Kaikki hyvä suomalainen kulttuuri tulee Karjalasta, Kalevala ja herkullinen ruoka
Olen ylpeä että verenperintöni on karjalainen. Lapsenakin sai nauttia mummon tekemistä herkkuruuista. Länsisuomalaiset ei tajua edes sienistä ja kasviksistä mitään, täällä länsisuomessa on syöty aina vain jotain helvetin sianpotkaa ja kakkoa. Mikä sana sekin on, kakko, vähän kuin kakka.
Karjalasta tulee kaikki kulttuuri, muinaiset suomalaisten shamanistiset juuret sekä kaikenlainen ilo ja herkkuruoka. Millanenhan tönkkösuolattu maa tämäkin nyt olisi, ilman että oikeat etniset suomalaiset, eli karjalaiset ei olisi tänne levittyneet sota-aikaan.
Kommentit (33)
Tämä ketju on täynnä typeryksiä.Lopettakaa tuo turhanaikainen kiistely.
Mä en tajua tätä karjalaisvihaa, täähän oli hirveetä sillon 40-50-luvulla, mutta että vielä tänäkin päivänä. :D Naurettavaa, mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun tai nuo idän ruuat ei iske. Venäläinen keittiö on minun silmissä sotkua. Läskisoosi peittoaa karjalanpaistin. Ja rievä karjalanpiirakat. Mustikkapiirakka voittaa röttöset. En ole varma onko röttöset tarpeeksi idästä, mutta ne on tavallaan sitä sotkuruokaa.
Taidat ola trolli, kukaan normaali suomalainen ei sotke karjalaisuutta venäläisyyteen, ihan eri porukkaa geneettisestikin. Ihan eri planeetalta.
Väärin. Me olemme länsi venäläisten kanssa geenillisesti hyvin samanlaisia. Me olimme jo novgorodin aikana heidän liittolaisia ja taistelimme epä suomalaisia ja ruotsalaisia vastaan yhdessä!
Venäjällä on todella paljon muitakin kuin etnisiä venäläisiä. Liittolaisuus ei ole meitä yhdistänyt kansoina.
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Fenno-Ugrian_people.png
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä karjalaisvihaa, täähän oli hirveetä sillon 40-50-luvulla, mutta että vielä tänäkin päivänä. :D Naurettavaa, mikä ongelma?
Venäläinen propaganda toimii.
Jep. Minä arvelen, että kalakukkokin on alunperin karjalainen ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun tai nuo idän ruuat ei iske. Venäläinen keittiö on minun silmissä sotkua. Läskisoosi peittoaa karjalanpaistin. Ja rievä karjalanpiirakat. Mustikkapiirakka voittaa röttöset. En ole varma onko röttöset tarpeeksi idästä, mutta ne on tavallaan sitä sotkuruokaa.
Taidat ola trolli, kukaan normaali suomalainen ei sotke karjalaisuutta venäläisyyteen, ihan eri porukkaa geneettisestikin. Ihan eri planeetalta.
No tähän on pakko sanoa että olen 100% karjalainen ja ulkomailla minua luullaan aina slaaviksi. Olen ihan tavallinen sinisilmäinen vaalea Elovena. Karjalassa on myös paljon ortodokseja ja ainakin minun mummoni ja sukuni resepteissä on paljon venäläisvaikutteita. Tosin mummoni oli kyllä kotoisin itärajan takaa jostain päin Venäjän Karjalaa. Ja kerran briteissä joku puolalainen tyttö tuli kysymään mistäpäin olen kotoisin kun olimme niin samannäköisiä.
Voi olla, että sukusi on sekoittunut venäläisiin, mutta asiasta sitten vaijettiin. Karjalassa nykyään on myös paljon venäläisiä, mutta ei se karjalaisista venäläisiä tee.
