Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisipa tylsää asua kovilla pakkasilla omakotitalossa

Vierailija
23.02.2018 |

.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksii kirjoitti:

Jaa, miksi. Meillä on sisällä 22 astetta, ihanan lämmintä. Uusi okt.

Meillä on vanhassa omakotitalossa sisällä 22-23 astetta mitä nyt suihkussa ja kodinhoitohuoneessa 25.

Omakotitalossa saat ihan itse päättää (lompakon paksuuden mukaan toki) haluatko kasvattaa orkideoita 30 asteen pakkasella mutta ne pari kertaa kun nuorena kerrostalossa asuin niin lämpötilan määräsi taloyhtiön viherpiiperöistä ja persaukisista penninvenyttäjistä koostuva hallitus. Niitä huopatossuja ja villatakkeja on varmaan vieläkin jossain omakotitalon ullakolla varastossa.

Pahin painajainen on joutua vuokraloordin hallitsemaan kerrostaloon koska jokainen lämmitykseen käytetty euro on suoraan pois tämän voitoista. Siinä pysyvät saunakaljat huurteisina vaikka säilyttäisit koria olohuoneen nurkassa.

Vierailija
22/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen mihin kaikki lähtee aina on yksi vastaan monta lasta.

Ja Pitäisikö minun matkustaa ulkomaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teillä on lämmityskustannukset vuodessa? mikä talon koko ja lämmitysmuoto?

Vierailija
24/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalossa on kamalaa näillä pakkasilla: makuuhuoneen lämpötila 1m korkudella keskellä huonetta 13 astetta, keittiössä yläkaapin päällä 4 astetta. Patterit täysillä, mutta haaleat. Olohuoneessa apuna 2 sähköpatteria, että saadaan lämpö jotenkin siedettäväksi. Parvekkeen ovi on "eristetty" sen eteen nostetulla matolla,muuten lattialla olisi huurretta.

Niinpä ja lisäksi lumisadeyön jälkeisenä aamuna saa jännittää onko se juopon näköinen huoltomies saanut taaskaan pihaa auratuksi lumesta ja jos onkin, onko se kasannut sen kasaksi johonkin vittumaiseen paikkaan eteen.

Vierailija
25/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teillä on lämmityskustannukset vuodessa? mikä talon koko ja lämmitysmuoto?

Rintsikka 70 m2, lattialämmitys+ puulämmitys, lämmityskustannukset talvella 100 ekua kuukaudessa. Sisälämpötila +22 astetta, ulkona -23.

Vierailija
26/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole ikinä vahtinut vesijohtoja jäätymisen varalta, enkä poistanut lunta nurmikkoalueelta. Tänäänkin kävin saunassa ja oli mukava vilvoitella terassilla lumisessa maisemassa. Lämpöä tulee taloon maan uumenista, pakkasella kuluu vähän enemmän sähköä mutta kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen asumismuotooni. Sen myönnän että talvella pitää toisinaan tehdä lumitöitä, mutta ei näin paukkupakkasilla.

Vierailija
27/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa lämpöä ei riittänyt kauimmaiseen yläkerroksen asuntoon, eikä sille voinut tehdä mitään.

Sähkölämmitteinen rivari oli joko kallis tai kylmä, ihan miten itse halusi.

Rintamamiestalo sähköpattereilla ja kahdella varaavalla takalla vaati lähes jatkuvaa läsnäoloa pakkasilla.

Uudehko omakotitalo kaukolämmöllä on ollut vaivattomin, tasalämpöisin ja edullisin käyttökustannuksiltaan.

Vierailija
28/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölasku on kolmasosa siitä mitä oli vastaavan kokoisessa rivitalo-osakkeessa vastike + sähkö. Lämmitys on siis sähköllä, tarkemmin sanottuna maalämpö. Tonni vuodessa.

Vierailija
29/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan lattia aika kylma 1885 rakennetussa talossa, mutta en vaihtaisi mihinkaan uuteen. So in love with my house!

Vierailija
30/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 100 neliöinen matalaenergiatalo. SUora sähkö, mutta enimmäkseen lämmitetään takalla. Miehellä on perintömetsä. Alle kolme sataa menee vuodessa lämmityskuluihin.

Vierailija
31/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan siinä kaikenlaista tylsää. Tulenpito, lumityöt, pihanhoito, kaikenlainen nikkarointi. Jos helpolla haluaa päästä, ei todellakaan kannata. Omakotitalo on elämäntapa eikä pelkkä kämppä.

Jos/kun joskus omakotitaloon muutan, niin nurmikon ajaa robotti ja lumet auraan vaikka jollain mönkijällä. Käsipelillä en ala tekemään.

