Mahahaavan kokeneet!
Kaipaisin vertaistukea!
Itselläni on ollut jo pitkään jatkuneita ylävatsakipuja sekä närästystä. Oireet menwvät välillä pois ja välillä vaivaavat päivän tai useamman peräkkäin. Vatsakipu tuntuu jäytävältä ja kouristavalta jonkun aikaa ja laantuu jomotukseksi. Minulla on myös oksettavaa oloa.
Luonnollisesti olen käynyt lääkärillä ja sainkin noin kuukausi sitten somac 20mg näihin oireisiin, joka hieman helpottikin niitä. Nyt on taas tänään ollut todella inhottava olo kaikinpuolin:( Kahvi ja rasvainen ruoka tuntuu ainakin provosoivan näitä mahakipuja...
Minkälaisia oireita sinulla oli ja kuinka pitkään ennen mahahaavan toteamista?
Minkälaisen lääkekuurin/ hoito-ohjeet sait?
Saitko selville mistä mahahaava johtui? Esim. helikobakteeri, stressi, tulehduskipulääkkeet..
Minun pitäisi varata uutta aikaa lääkärille, mutta mahdollinen tähystys pelottaa todella paljon.:(
Kommentit (7)
Itselläni oli noin puolen vuoden ajan kovia, kovia vatsakipuja, ja sitten löydettiin anemia, jonka kautta löydettiin vatsahaava.
Itselläni ei ollut helikoa, eli se ei ollut syynä siihen. Eikä myöskään lääkkeet. Pelkkä stressi oli ilmeisesti syypää.
Somac ei auttanut mitään (sain ohjeeksi ruokavaliojuttuja, ei ollut apua), paranin lopulta ns. luonnonlääketieteellä, josta ei sen enempää, koska suomessa ei kannata puhua näistä asioista, joku aina sekoaa totaalisesti ja repii takapuolensa :)
Suosittelen myös sitä kevyttä nukutusta tähystykseen, se on oikeasti ihan hirveä.
Toivottavasti paranet!
Mulla puhkesi vatsahaava stressistä muutama vuosi sitten. Olin just muuttanut ulkomaille ja vaikka en tietoisesti olekaan kova stressaamaan, niin lääkärikin sanoi että jotenkin kroppa aina vaan reagoi.
Kivut alkoivat ihan yllättäen. Aluksi luulin että minulla on ummetusta, alkoi vähän samanlaisella epämukavalla vatsakivulla. Sitten alkoi kouristella ja polttaa niin paljon vatsassa, että en oikein pystynyt olemaan missään asennossa, makuuasennosta puhumattakaan. Kipu myös säteili rintakehään ja jopa selkään. Seuraavana päivänä menin töihin, hullu kun olen, mutta kivut tulivat niin koviksi, että pyörryin!
Noh sairaalassa vatsahaava todettiin aika nopeasti ilman tähystystä. Minulle määrättiin antibiootit kahdeksi viikoksi ja sitten sellainen juoma kuin Zantac, joka tasapainottaa vatsahappoja. Se rupesi auttamaan melkein heti, mutta en tiedä myydäänkö sitä jollain toisella nimellä Suomessa.
Vielä välillä huomaan polttelua jos on stressaava elämänvaihe ja tosiaankin välttelen tulista tai rasvaista ruokaa, heti alkaa vatsa oireilla. Sun kannattaa olla tosi tarkkana ruokavalion suhteen kun sulla on tilanne vielä päällä, toipumiseen mulla meni kaksi kuukautta.. Tsemmppiä sulle ap!
Hei,
Sain 8.1. tk-lääkäriltä Duact-kuurin ontelovaivoihin, Söin niitä kahdesti päivässä 7 pvän ajan, jonka jälkeen tuli voimakkaat ylävatsakivut, ja piti lopettaa kuuri. Soitin tk-lääkärilleni, mutta ei löytynyt aikoja kun 3 viikon kuluttua, joten päätin odottaa ja katsoa tilannetta. 30.1. olo huononeni, että oli pakko mennä päivystykseen, jossa lääkäri totesi oireiden perusteella että minulla on vatsahaava tai pohjukaissuolihaava. Odotin siellä kipuineni 3 tuntia. Otettiin sydänfilmi ja labrakokeita. Lääkäri kertoi, että jotkut ovat saaneet sydäninfarktia Duactista. Sain lääkäriltä Librax ja nesteytysjuomaa, ja lähetti kotiin. Käski tulla uudestaan, jollei helpota, Odotin muutaman viikon ja soitin sitten tk:seen omalle lääkärille, ja sain Gasterix-lääkettä, mikä suojaa vatsaa ja Maitohappobakteereja. Katsoin netistä, ja minulla oli tyypilliset vatsahaavaoireet. Välillä tilanne on rauhallisempi ja sitten taas huonompi. Stressiä ja mielipahaa ei saa olla. Täytyy vaan yrittää syödä terveellisesti. Kasviksia, keittoja, kalaa ja kanaa, joita pitäisi kuulemma keittää. Ei rasvaista, paistettua tai käristettyä ruokaa. Jos niitä syö, olo huononee. Tsemppiä kaikille, joilla on vatsahaava. Tiedän mitä se on. Välillä iskee toivoton olo. Alussa jopa vedestä tuli vatsapolttoja. Kylmä maito rauhoittaa, ja mustikat. Syön niitä kylminä.
Minä annoin palautteen gasyroskopia tehneelle
 Se kappale mikä pannaan kurkkuun on kovaa muovia kun se mielestäni kuuluisi olla silokonia koska se on limakalvolla kudosystävällinen. Olen itse käynyt tutkimuksen läpi ja sen osan uusiminen tekee tutkimuksesta inhimillisempää. Amerikassa nukutetaan kaikki gastroskopian ja rektokopian potilaat. Suomessa työnnetään putkea kurkuun.
Olen koulutukseltani tuotesuunnittelija 
Kirjoitus virhe kommentissa. Pitää olla gastroskopia ja rektoskopia.
Syökää vaan laastaria, sillä paranee
Oikeassa olet, että rasvainen, paistettu ruoka, kahvi, tee, suklaa, happamat juomat, hedelmät, jogurtit jne jne. pahentavat oloasi. JOS sinulla haava vuotaa on uloste mustaa, jos ei... tuo mainitsemasi happolääke on yksi parhaista, sitä vaan pitää käyttää kuukausi putkeen (aamusta tyhjään vatsaan, koska jos otat illalla, saat käydä pissalla vähän väliä)... apuna voi käyttää Gaviscon tabletteja, jotka estävät happojen pääsyn takaisin ruokatorveen (30min ruokailun jälkeen). Tähystystä nielun kautta vihaan kanssa, siksi viimeksi halusin ns. "humautuksen" eli minut nukutettiin 10-15minuutiksi (jonka toimenpide kesti)... maksoi hieman enemmän yksityisellä, mutta jos tarvii uudelleen mennä, tuo on ainoa vaihtoehto ainakin minulle. JOS oireet ei tuossa viikon kahden kuluessa helpota, mene lääkäriin. Tsemppiä