa, joten...
Lastenvalvoja ei maininnut että 15,5-vuotiaan tulisi elättää itsensä :D Päinvastoin, hänen kulunsa ovat suuremmat kuin nuoremmalla lapsella.
Jos ette nimenomaan kirjallisesti sopineet, että elarit kuittautuvat tuolla alennuksella, niin miehen täytyy elarit maksaa. Oikeuteen jos lastenvalvojalla ei sopimusta synny. Paljonko alennus oli markkinahintaan nähden ja vastasiko se elarien arvioitua määrää?
OT, mutta käsittääkseni tuo elarien kertamaksu on aika riskialtis sille maksajalle; jos elarien saaja tuhlaa rahat ja on varaton niin etävanhempi saattaa joutua silti maksamaan tavallisia elareita jos lapsille ei muuten ole
Ulosoton kautta.