Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sosiaalityöntekijä valehteli! Mitä kannattaa tehdä?

Vierailija
22.02.2018 |

Aloitin siis kelan tukeman psykoterapian, johon oli kovasti kannustettu meidän "oman" sosiaalityöntekijän taholta. Hän oli sanonut kirjaimellisesti näin: jos sä haluat sen Kela-terapian auttaa, niin me voidaan täällä kyllä auttaa sen maksamisen kanssa. Menin terapiaan, eka lasku tuli, hain siihen täydentävää toimeentulotukea - tuli selvityspyyntö ja lähetin selvityksen määräajassa, tuli hylkäys. Terapia on nyt tauolla ja lasku kerännyt muistutuskuluja. Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Valitan tietenkin päätöksestä, mutta teenkö kirjallisen valituksen myös sosiaalityöntekijästä? Tai soitan esimiehelle? Vaikka ei siitä kai mitään hyötyä ole, kun keskustelut ovat kahden kesken käytyjä sosiaalityöntekijän kanssa. Tietenkin hän sanoo, että olen ymmärtänyt väärin, vaikka tasan muistan mitä hän on sanonut.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein sosiaalipummille. Onneksi itse pääsen yths:n kautta ilmaiseksi psykologille, ilman maksua.

Vierailija
22/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein sosiaalipummille. Onneksi itse pääsen yths:n kautta ilmaiseksi psykologille, ilman maksua.

Sinähän se pummi sitten olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se pummi sitten olet.

Olen, mutta miksi ap-pummi ei maksanut palautuksistaan kun nähtävästi ei ole tarpeellinen psykoterapiaan. Luojan kiitos kela tiukensi, tyyliin kaikkea :3 Ei kai sinne huviksi mennä lörpöttelemään. Sitä varten on perhe tai työkaverit/opiskelukaverit.

Vierailija
24/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
25/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5, provo

Vierailija
26/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana sain Kelan tukemaa psykoterapiaa 3 kertaa viikossa. Siihen aikaan myös alle 26-vuotiaille jäi maksettavaksi omavastuuosuus. Aluksi maksut huomioitiin toimeentulotukilaskelmassa menoina. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin, että jatkossa psykoterapian omavastuumaksuja ei huomioida menoina. Yhtäkkiä psykoterapiamaksut alettiin rinnastaa elokuvalippujen kaltaisiin menoihin.

Keskeytin psykoterapian.

Kuulostaa laittomalta, mutta en ole asiaan perehtynyt! Teitkö mitään valitusta vai keskeytitkö suosiolla? Ap

Ehkä ihan hyvä että jäi kesken. Ei vaikuta kovin sitoutuneelta keskeyttää heti, kun ulkopuolinen maksaja lopettaa tuen. Opiskelijalla on hyvin aikaa tehdä osa-aikatyötä kulujen kattamiseksi. Minusta kertoo matalasta motivaatiosta ettei taistele terapian jatkumiseksi. 

Vierailija
27/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menehän kasvamaan lapsonen.

Vierailija
28/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista lupauksista täytyy saada jotain kirjallisena,nauhoitettu puhelu ym.

Itse kävin rakennushankkeen takia keskustelemassa rakennusvalvojan kanssa,rakennusneliöt eivät riittäneet ja ohjeistettiin hakemaan lisäneliöt.

Laitoin hakemuksen sisään ja kaavoitus puolelta tuli ilmoitus että hakemus on turha,rakennusvalvonta ilmoittanut että neliöitä ei tarvitse hakea.

Ilmoitin keskustelleeni asiasta valvojan kanssa ennen hakemuksen jättöä ja haluan kirjallisena tuon valvojalta ennen kuin vedän hakemuksen pois.

Tuli vastaus että tarvitsee kuitenkin hakea ne neliöt.

Yhtään mihinkään suulliseen ei pidä luottaa.

