Miten kissanomistajat pesevät kissanvessan kun muruakaan hiekkaa ei voi joutua viemäriin?
Tätä olen ihmetellyt. Että miten se kauha/lapio ja se vessa pestään kun kaikkea hiekkaa (sellaista paakkuuntuvaa, tahmaista sementtimäistä) ei saa kauhottua pussiin. Ja miten kun sitä on esim. lattialla, jos hinkkaa mopilla niin moppia ei voi enää sen jälkeen pestä? Kaikki kertakäyttöistä?
Kommentit (22)
Meillä käytössä puupelletti, joten ei ongelmaa tuon suhteen.
Käytän astianpesussa kissanhiekkaa, joka "sulaa" veteen.
Itse siivoan kissan hiekkalaatikon kerran-kaksi vuodessa, keväällä ja loppusyksystä.
Tyhjennän koko laatikon jätesäkkiin ja sitten pesen lootan painepesurilla pihalla.
Sitten ilmakuivaus ulkona.
Helposti - käytössä paakkuuntuva kasvikuitupohjainen hiekka. :)
Käytän puupohjaista "hiekkaa" eli sellaista puupurua. Ekologisempaa muutenkin eikä haittaa vaikka joutuisi viemäriin.
Kuivana saa esim. rikkalapiolla ja harjalla nopsaa korjattua.Jos kastuu niin sitten saa ihan rievullakin pyyhkäistyä.
Vaihda hiekka piimaahiekkaan. Ei paakkuunnu eikä haise. Hiekat roskiin, vessan pesu, kuivaus ja uudet hiekat tilalle.
Meillä käytössä oleva hiekka "liukenee" veteen. Siis jos pesee esim. Lapion niin se märkä savi liukenee runsaassa vedessä.
Sen paakkuuntuvan kissanhiekan voi pyyhkiä laatikosta kostealla paperilla jonka laittaa roskiin ennen varsinaista pesua. Hiekkalaatikossa kannattaa myös pitää aina tarpeeksi hiekkaa ja puhdistaa paakut niin usein, ettei koko laatkon pohja ole kissankusisementtiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen ihmetellyt. Että miten se kauha/lapio ja se vessa pestään kun kaikkea hiekkaa (sellaista paakkuuntuvaa, tahmaista sementtimäistä) ei saa kauhottua pussiin. Ja miten kun sitä on esim. lattialla, jos hinkkaa mopilla niin moppia ei voi enää sen jälkeen pestä? Kaikki kertakäyttöistä?
Ei voi joutua viemäriin? Mitä horiset?
Minun viemäri, lasken kyllä kaikki kerranviikossa sinne ja uutta tilalle. Sinnehän ne ihmisen sonnatkin menee. Nopeaa ja kätsää.
Öö, tuota. Itse kaadan ne hiekat muovipussiin ja ei sinne pohjalle kyllä jää kuin muru tai kaksi, jotka voi pyykäistä paperilla pois ennen pesua. Mutta ei ne kaksi murua kyllä keskenään paakkuunnukaan. Että teetköhän nyt ongelmaa asiasta, joka ei sitä ole? Onko sulla jotenkin tyhjä ja merkityksetön elämä, kun ehdit tällaistakin päässäsi kehitellä?
Ihan kuule otan kaikki hiekat pois ja jos on kiinni jäännyt suihkutan vettä ja lapion irti. Sen jälkeen pesen sitten kunnolla, kun kaikki hiekat on poissa. Ei se nyt niin vaikeeta ole.
Miten muka muruakaan hiekkaa ei voi joutua viemäriin? Mä keksin aika monta asiaa, josta viemäriin joutuu hiekkaa muru tai toinen. Ihan ensimmäisenä kuraisten vaatteiden tai kenkien huuhtelu.
Vierailija kirjoitti:
Helposti - käytössä paakkuuntuva kasvikuitupohjainen hiekka. :)
En ole kuullutkaan. Minkä merkkistä ja onko kallista?
Miten lapsiperheissä pestään kuravaatteet, kun muruakaan hiekkaa ei saa mennä viemäriin?
Särkijajärki kirjoitti:
Itse siivoan kissan hiekkalaatikon kerran-kaksi vuodessa, keväällä ja loppusyksystä.
Tyhjennän koko laatikon jätesäkkiin ja sitten pesen lootan painepesurilla pihalla.
Sitten ilmakuivaus ulkona.
Kaksi kertaa vuodessa? Uima-allasko sinulla on kissallesi? Kyllä hiekkalaatikko pitäisi pestä reilusti useammin.
Itse vaihdan kaikki hiekat ja pesen laatikon kerran viikossa. Muuten siivoan sotkuja pois pari kertaa päivässä. Käytän puupellettejä, jotka sitovat hajuja todella hyvin, eikä haittaa jos pieni määrä menee viemäriin.
Miksi hiekkaa ei saisi mennä viemäriin lainkaan?
Älkää nyt verratko kissanhiekkaa ja lasten kurahousujen hiekkaa. Kissanhiekka (se perus paakkuuntuva mikrohiekka) ei oikeasti ole hiekkaa, vaan useimmiten bentoniittia, joka on saven kaltaista ainetta, joka tuo siihen sen paakkuuntuvuuden. Kun normaali hiekka ulkona on kovia pieniä kiteitä jotka eivät tartu toisiinsa, kissanhiekka muuttuu kosteudessa tahmeaksi liejuksi, joka muodostaa ne paakut. Sen vuoksi sitä ei saa laittaa viemäriin, koska ne paakut ovat tosi tiukkoja ja voivat tukkia viemärin.
Eli astia rapsutellaan lapiolla mahdollisimman puhtaaksi ja hiekat viedään muovipussissa tms sekajätteeseen, ei biojätteisiin. Sitten sen astian voi pestä, runsaalla vedellä niin ei haittaa, jos siinä muutama pieni murunen on.
Ja se joka sanoi, että kaataa hiekat viemäriin koska "oma viemäri" niin okei, jos asut omakotitalossa, omapa on tosiaankin viemärisi. Jos teet sen asunto-osakeyhtiössä, niin saatatpa joutua maksumieheksi aika isoonkin remonttiin. Tukoksesta voi nimittäin tulla vesivahinkoja.
Hesarien päälle hiekat, pelletit tai silicat, ei paljon tartu astiaan. En ole kissanomistaja koska viimeisin kisssamme tuli 17 vuotiaana niin huonokuntoiseksi että jouduttiin lopettamaan ja puolisoni laittoi pennun hankkimisen ehdoksi että huolehdin sitten yksin siitä. Joka päivä kuitenkin muistelee kissaamme.
Mä käytän vanhoja t-paitoja, lakanoita, pyyhkeitä kertakäyttörätteinä tähän.