Hammaslääkäri ja neuvola, mitä tehdä?
Tässä ollaan lasta yrittämässä (en siis vielä tietääkseni ole raskaana) ja aloin miettimään tuota äitiysneuvola-asiaa. Mulle tulee julkiset terveyspalvelut edelleen yli 100km päässä olevalta entiseltä kotipaikkakunnaltani, jonne lähinnä mulla ei ole ikinä mitään muuta asiaa kuin hammaslääkäri (1-2v välein käyn). Siellä on kaksi hammaslääkäriä joilla ole käynyt koko elämäni, ja joihin luotan. Mulle olisi siis ehdottoman tärkeää voida käydä näillä samoilla hammaslääkäreillä vielä jatkossakin.
Sitten se neuvolajuttu. Olen ymmärtänyt että neuvolapalvelut tulee väkisinkin samasta paikasta kuin muutkin julkiset terveydenhuollon palvelut, eikä usean paikkakunnan palveluita voi käyttää samanaikaisesti. Ilmeisesti siis mun pitäisi käyttää hammaslääkärin lisäksi myös vanhan kotipaikkakuntani neuvolaa, taikka vaihtoehtoisesti siirtää molemmat palvelut tänne uudelle paikkakunnalle?
Mitä nyt oikein olisi järkevintä tehdä. Oon miettinyt jo että pitäiskö julkisen neuvolakäynnit jättää kokonaan ja käydä yksityisellä raskaudenseurannassa, mutta totesin sen tulevan vähän liian kalliiksi. Tuntuu myös vähän työläältä matkustaa sinne vanhalle kotipaikkakunnalle joka ikiselle neuvolakäynnille, yksi matkakin kun sinne vanhalle kotipaikkakunnalle maksaa edestakaisin jo 50e. Kuitenkin mulle tää vanha tuttu hammaslääkäri on tosi tärkeä.
Ei kai ole mitään mahdollisuutta tai tapaa onnistua keplottelemaan tältä paikkakunnalta poikkeuksellisesti neuvolakäyntejä, mutta samaan aikaan säilyttää se hammashoito vanhalla paikkakunnalla?
Kommentit (50)
Entäs jos sulle tulee jotain muuta asiaa terveyskeskukseen kuin hampaat vai käytätkö työterveyttä? Voihan ne hammaslääkärit toimia yksityisellä ja käyt siellä sadan kilsan päässä yksityisellä.
Kyllä minusta kannattaisi vaihtaa se hammaslääkäri omalle kunnalle. Itsekin kärsin lievästä hammaslääkäri pelosta, jonka vuoksi ymmärrän miten vaikeaa on luopua tutusta lääkäristä. Mutta varmasti uudella kunnallakin on hyviä lääkäreitä. Käytä palveluja siellä, minne maksat vetosi. Tosissaan raskauden ja synnytyksen jälkeen voi tapahtua vaikka ja mitä, joten siksi parempi että palvelut ovat lähellä.
Käytkö töissä? Meinaatko olla neuvolakayntien vuoksi aina päivän pois työpaikalta? Miten työnantajasi suhtautuu siihen? Ja unohda se yksityinen neuvola, jos sinulla ei ole varaa autoon, ei ole varaa siihenkään.
Minulla oli keskiverto raskaus. Neuvolaan 10-15min kävellen säävarauksella. Ensimmäiset muutamat käynnit meni sutjakkaan neuvolassa. Sitten alkoi aamupahoinvointi joka kesti vaihdellen joko koko päivän tai useamman tunnin ja joskus se sattui sille hetkelle kun piti neuvolaan mennä. Kuljin tuon matkan puskiin oksennellen kiittäen luojaani että matka ei ollut pitkä. Kun pahoinvointi lakkasi taas matka sujui mutta sitten iski ikävä ja hyvin yleinen raskausvaiva nimeltä virtsatietulehdus. Viikon sisään tämä vaati kolme käyntiä terveyskeskuksessa. Ensin hakemassa näytepurkit ja antamassa näyte, sitten se tulos piti varmistaa seuraavana päivänä ja viikon kuluttua vielä uusi että varmasti on poissa ja tämä tosiaan on hyvin yleinen vaiva ja uusii monella raskausaikana. Sitten hieman puolenvälin jälkeen alkoi liitoskivut jotka nekin on todella yleisiä ja oli helvettiä istua bussissa tai junassa ja kävelykin oli yhtä tuskaa. Taas kiitin luojaani että neuvola melkein vieressä. Vajaa kuukausi ennen syntymää viimeiselle lääkärikäynnille mennessä olin jo niin kipeä että melkein nielin itkua sinne kävellessä ja sisätutkimuksen jälkeen olin niin kipeä etten meinannut selvitä enää kotiin.
Käyntejä kaikkine neuvola, lääkäri, ultra, labra ja tk käynteineen tuli joku 20 kappaletta kaiken kaikkiaan. Ja tuo saattaa helposti tuplaantua jos raskaudessa ilmenee ongelmia tai menee yliaikaiseksi ja saatat esim joutua juokseemaan useassa ultrassa jotka nekin muuten maksaa niiden 2 seulontaan kuuluvien ulkopuolelta. Ja tosiaan saatat joutua juoksemaan esim niiden vti juttujenkin takia useita kertoja labrassa ja sitä pissaa pitää pidättää 4 tuntia.
Perus raskauteen jos osallistut seulontoihin tosiaan kuuluu yleensä 10-12 neuvolan th käyntiä, 2 neuvolalääkäriä, 2 ultraa, 1-2 sokeriseulontaa ja seulontaverikokeet. Lisäksi jos sinulla ilmenee ongelmia ne siihen päälle tai jos sinulla on esim kilpirauhasen kanssa ongelmia sitä seurataan verikokein myös 3-4 kertaa raskauden aikana. Eli kannattaa tosiaan miettiä onko varaa ja jaksamista juosta kaukana äitiysneuvolassa. En suosittele karsimaan käyntejä tai jättämään mitään välistä. Kyse on sinun ja syntymättömän lapsen terveydestä. Ja ainiin. Synnytys maksaa myös ja jos sairaalassa olo venyy niin lasku voi olla satoja euroja.
Yleensä julkiset palvelut määrääntyvät vakituisen asuinpaikkakunnan mukaan eli siihen kuntaan missä olet kirjoilla.
Jos haluat käyttää entisen paikkakuntasi palveluita, sinulla pitää olla asunto ja uudelle paikkanunnalle, teet vain tilapäisen muuttoilmoituksen, muuten ei palvelut säily. Näin ainakin itselläni, kun asun tilapäisesti toissella paikkakunnalla, enkä käytä siellä julkisia palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä julkiset palvelut määrääntyvät vakituisen asuinpaikkakunnan mukaan eli siihen kuntaan missä olet kirjoilla.
Jos haluat käyttää entisen paikkakuntasi palveluita, sinulla pitää olla asunto ja uudelle paikkanunnalle, teet vain tilapäisen muuttoilmoituksen, muuten ei palvelut säily. Näin ainakin itselläni, kun asun tilapäisesti toissella paikkakunnalla, enkä käytä siellä julkisia palveluita.
Nykyisin saa valita vapaasti missä käy mutta ei pysty valitsemaan että mitä käyttää ja missä vaan se tulee koko pompsi terveyspalveluita sieltä samasta paikkaa. Tätä saa vaihtaa vuoden välein vapaasti. Ainoastaan tietääkseni sillon saa muuttaa nopeammin jos muuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin saa valita vapaasti missä käy mutta ei pysty valitsemaan että mitä käyttää ja missä vaan se tulee koko pompsi terveyspalveluita sieltä samasta paikkaa. Tätä saa vaihtaa vuoden välein vapaasti. Ainoastaan tietääkseni sillon saa muuttaa nopeammin jos muuttaa
Eikös pidä olla sama Sote-piiri, jonka sisältä voi valita. Julkiset palvelut maksaa se kunta, jossa on vakituisesti kirjoilla.
Olen asunut tilapäisesti toisella paikkakunnalla jo 3 vuotta ja saan täältä vain välttämättömän terv.hoidon, mutta en esim. hammaslääkäripalveluita, vaan ne saan mikä on vakituinen kotipaikka. Muussa tapauksessa minun pitäisi muuttaa tänne vakituisesti ja luopua toisesta asunnosta.
Nyt jätän tän ketjun myötä tän palstan lukemisen taas toviksi, ehkä nyt kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jätän tän ketjun myötä tän palstan lukemisen taas toviksi, ehkä nyt kokonaan.
Miksi? Sait ihan asiallisinkin vastauksia. Vai onko kyse siitä että kiukuttaa kun et saanut vastauksia mitä halusit? Jos tuosta on kyse niin kannatta jättää se lapsen hankinta välistä sillä sen jälkeen jokainen vastaus ja asia tuppaa menemään aivan eri tavalla kun sinä haluat tai toivot
Varaa heti aika yksityiseltä hammaslääkärille huomiseksi. Pääset tästä
Katso kuka on erikoistunut pelkopotilaisiin.
Esim Irak. Löydät ajan huomiseksi