Kuukautiskierto 23 päivää
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
No pane rapavittusi kuntoon. So simple!!
Ei sitä saa tässä iässä.
Minkä ikäinen olet? Naisen kuukautiskierto on kuulemma lyhimmillään noin 42-vuotiaana, alkaa sitten taas pidentyä. Liittyy pikkuhiljaa lähestyviin vaihdevuosiin (joihin siis voi olla vielä tosiaan jopa 10 v aikaa). Itse olen 40, ja kierto on lyhentynyt noin 35 päivästä 29 muutaman viime vuoden aikana.
Mulla on kierto 23-29 päivää. Harvemmin tuo 23 kuitenkin, mutta joskus. Eli ei syytä huoleen :)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Naisen kuukautiskierto on kuulemma lyhimmillään noin 42-vuotiaana, alkaa sitten taas pidentyä. Liittyy pikkuhiljaa lähestyviin vaihdevuosiin (joihin siis voi olla vielä tosiaan jopa 10 v aikaa). Itse olen 40, ja kierto on lyhentynyt noin 35 päivästä 29 muutaman viime vuoden aikana.
Syksyllä täytän 45v.
Mulla on ollut kierto 27-28 päivää viimeiset 20 vuotta ainakin (poislukien raskaudet), nyt on alkanut lyhenemään, mikä on todella rasittavaa. Tämä edellinen kierto oli 22 päivää, mikä on tähän asti lyhyin. Kuukautiset kestävät 4-5 päivää ja vuodan todella runsaasti. Ikää 45 vuotta. Loppuisivat jo kokonaan!
Käytin hormoniehkäisyä ikävuodet 14-34. Alkuun pillereitä jotka tietty pitivät sen 28 päivän kierron, ja viimeiset 7 vuotta hormonikierukkaa jonka aikana vuotoa ei ollut. 34-vuotiaana poistatin kierukan sivuoireiden takia, ja siitä asti on menty kondomilla. Kierto on ollut tämän viimeiset 4 vuotta (nyt olen siis 38) 24 päivää. Vuotoa on reilu päivä. Yksi kuukuppipäivä ja yksi pikkuhousunsuojapäivä. Vuoto on siis todella niukkaa. Gynellä on tutkittu tilanne useaan kertaan - kaikki kunnossa ja hormonit kuulema kuin nuorella tytöllä 😁.
Itseä ei haittaa kun vuoto on niin vähäistä, ja lapsia en missään nimessä halua, joten senkin puolesta on hyvä kun näin lyhyt kierto ja niukka limakalvonkasvu tekee vahinkoraskaudesta lähes mahdottoman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä täytän 45v.
Ok, voi siis liittyä hormonitoiminnan muutoksiin. Voithan silti kysyä asiaa lääkäriltä, jos huolettaa.
Mulla oli kierto aina 24 päivää ilman pillereitä, vuotopäiviä 5 joista 2 päivää todella runsasta vuotoa. Onneksi kohtu poistettiin niin ei enää ole noita ongelmia. Ikää 40.
Minulla oli ehkäisykapselia käyttäessäni viimeisen vuoden ajan kierto 21-27 päivää. Joskus jopa 19. Kammottavaa siis. Kuukautiset minulla ovat kestäneet noin viisi päivää, mutta onneksi aina olleet melko niukat.
Nyt kapselin poiston jälkeen kierto on pidentynyt hieman yli 30 päivän tienoille ja niukat kuukautiset kestävät kaksi päivää, tämän jälkeen voi tulla satunnaista tiputtelua. En ole käyttänyt hormoniehkäisyä.
Sanoisin, että kaikenlaiset hormonit sekä hormonitoiminnan muutostilanteet voivat heitellä kuukautisia suuntaan ja toiseen.
Mun kierto on aina 34-40 päivää. Siis heittoa voi olla viikkokin.
Olen joskus miettinyt mitä ongelmia noin pitkästä kierrosta on tai mistä se voi kertoa... mieluummin toisaalta pitkä kuin lyhyt.
Minulla on myös pitkä kk-kierto, n. 28-35 päivää... vaihtelee vähän mutta useimmiten lähemmäs 35. Mistähän se johtuu? Olen 27 v.
Ei, mul on n. 28. Normaali on 23-35 pvää.