Vierailija
32/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on siinä toi lämmittäminen tietysti oma lukunsa.

Vierailija
33/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikealla maaseudulla asuessa paikallinen traktorikuski kävi auraamassa tien ja pihan. Aamulla saatoi herätä auran kolahduksiin ja piha oli auki kun piti lähteä töihin. Nyt kaupunkialueella on ollut sen verran pienempi piha että menee helposti kolalla, mutta jos haluaisin niin naapuritalojen pihat auraava porukka kävisi kyllä minunkin pihan lykkäämässä auki rahaa vastaan yhtä hyvin kuin rivi- tai kerrostalossakin.

Tilaa noin 250 m2, mutta yksikseen asuessa kovemmilla pakkasilla suurin osa talosta 5-15 asteisena ja makkari ja keittiö 22 astetta. Nyt sähköllä ja puulla mutta remontissa ehkä tulee kaukokolämpö.

Vierailija
34/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi omakotitalo ois automaattisesti iso piha lumitöineen? Me ainakin saatiin ihan itse suunnitella talo ja piha-alue ja mikä osa siitä jää asvaltille eli talvisin kolattavaksi..

Vau, oottepa fiksuja. Kolaako teidän naapurinne normaalisti nurmikentänkin? Ja te vain olette keksineet, ettei niin tarvitse tehdä.

Vierailija
35/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudi talo, määlämpö ja tarvittaessa leivinuuni. Ei ole vielä ollut kylmä tai tarvinnut hirveästi rehkiä, vaikka aamullakin mittari näytti -28 :D

Vierailija
36/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on siinä toi lämmittäminen tietysti oma lukunsa.

Miten se eroaa rivarista? 10 vuotta asuttu ok-talossa enkä vielä ole huomannut eroa, joten kerro ihmeessä!

Vierailija
37/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin äitini luona vanhassa kerrostalossa ja se vasta kamalaa oli. Kylmä kuin mikä ja kylppärin lattiakin viileä kuin mikä.

Onneksi ok-talossa on vessoissa ja kylppärissä ihana lattialämmitys, mistään ei vedä, takkatuli ja sauna lämmittääja jopa terassin saa lämpimäksi niin halutessaan. Ja jacuzzihan on aina 37 asteessa... köyhät Ap:T kyykkyyn.

Vierailija
38/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi omakotitalo ois automaattisesti iso piha lumitöineen? Me ainakin saatiin ihan itse suunnitella talo ja piha-alue ja mikä osa siitä jää asvaltille eli talvisin kolattavaksi..

Vau, oottepa fiksuja. Kolaako teidän naapurinne normaalisti nurmikentänkin? Ja te vain olette keksineet, ettei niin tarvitse tehdä.

Ei, mutta jos olisin kirjoittanut että tontin koko on 2000 neliötä niin oisit huutanut kuinka meillä menee koko vapaa-aika lumitöissä.

Kun kolattava alue todellisuudessa on n. 80 neliötä ja ainakaan täällä Oulun seudulla lunta ei sada riesaksi asti.

Vierailija
39/39 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalossa maalämpö, lattialämmitys, takka ja puulämmitteinen kiuas. Sisällä on tällä hetkellä +25 astetta, piti oikein laskea lämpöä kun tuli jo liian kuuma. Lunta olen luonut tänä vuonna kolme kertaa, huomenna taidan mennä korottamaan taas muksulle pulkkamäkeä omaan pihaan.

Olen asunut myös rivitalossa ja kerrostalossa. Missään en ole yhtä paljon palellut kuin kerrostalossa, vaikka kuinka laitoin tiivisteitä ikkunoihin ja väänsin patterit täysille. Vaatehuoneeseen ei ollut edes laitettu patteria, joten seuraavan päivän vaatteet piti ottaa lämpeämään edellisenä päivänä makkarin puolelle.

Rivarissa taas koko saakelin yhtiö oletti, minä nuorena likkana kolaan kaikki yhteisväylät. Pakkohan se oli, kun oli aamulla töihin lähdettävä. Muut olivat työttömiä, kotiäitejä tai vasta eläkkeelle jääneitä kaljamahainsinöörejä. Kesäksi oli sentään palkattu naapurin kakara yhteisnurmet leikkaamaan. Rivariasunto oli oma, ja siihen laitatin ilmalämpöpumpun, mutta ei sekään ollut hyvä, koska ovia ei kuitenkaan voinut sulkea. Heti tuli kylmä niihin huoneisiin, joissa oli ovi ollut tunninkin kiinni.

Ihanaa, kun ei enää tarvitse palella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä