Miksi epämuodostuneita ei ikinä näy katukuvassa Suomessa?
Eikö epämuodostuneita päästetä nykyään syntymään Suomessa? Olen aidosti huolissaan tästä ilmiöstä.
Kommentit (41)
Pysyn kotona, koska häpeän itseäni niin paljon. Ulos mennessä käytän vaatteita, joissa en näytä niin oudolta. Epämuodostumat ei ole kasvoissa.
Minkälaisia epämuodostuneita tarkoitat? Itse olen joskus pannut merkille kasvoistakin epämuodostuneita, mutta ei heitä kyllä paljon ole.
No esim struuma tai skolioosi eivät pääse enää länsimaissa muodostumaan hoitojen ja hyvän ravinnon takia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "epämuodostuneella"?
Miten niin? Fyysisesti epämuodostuneita. AP
Töissä näin vastasyntyneiden teholla kaikenlaista ja myös ihan pediatrisella vuodeosastolla. Henkiin jäivät, eli eiköhän ne jossain ole.
En tiedä, mutta onneksi pyörätuoli-ihmiset eivät ole jääneet kotiin vaan liikkuvat normaalisti kaupunkivilinässä :)
Totta, eihän heitä juurikaan näy.
Mieleeni on jäänyt kuitenkin Suomen katukuvasta lähistölläni asunut progeriaa sairastava tyttö, joka istui aina rattaissa kun tuli vastaan. Vuosiin häntä en ole enää nähnyt, on tainnut kuolla, progeriaa sairastavat kun eivät elä kovin pitkään.
Tässä progerialapsi googlen kuvahaun tuloksena
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIfccGJgcrdpz-kOX…
Toinen erikoinen ihminen, jonka olen pari kertaa bussipysäkillä nähnyt, oli mies, jolla oli kasvot kauttaaltaa "kuplia" täynnä.
Tällaisia oli siis miehen iholla:
http://m.novi.ba/storage/2016/11/24/thumbs/58374feb-4e18-4b5b-bdde-6668…
Tietämättömälle esimerkkejä epämuodostuneista: kiero selkäinen, kyttyräselkäinen, ns. kääpiökasvuinen, kallostaan epämuodostuneet, ravunkätinen. Katsoin ohjelman intialaisesta tytöstä jolla oli kasvanut kahdet kasvot päähänsä. AP
Vierailija kirjoitti:
Totta, eihän heitä juurikaan näy.
Mieleeni on jäänyt kuitenkin Suomen katukuvasta lähistölläni asunut progeriaa sairastava tyttö, joka istui aina rattaissa kun tuli vastaan. Vuosiin häntä en ole enää nähnyt, on tainnut kuolla, progeriaa sairastavat kun eivät elä kovin pitkään.
Tässä progerialapsi googlen kuvahaun tuloksena
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIfccGJgcrdpz-kOX…
Toinen erikoinen ihminen, jonka olen pari kertaa bussipysäkillä nähnyt, oli mies, jolla oli kasvot kauttaaltaa "kuplia" täynnä.
Tällaisia oli siis miehen iholla:
http://m.novi.ba/storage/2016/11/24/thumbs/58374feb-4e18-4b5b-bdde-6668…
Tämä toinen linkki ei toiminut ainakaan minulla
Pahoja kosmeettisia virheitä saa hoidattaa kunnallisella puolella plastiikkakirurgialla. Kaikki ei tietenkään ole korjattavissa, mutta meillä täällä on kuitenkin parempi tekniikka kuin useissa maissa.
Missä päin asut? Ainakin täällä Turussa näkyy jollei päivittäin niin viikoittain, samoissa arkiaskareissa kuin minäkin. Kaupassa, kirjastossa, matkalla paikasta a paikkaan b... Olen muuten miettinyt onko Turku esteetön kaupunki, eli pääseekö täällä liikkumaan vaikka pyöratuolilla? Itselle oli jotenkin ihan superhankalaa jo keppien kanssa kun mursin jalkani. Kaikkialla ei ole ovissa liiketunnistimia ja meidän ihanat funkkistalot on varustettu sadan kilon ovilla. Tämä tuli mieleen viimeksi viikko sitten kun autoin S-marketissa lyhytkasvuiselle greipin. Kaikki tavarat on ainakin siinä kaupassa tosi korkealla niin että joutuu itsekin kurottelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömälle esimerkkejä epämuodostuneista: kiero selkäinen, kyttyräselkäinen, ns. kääpiökasvuinen, kallostaan epämuodostuneet, ravunkätinen. Katsoin ohjelman intialaisesta tytöstä jolla oli kasvanut kahdet kasvot päähänsä. AP
Sun pitää huomioida sellaiset seikat, että ensinnäkin: Intiassa asuu n. 1300 000 000 ihmistä. Suomessa asuu n. 5500 000 ihmistä. Intian sakkiin mahtuu enemmän kaikenlaista.