Vierailija
29/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikana sain Kelan tukemaa psykoterapiaa 3 kertaa viikossa. Siihen aikaan myös alle 26-vuotiaille jäi maksettavaksi omavastuuosuus. Aluksi maksut huomioitiin toimeentulotukilaskelmassa menoina. Sitten yhtäkkiä ilmoitettiin, että jatkossa psykoterapian omavastuumaksuja ei huomioida menoina. Yhtäkkiä psykoterapiamaksut alettiin rinnastaa elokuvalippujen kaltaisiin menoihin.

Keskeytin psykoterapian.

Kuulostaa laittomalta, mutta en ole asiaan perehtynyt! Teitkö mitään valitusta vai keskeytitkö suosiolla? Ap

Ehkä ihan hyvä että jäi kesken. Ei vaikuta kovin sitoutuneelta keskeyttää heti, kun ulkopuolinen maksaja lopettaa tuen. Opiskelijalla on hyvin aikaa tehdä osa-aikatyötä kulujen kattamiseksi. Minusta kertoo matalasta motivaatiosta ettei taistele terapian jatkumiseksi. 

1. Heti, kun sosiaalitoimi lopettaa omavastuiden huomioimisen menoina, omavastuumaksut pitää maksaa toimeentulotuen perusosan suuruisella summalla. Se ei riitä sellaiseen, eikä sitä ole tarkoitettu riittämäänkään.

2. Kela myöntää opiskelijoille kuntoutuspsykoterapiaa, jotta opiskelu- ja työkyky säilyisi tai palautuisi. Kyseessä on siis vajaakuntoinen henkilö. Vajaakuntoisella, 3 kertaa viikossa terapiassa käyvällä, kokopäiväisesti opiskelevalla voi toki olla aikaa tehdä osa-aikatyötä. Voimia todennäköisesti ei.

3. Vajaakuntoiselta ei voi vaatia taistelua. Kenenkään ei pidä joutua taistelemaan.

Vierailija
30/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin nyt tehdä niin, että valitan vielä tuosta hylkäävästä päätöksestä sinne mihin siitä voi valittaa, ja haen nyt sitten Kelasta vielä perustoimeentulotukeen kuuluvana, jos maksaisivat tuon laskun. En koe kovin tarpeellisena ottaa päätöksen tehneeseen sosiaalityöntekijän yhteyttä, koska eihän hän varmaan joka tapauksessa voi pyörtää enää päätöstä (?) ja todennäköisesti sanoo, että olen ymmärtänyt väärin hänen sanansa ja asialle ei nyt enää mitään voi. Sen sijaan voisin kyllä suoraan puhua hänen esimiehelleen, saa sitten hänellekin jaksaa valehdella ja selittää väärinkäsityksen tämä sos. työntekijä, vaikka tuskin mitään hyödyttää itse tilanteeseen.

Se oli ihan hyvä idea, että pyytää maksuun osamaksusopimusta. Ap

Vierailija
31/39 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et maksanut itse laskua pois niistä veronpalautuksista? Mä maksan aina ite ja jos ei rahaa jää, laitan hakemuksen kelaan laskuineen päivineen. Sieltä sitten tulee perusosa ja laskuihin mennyt raha. Turha syyttää sossua, että saat veronpalautuksia ja maksumuistutuksia.

Koska mulla oli muitakin asioita mihin tarvitsin välttämättä rahaa, mm. Kela-taksimatkat, joihin korvausta voi hakea sitten vasta kun on todisteet, että siellä on käyty ja Kelataksiin on ollut lähete. Kyllä Kelan rahoilla onkin varmaan helppo luovia jos on pelkkä pummi tai työtön, eikä ole esimerkiksi terveysongelmia jotka aiheuttaa jatkuvia mutkia. Ap

En ole kumpaakaan, kiitos kysymästä. Kela kuitenkin on se taho, josta saadaan nämä kulut pois. Suosittelen korjaamaan vero% alhaisemmaksi, jos et osaa veronpalautuksia käyttää oikein. Ei se ole karkkirahaa, vaan sitä rahaa, mikä on sulle oikeutettu käyttöön ympäri vuoden. Ja nyt se tasataan muihin kuukausiin kelan ja sossun toimesta.

Että ihmiset on tyhmiä.

Vierailija
32/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan tukeman terapian omavastuuosuudet huomioidaan ihan perustoimeentulotuessa, joten Kelalle tuo kuuluu eikä sossulle. Mutta pitää siis olla tosiaan oikeus siihen toimeentulotukeen. Sitten taas ennen kun varsinainen terapia alkaa,  ja käyt niillä ns. tutustumiskäynneillä, niin niitä ei Kela huomioi, vaan niihiin voi paikkakunnasta riippuen saada sossusta täydentävää toimeentulotukea.

T: sossu

Ja miksi tämä ei onnistu?

Olen ollut rikosten uhrina lapsena.

Vierailija
33/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut ei useinkaan tiedä noita kiemuroitaan, tai osaa ottaa kaikkia muuttujia huomioon. Ap:n tapaus kuulostaa lähinnä kommunikaatikokatkolta. Sitten on myös niitä v-mäisiä sossuja, jotka tykkäävät kyykyttää. Eräs läheinen oli tukihenkilönä tällaisessa tapaamisessa, jossa virkailija kyykytti asiakasta ihan turhaan. Kun tukihenkilö sanoi että tässä on sanelukone, voisitko tähän nyt toistaa tuon, minkä sanoit hylkäävän päätöksen syyksi, niin ei suostunut toistamaan, vaan hakemus menikin yllättäin läpi. 

Vierailija
34/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran ystäväni tukihenkilönä hänen sossukäynneillään. Ihmettelin kuinka edellisen kerran asiat muuttuivat seuraavalla kerralla. Ei mitään johdonmukaista, eikä pidetty kiinni sovituista asioista. Puutuin siihen, vaikka olin sivullinen. Sen jälkeen asiat alkoivat menemään niin kuin sovittiin. Ei jäänyt hyvä kuva asiasta.

Vierailija
35/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun on pitänyt kuulla vaan osa. Voidaan maksaa terapialaskuja täydentävänä, JOS laskelmat on alijäämäisiä. Eli se on selvittänyt, että oikeesti sulla on itellä varaa maksuihin, niin eipä maksakaan. Toimerntulotuen edellytykset ei siis täyty.

Sain veronpalautusta siinä kuussa eli joulukuussa, minkä vuoksi toimeentulotuki lakkautettiin joulu- ja tammikuun ajaksi. Tammikuun lopussa sairaudenhoidosta johtuvia kuluja oli tullut niin paljon, että saatiin sitten kumminkin tuolle kuulle toimeentulotukea. Terapialaskun eräpäivä oli joulukuussa, mutta siirsin sitä heti, koska arvasin että kestää, joten en sitten tiedä katsotaanko sen olleen joulu- vai tammikuussa. Aika sekavaksi menee.

Kyllä tämä sos. työntekijä sanoi, että voidaan terapian maksamisessa auttaa, eikä että voidaan auttaa jos x ja x kohta menee tavalla y. Ap

No sulla on tässä se selitys. Jos sen laskun alkuperäinen eräpäivä on ollut joulukuussa jolloin et ole ollut oikeutettu tt-tukeen veronpalautusten vuoksi niin ei se lasku menee läpi kun olet eräpäivää siirtänyt. Muutenhan kaikki veronpalautusta saavat siirtelisivät laskujaan ja tuhlaisivat palautukset ja sitten kiikuttaisivat laskunsa myöhemmin sossuun kun rahaa ei ole.

Ikävä tilanne mutta en mä sossua valehtelijaksi menisi väittämään.

Vierailija
36/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, sossu valehteli päätöksessään. Asian pystyy tarkistamaan yhdellä googlauksella tai soittamalla Kelaan.

Vierailija
37/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä pilalla.

Vierailija
38/39 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vastaa edes puhelimeen.

Vierailija
39/39 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne valehtelee ,ja yrittävät viedä lapsia huostaan.