Niin voi olla mutta kyse on sitten jostain esi-isistä koska tiedän isoisovanhempieni olleen ihan suomea/karjalaa puhuvia. En ole missään vaiheessa väittänytkään että karjalaiset olisivat venäläisiä mutta onhan se ihan normaalia ottaa vaikutteita toisesta kulttuurista jonka kanssa on eletty ja käyty kauppaa vuosisatojen ajan.
Vierailija kirjoitti:
MInusta karjalanpaisti ruokana kertoo kaiken: ei ollut siellä varaa kokolihaa, paistiksi kutsuttiin sieltä täältä riipaistuja lihanpaloja. Varsinaissuomalaiset pidot on kuin taivas verrattuna karjalaisiin kemuihin. Ruokain on ruokaa eikä mitään tähteistä tehtyjä karjalanpiirakoita.
VMP. Huomaa ettet paljon tiedä mistä puhut.
karjalassa käytettiin enimmäkseen kalaa ja kasviksia, muualla nekin (paitsi saaristossa) oli hyvin vieraita. Sienet ja marjat, länsisuomen juntit ei tienneet niistäkään mitään.
Mitä olisi Suomi ilman sieniä, marjoja ja kalaa. Kysyn vaan.
Ihan sama onko karjalaiset vai länsisuomalaiset ruokaperinteet, poimin niistä parhaat omaan käyttööni. Sen ketju sai aikaiseksi, että Ullan pakarin junttakakko maistuisi, mutta olemme muuttaneet liian kauas. Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInusta karjalanpaisti ruokana kertoo kaiken: ei ollut siellä varaa kokolihaa, paistiksi kutsuttiin sieltä täältä riipaistuja lihanpaloja. Varsinaissuomalaiset pidot on kuin taivas verrattuna karjalaisiin kemuihin. Ruokain on ruokaa eikä mitään tähteistä tehtyjä karjalanpiirakoita.
VMP. Huomaa ettet paljon tiedä mistä puhut.
No onhan se ihan tutkittu juttu: karjalaisilla ei ollut niin kehittyneitä ruuanlaittomenetelmiä kuin lännenpänä oli, siksi siellä ei syöty paistia vaan lihanpalasia ja juureksia kypsennettiin uunissa nimeten se paistiksi. Sinne kelpasi mikä tahansa vähän rustoisempikin lihapala. Sama juttu karjalanpiirakoiden kanssa. Kun oli jäänyt tähteeksi puuroa, paistettiin siitä ohuella taikinalevyllä piirakoita, jotta oli vähän tukusampaa ruokaa. Varsinais-Suomessa paistettiin paisti kokonaisena, siitä saatettiin leikata ohuita siivula leivälle, ei ollut tarvista puuropiirakoille.
Kyllä se vaan näin on että parhaat suomalaiset perinneruuat ja lähes kaikki kulttuuri joka suomalaiseksi mielletään on peräisin itä-suomesta. Sen sijaan stereotyyppinen hiljainen jurottajasuomalainen on peräisin länsisuomesta? Olen monesti miettinyt että tässä on hirveä ristiriita!
Aihetta sivutakseni - ihmisissä on kyllä länsi-suomessa ja itä-suomessa aivan hirveä ero! Tein aikoinaan vuoden verran asennustöitä joissa suurin osa asiakkaista oli kotitalouksia. Pohjanmaalla ei yksikään asiakas tarjonnut kahveja, Pirkanmaalla kohtalaisen moni, ja Itä-suomessa (etelä/pohjoiskarjala ja savo) lähestulkoon kaikki. Tämä on tietysti vain pieni otanta ja mieleipiteeni voi olla värittynyt - mutta väitän silti että Itä-suomessa ihmiset ovat välittömämpiä ja vieraanvaraisempia.
Ps. monesti se kahvittelu vei vain turhaan aikaa, mutta kyllähän sen pystyi käyttämään asiakaskontaktin syventämiseen, ja onhan se aina mukava ele.
Voihan ruuan pilata käyttämällä kalliita ainesosia, vaikka ne eivät sovi. Ei siinä järkeä ole, vaikka "bättre folk"-juttu onkin.