Toiseksi: Intiassa ollaan hövelimpiä kaiken maailman ympäristömyrkkyjen levittämisessä. Ne kasautuu ihmisruumiiseen ja saattaa vaikuttaa jälkeläisiin.
Kolmanneksi: Intiassa köyhillä ei ole yhtä laadukas ja monipuolinen ruokavalio kuin Suomessa köyhillä.
Neljänneksi: Suomessa on terveydenhuolto kaikkien ulottuvilla. Jos syntyy vauva jolla on esim huulihalkio tai kolme kättä, se korjataan. Intiassa on kalliimpaa ja rahat pitää kerätä jotenkin. Rahaa saadaan, kun tehdään koskettava dokumentti köyhään perheeseen syntyneeseen tyttöön jolla on 8 raajaa.
Viidenneksi: Rakenneultra ja ei-terveiden sikiöiden abortointi Suomessa mahdollista kaikille.
Varmaan vielä jotain, mutta nuo tuli äkkiä mieleen.
Vaikeimmat huomataan monesti jo kohdussa ja raskaus keskeytetään, toisin kuin siellä Intian syrjäseudulla mistä noita ohjelmiakin paljon on
Mitähän sille Lakshmille kuuluu nykyisin? Eikös se parasiittikaksonen leikattu pois? Jotkuthan vastustivat sillä 8 raajaa tarkoittaa jonkin jumalan inkarnaatiota, kaiketi juuri sen Lakshmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun pitää huomioida sellaiset seikat, että ensinnäkin: Intiassa asuu n. 1300 000 000 ihmistä. Suomessa asuu n. 5500 000 ihmistä. Intian sakkiin mahtuu enemmän kaikenlaista.
Toiseksi: Intiassa ollaan hövelimpiä kaiken maailman ympäristömyrkkyjen levittämisessä. Ne kasautuu ihmisruumiiseen ja saattaa vaikuttaa jälkeläisiin.
Kolmanneksi: Intiassa köyhillä ei ole yhtä laadukas ja monipuolinen ruokavalio kuin Suomessa köyhillä.
Neljänneksi: Suomessa on terveydenhuolto kaikkien ulottuvilla. Jos syntyy vauva jolla on esim huulihalkio tai kolme kättä, se korjataan. Intiassa on kalliimpaa ja rahat pitää kerätä jotenkin. Rahaa saadaan, kun tehdään koskettava dokumentti köyhään perheeseen syntyneeseen tyttöön jolla on 8 raajaa.
Viidenneksi: Rakenneultra ja ei-terveiden sikiöiden abortointi Suomessa mahdollista kaikille.
Varmaan vielä jotain, mutta nuo tuli äkkiä mieleen.
Intiassa on vieläkin jossain maaseudulla sellainen uskonto pääosassa, että monen pahasti vammaisen lapsen luullaan olevan joku jumala ja häntä jopa piilotellaan, eikä halutakaan korjata lääketieteellisesti niitä epämuodostumia, koska perhe saa siitä ihastelua ja jopa lahjuksia toiset kantavat "jumalalle".
Av-palstan mukaan Suomessa ei muita näekään kuin epämuodostuneita.
En minä koskaan ole itseäni piilotellut. Tampereenkin katukuvassa aina silloin tällöin piipahdan. Mutta en kyllä pahemmin mainostakaan erikoisuuksiani, mutta se johtuu varmaan siitä että unohdan itsekin olevani erilainen.
Minulla on kasvoissa epämuodostuma ja skolioosi. Koen olevani jonkinlainen sirkuseläin, joten pysyttelen sisällä.
Mitä tarkoitat "epämuodostuneella"?